3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az állam élni kíván opciós jogával, és kivásárolja az M5-öst üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. még külföldi befektetők kezében lévő 60 százalékos részvénycsomagját – értesült a Világgazdaság.

A társaság egy része már az állam tulajdonában van: a részvények negyven százaléka még 2004. márciusában került az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez, amikor az autópályát bekapcsolták a matricás rendszerbe. A kisebbségi tulajdonrészt az állami társaság 21 milliárd forintért vette meg, ebből - a koncessziós társaság pénzügyi átalakítása után - 12,5 milliárdot azonnal visszakapott.

Az állam a 40 százalékos pakett megvételével egy időben szerzett opciós jogot az AKA többségi részvénycsomagjának a megvásárlására is. Ennek jelenlegi értéke mintegy 21 milliárd forint, de ez az opciós szerződés értelmében havi kétszázmillióval nő. Az opciós jog 2005 decemberétől él. A felvásárlásról, azaz az opciós jog érvényesítéséről szóló döntés az ÁAK Zrt. ez évre tervezett tőzsdei privatizációja miatt vált esedékessé.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy a gazdasági és a pénzügyi tárca ősz óta tartó egyeztetésein sokáig vitáztak arról, kiszáll-e az állam az AKA-ból, és ha igen, melyik a jobb megoldás: eladja a kisebbségi pakettet, vagy megveszi a többségit, és azután a száz százalékos tulajdont adja el. Az AKA teljes kivásárlásakor - amíg a társaság állami tulajdonban van - a cég kétszázmilliárd forintot meghaladó hiteleit a költségvetésen belül kellene elszámolni. Viszont az opciós jog lehívásának elvetése egyrészt az üzleti nyereségtől fosztaná meg az államot, másrészt a társaságnak 2031-ig évente fizetendő rendelkezésre állási díj mérséklésétől. Ez az évi mintegy 25 milliárd forint biztosítja az AKA-nál a viszonylag magas, 17,5 százalékos belső megtérülési szintet.

A lap úgy tudja, hogy a két tárca már egyezségre jutott az ügyben. A döntés szerint az ÁAK lehívja a koncessziós társaság külföldi kézben lévő 60 százalékát. A részletek azonban még homályosak. A legfrissebb hírek alapján a többségi részvénycsomagot MFB-pénzből veszik meg. Viszont a továbbértékesítésben még nagy a bizonytalanság: pályázat és tőzsde is szóba került.

Szakértői számítások szerint a társaság 60-65 milliárd forintot ér. A korábbi elképzelések szerint az AKA hitelállományát olcsóbb áthidaló kölcsönökkel - amelyeket az MFB vagy az Európai Fejlesztési Bank (EIB) folyósíthatna - váltották volna ki. A világgazdaság viszont úgy tudja, hogy ez azonban most nincs napirenden.

Tavaly egyébként - mint ahogy azt lapunk megírta - még arról szóltak a hírek, hogy az állam elhagyja az AKA Zrt.-t.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!