Donald Trump a választási kampányában hangoztatottaknak megfelelően folyamatosan kritizálja azokat a vállalatokat, amelyek nem az Egyesült Államokban termelnek, ám a termékeiket ott értékesítik. A héten az autógyárak kerültek terítékre, Trump többek között a General Motorst támadta be egy Twitter üzenetben. A hamarosan az elnöki pozíciót elfoglaló vezető azt írta, hogy az amerikai autógyártó a Mexikóban gyártott modelljét, a Chevy Cruze-t adómentesen viszi az Egyesült Államokba. Donald Trump szerint ezeket az autókat vagy az USA-ban kellene gyártani, vagy a GM-et jól meg kellene adóztatni.
Hasonló üzeneteket küldött a többi nagy, Amerikában jelentős mennyiségben értékesítő a Chrysler, a Ford, a Volkswagen, a Hyundai, vagy éppen a Toyota. A jelentős adóval való riogatásra persze más-más módon reagálnak a vállalatok.
Trump minapi Twitter üzenetére például a GM gyorsan és frappánsan reagált, mint írták, a Chevrolet Cruze szedánokat Ohio államban gyártják. Ráadásul azok a Cruze-ok, amiket az USA-ban adnak el, mind helyben készülnek, a mexikói üzemben pedig azokat az autókat gyártják, amelyeket nemzetközi piacon értékesítenek.
A Ford inkább visszatáncolt az új mexikói üzemének megépítésétől. A hét elején ugyanis Ford Motor bejelentette, hogy 700 millió dolláros beruházással bővíti az amerikai Michigan államban működő Flat Rock összeszerelő üzemet a következő négy évben, 700 új munkahelyet teremtve. A beruházást abból az 1,6 milliárd dolláros összegből finanszírozza, amit korábban egy új mexikói üzem felépítésére szánt. A Ford még azt is vállalta, hogy kompenzációt fizet annak a mexikói szövetségi államnak, amelynek a területén 1,6 milliárd dollárért üzemet akart építeni, de végül lemondott a tervről.
Ez most a Toyota kínálata
A Toyota a japán kormány segítségét vette igénybe, amely kiállt a vállalat mellett. A japán kormányszóvivő nem késlekedett például a Trump adminisztrációnak üzenni, amikor azt mondta, hogy a Toyota "az Egyesült Államok jó vállalati polgára". A Toyota is azt tervezi, hogy Mexikóban bővítik a termelésüket, emiatt pedig ők is azok közé az autógyártók közé került, amelyeket az importadókkal (ún. "big border tax") fenyegetnek.
A Toyota a statisztikák szerint egyébként tényleg nem Mexikóból látják el, csupán az ott gyártott kocsik 5 százalékát viszik az USA-ba. Sokkal nagyobb bajba kerülhet a Nissan, amely a szomszédos országban gyártott autóinak a 30 százalékát viszi be az Egyesült Államokba. A statisztikák szerint viszont hátradőlhet a harmadik nagy japán gyártó, a Honda, amely teljes mértékben az USA-ban gyártott üzemeiből látja el a helyi piacot, utóbbi cég egyébként 16 ezer amerikai munkással büszkélkedhet.
mfor.hu