4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint az új autópiacot a flottavásárlások tartják lélegeztetőgépen, ugyanakkor a motorpiac továbbra is csúszik lefele a lejtőn. 2010-ben még mindig nagyjából minden ötödik Magyarországon használt motor a kelet-német ipar büszkesége volt.

Az első három hónap bizakodásra adhat okot a gépjárműpiacon, azonban még korai lenne komoly következtetéseket levonni az egész évre. A szakemberek szerint az első félév végén lehet majd újragondolni az éves előrejelzéseket, akkor már tisztábban látszik a tendencia.

Törékeny kilábalás

Az idei év első három hónapjában 11 406 új autó talált gazdára, ami 11,7 százalékkal magasabb a tavalyi szintnél, de még mindig a fele a 2009-es adatnak - idézte fel a sajtóreggelin Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. Az egyesület becslései szerint nagyjából 7000 személygépkocsi és 1500 kishaszon jármű forgalomba helyezésére lenne szükség havonta ahhoz, hogy fenntartható legyen a hálózatok működése.

Összességében a szakmai egyesület a tavalyinál magasabb értékesítést vár azzal kiegészítve, hogy lehetnek kisebb fennakadások ebben a kilábalási folyamatban. Az első ilyen fennakadás már márciusban mutatkozott, hiszen gyakorlatilag stagnált tavalyhoz képest az értékesítés.


Erdélyi Péter szerint az első három hónap adataiból még korai lenne messzemenő következtetéseket levonni, de egy hasonló, tíz százalék feletti éves növekedéssel a piac "nem járna rosszul". Ugyanakkor a százalékos emelkedés mellett érdemes kiemelni, hogy a forgalomba helyezett autók darabszáma továbbra is elmarad attól, ami stabilitást jelentene a piac számára. Az MGE szerint az alacsony értékesítés előrevetíti a kereskedések számának további csökkenését.

A sajtóeseményen elhangzott, hogy a nagyhaszon járművek piacán folytatódik a talpra állás, ami azt jelzi, hogy az ágazat fellendülése folyamatos, ami valószínűleg nagyban köszönhető az európai gazdasági fellendülésnek.

Még mindig MZ-vel motorozik a magyar


Az MGE eseményén a motorpiac alakulásáról is beszámoltak a szakembere. Elhangzott, hogy ezen a részterületen továbbra sem állt meg a visszaesés, továbbra is 10 százalék feletti zuhanást tapasztalnak havonta. "Ez a folyamat remélhetőleg néhány hónapon belül megfordul és akkor megindulhat a talpra állás" - emelte ki a szakmai egyesület szakembere.

A motorpiac a korábbi 18-19 ezres éves eladott darabszámról 2010-re 4800-ra esett vissza, ami összességében 75 százalékos, az előző évhez képest pedig 38 százalékos csökkenést jelentett, ezzel tavaly kicsivel a 2001-es szint alatt volt a motorpiac.

Az MGE adatai szerint 2009-ben 137 ezer motorkerékpár volt Magyarországon, ez tavaly kismértékben csökkent. A járművek átlagéletkora azonban 15 évről 15,7 évre emelkedett. "Érdekesség, hogy továbbra is MZ-ből van a legtöbb, mintegy 25 ezer darab, melyek átlagéletkora 27 év" - emelte ki a szakember.

Az egyesület szerint a motorpiac számára fontos lenne, hogy sikerre vezessék azt a kezdeményezést, mely arra irányul, hogy a 125 köbcentiméternél kisebb motorokat lehessen B-kategóriás jogosítvánnyal vezetni. A szakemberek kiemelték, hogy a megkérdezettek többsége egyetért ezzel a kezdeményezéssel, két hónap alatt 35 ezer támogató aláírást gyűjtöttek össze.

Hitel nélkül hiába várunk fellendülést

Az MGE szerint megfelelő vevőfinanszírozás nélkül nem várható a piac fellendülése, ezért bíznak abban, hogy hamarosan a finanszírozási piac is megkezdi a kilábalást. Ebből a szempontból optimizmusra ad okot az utóbbi hónapokban bevezett "kis flottakezelés" termékek, illetve az, hogy a kormány az euróalapú jelzáloghitelezés visszaállításán gondolkodik.

"Jelenleg a magánvevők eltűnése jellemzi a piacot, mintegy 220-230 ezer frankhitelben beragadt autós van, akiket nehéz lesz kimozdítani" - emelte ki Erdélyi Péter. Hozzátette: jelenleg nem tudnak olyan állami konstrukcióról, ami az ő megmentésüket célozná, magukra vannak utalva.

"A finanszírozási portfólió nagyon lecsökkent, de jó hír, hogy 7-8 százalék körül megállt a nem teljesítő hitelek aránya, már nem romlik tovább a portfólió" - mondta Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Szerinte akik nem tudták fizetni autólízingjüket, azok mát bedőltek az elmúlt két évben. Ennek hátránya, hogy az emberek jóval hosszabb ideig használják autóikat, mint korábban, ez látszik az új autó piac visszaesésén is.

A Lízingszövetség főtitkára kiemelte, hogy mostanra az ügyfeleik 70 százaléka céges vevő. A flottafinanszírozásban már tavaly sem csökkent a portfólió, az idén pedig szolid növekedésre számítanak a szakemberek - tette hozzá.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!