A dohánygyárak tömeges távozása azonban komoly gondot okozhat a csapatok finanszírozásában. Kétséges ugyanis, sikerülhet-e ekkora összeget egyik napról a másikra pótolni. Nem véletlen, hogy - az elmúlt évek történéseit tekintve - Ecclestone sem híve a dohánygyárak teljes kivonulásának. Ezt a véleményt támasztja alá, hogy egyre több olyan országban rendeznek futamot, amely a helyszínen nem vonz jelentős számú nézőt, ám a dohányáruk reklámozását nem tiltja. Ennek megfelelően tavaly már minden eddiginél több ázsiai futam került a versenynaptárba.
A helyszínek áthelyezése ugyanakkor nem jelent végleges megoldást, hiszen a WHO már készíti világszintű dohányreklám-tilalmi tervezetét. Szkeptikusok mindenesetre megjegyzik, hogy tiltás egész világra kiterjedő 2006-os bevezetését éppen az EU húzta keresztül annak előrehozatalával.
Világbajnok dohánygyárak az elmúlt 21 évben | |||
Idény | Világbajnok | Csapat | Főszponzor |
1984 | Niki Lauda | McLaren | Marlboro |
1985 | Alain Prost | McLaren | Marlboro |
1986 | Alain Prost | McLaren | Marlboro |
1987 | Nelson Piquet | Williams | Canon (Barclay)* |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Marlboro |
1989 | Alain Prost | McLaren | Marlboro |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Marlboro |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Marlboro |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Camel |
1993 | Alain Prost | Williams | Camel |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | Mild Seven |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Mild Seven |
1996 | Damon Hill | Williams | Rothmans |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Rothmans |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | West |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | West |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Marlboro |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Marlboro |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Marlboro |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Marlboro |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Marlboro |
A jelen állás szerint megvalósuló folyamat - a Forma-1 Európa elhagyásával fenyegetőzik, illetve lépéseket is tesz ennek érdekében - mégsem jelenti a dolgok ilyen módon való megoldását. Kevesen tudják ugyanis - és erről az F-1 vezetői is előszeretettel hallgatnak -, hogy 2001 szeptemberében a vezető dohánygyárak között megszületett a Dohánytermékek Nemzetközi Marketing Előírásáról szóló egyezmény.
Ebben kimondják, hogy ezek a cégek 2006. december elsejétől nem jelennek meg olyan sporteseményen, ahol a résztvevőknek a korosztályukhoz képest átlagon felüli erőállapot szükséges. Szakértők szerint a Forma-1 ebbe a kategóriába tartozik. Tény, hogy az eseményeket nem nevesítették, így ha a verseny rendezőinek sikerül szponzoráció kérdésében a dohánygyárak számára is megnyugtató megoldást találni, akkor azok is megtalálják a megfelelő indokot az egyezmény számukra kedvező magyarázatára.
Az átlagemberek és a csapatok számára is az lenne a legjobb, ha az F1-be olyan támogatók lépnének be, amelyek nem kötődnek egészséget ilyen módon károsító termékekhez. Nem mellékes ugyanis, hogy az unió számításai szerint a dohánytermékek hirdetésének tilalma - amennyiben azt nem sikerül hatékonyan kijátszani - a fogyasztás hét százalékos csökkenését eredményezi, ez pedig több ezer halálesetet előz meg.
A támogatók cseréjének folyamata néhány istálló esetében már meg is valósult: a BMW-Williamsnél - a bajor autógyár mellett - a Budweiser révén a söripar vezető cége, az Anheuser-Busch, illetve a PC-gyártásban a világon második Hewlett-Packard biztosítja a költségvetés oroszlánrészét.
Menedzsment Fórum