Az Uber okostelefonos taxiszolgáltató pert vesztett egy frankfurti bíróságon a működése jogszerűségét vizsgáló ügyben. Az eljáró bíró egy helyi taxicég bizonyítékaira alapozva hozta meg döntését, amely szerint a 17 milliárd dollárt érő startup sofőrjeinek nincs engedélyük a személyfuvarozásra, így azt fel kell függeszteniük az egész országban. Egyébként nem ez az egyetlen futó per, amelyet az Uberrel szemben indítottak Németországban - írja a Bloomberg.
A cég természetesen úgy reagált a döntésre, hogy esze ágában sincs felfüggeszteni működését az országban, mivel „hisznek az innovációban és a versenyben, amely mind a sofőrök, mind pedig az utasok előnyére válik”.
A felperes taxicég ugyanakkor azt tervezi, hogy beadvánnyal fordul a bírósághoz annak érdekében, hogy minden alkalommal, amikor az Uber megszegi a tiltó határozatot, 250 ezer eurót, vagyis 78 millió forintot kelljen fizetnie. A taxisok szóvivője azt ígérte, hogy figyelni fogják az okostelefonos alkalmazással fuvart szerző sofőröket. „Nem félünk sem a Goldman Sachs-tól, sem pedig a Google-től, akármennyi pénzt is tettek az amerikai startupba. Az Ubernek is tartania kell magát a törvényekhez” – nyilatkozták.
szerk.: az Uberrel kapcsolatos ügyek egyik legfőbb elvi kérdése vélhetően az lesz, hogy a döntéshozók képesek-e a fogyasztóktól – jelen esetben az utasoktól - érkező egyértelmű üzeneteket venni és a status quo fenntartása helyett hagyni, hogy más üzleti modell vegye át a régi helyét. Hiszen az Uber pont akkor lett szálka a nagyvárosi taxisok szemében, mikor az utasok száma elérte azt a kritikus tömeget, amely már érezhetően rontotta az üzletüket. Ez pedig nem jelent mást, mint, hogy van igény egy ilyen szolgáltatásra.
A frankfurtihoz hasonló döntés született volna egyébként Hamburgban is, ha az ottani bíróság nem halasztja el az ítélethozatalt formai hibákra hivatkozva. Közben Münchenben, Düsseldorfban és Berlinben is sokaknak szúrja a szemét a cég működése és konkrét lépéseket is terveznek.
Ismert, hogy az Uber más országokban is kiváltotta a városvezetés és a taxisok nemtetszését. A gyakran borsos árú, akár 200 ezer euróba is kerülő taxiengedélyek hiánya miatt fellépő versenyjogi problémák mellett sokan biztonsági aggályokat is megfogalmaztak a szolgáltatással kapcsolatban. Nem véletlen, hogy Londonban, Madridban és Párizsban is voltak megmozdulások.
Szász Péter
mfor.hu