A németek több, mint egyharmada (36 százalék) állandó időzavarral küszködik, s - a nyugdíjasokat is beleszámítva - csupán negyede (27 százalék) dúskál az időben, derül ki a GFK német piackutató intézet által nemrég publikált, 2000 fő bevonásával készült felmérésből.
Az időzavar okozta stressz elsősorban a fiatalokat, azon belül is a nőket sújtja: a fenti 36 százalékon belül 58 százalékkal egyértelműen felülreprezentáltak. Közülük csupán minden tizedik egyedülálló, háromötödük viszont családanya és munkavállaló is egyben. Szakértők szerint ez is mutatja, milyen komoly problémákkal járhat a család és karrier kényszerű összeegyeztetése.
A felmérés szerint az állandó időhiánnyal küszködők külön stratégiákat dolgoztak ki a "túlélésre": közülük minden második napi 6 óránál kevesebbet alszik. Az alvás sokuk szemében puszta időpazarlásnak tűnik, állítják a tanulmány készítői.
Esetükben megfigyelhető, hogy az átlagosnál több élelmiszert vesznek egy vásárlás alkalmával, előnybe részesítik a készételeket és jellemzően a biztos parkolási lehetőséggel, kis, de megbízható választékkal és gyors kiszolgálással csábító diszkont-élelmiszerláncokat keresik fel.
Az idő állandó szorítása miatt médiafogyasztásuk is eltér az átlagtól: az internetet használják a legintenzívebben, a tévénézésre leginkább csak hétvégén jut idejük. Marketingszakértők szerint ezért a hirdetőknek követni kell a változást: a tévéreklám helyett az internetes hirdetésekre kell nagyobb energiát és pénzt fordítani.
Az állandó időzavarral küszködők részben maguk is felelősek azért, hogy nincs egy szabad percük sem: a felmérés szerint az ebbe a csoportba tartozók nagyon türelmetlenek és minden feladatot szeretnének tökéletesen elvégezni.
(Menedzsment Fórum)
Az alváson is spórolnak a túlhajtott dolgozók
Az állandó időhiánnyal küszködő emberek között felülreprezentáltak a dolgozó nők, akik már külön stratégiát is kidolgoztak az idő megtakarítására: keveset alszanak, készételeket vásárolnak és többnyire az internetről tájékozódnak a világ dolgairól, állítja egy német felmérés.