3p

Világszerte több száz internetes social network oldalon gyülekezhetnek a virtuális közösségek. Bár a sikeres üzleti modell receptjén még dolgoznak az üzemeltetők, az így elérhető tömeg már a legnagyobb kiadók érdeklődését is felkeltette. Mfor.hu körkép.

Mik voltak a nemzetközi elődök? A mellmutogatás, mint rémálom.

Interaktív közösség

Szabó Erik, a Carnation online kommunikációs ügynökség kereskedelmi igazgatója a Marketing és Médiának úgy nyilatkozott: a gyorsan reagáló hirdetőknek kedvezhet, hogy könnyű kitűnni a jelenleg még viszonylag alacsony hirdetési zaj mellett. "Az sem mellékes, hogy a szűrt csoportoknak szóló hirdetések költséghatékonyabb elérést tesznek lehetővé" - mondta el a lapnak Hámori Zsuzsa, a Mirai Interactive online médiadivíziójának vezetője.

A reklámok mellett más módon is bevételhez juthat a cég: a közeljövőben utazásfoglalási lehetőséggel is bővítik az oldalt. Emellett igény mutatkozik a zenemegosztás és az internetes telefonálás iránt is. Utóbbi megvalósítására példát mutathat a magyaroknak a Skype és a Bebo februárban bejelentett együttműködése.

A Bebo, amely a legnagyobb brit és ír társadalmi hálózati weboldal, több mint 22 millió regisztrált felhasználójával integrálni fogja a SkypeWebet. Így üzenetközvetítést, hang- és videóhívásokat, valamint a többiek jelenlétének ellenőrzését, online státuszának megtekintését kínálja tagjainak, méghozzá díjmentesen. A megállapodás a Skype számára is komoly bevételt jelenthet: óriási piac nyílik meg számára fizetős prémium-szolgáltatásainak értékesítésére.

Kiszámíthatatlan tartalom

Nem véletlen, hogy az MTV mellett a Paramount stúdiót is ellenőrző Viacom komolyan fontolgatja: még az idén belép a piacra. Azt még nem tudják, hogy saját rendszerrel vagy egy népszerű site felvásárlásával próbálják megnyerni maguknak a felhasználókat, mondta el a közelmúltban a Reutersnek Tom Freston vezérigazgató.

A vezető csupán egyetlen tényező, a kiszámíthatatlan tartalom miatt kezeli fenntartással a társasági hálózatokon alapuló oldalakat. Az ugyanis az Egyesült Államokban Janett Jackson hírhedtté vált mellmutogatása óta a médiatulajdonosok rémálmává vált.

Tény, hogy a közösségi lét lényegét adó szabad információ- és véleménycsere nehezen illeszthető a kötött struktúrákhoz szokott médiaóriások rendszerébe. Az így elérhető tömegek - főleg a 12-24 év közöttiek - azonban a klasszikus hirdetési bevételek mellett olyan csatornát jelentenek, amelyek magukban hordozzák az új üzleti modellek megvalósításának lehetőségét is, a saját termékek promóciója mellett.

Nem olyanok, mint a tévénézők

Ezt a véleményt erősítette meg a Global PR Blog Weeken tartott előadásában Elizabeth Albrycht szakértő is. Szerinte az elmúlt időszakban az internet ismét a delokalizáció felé mozdult el, amihez a kommunikációs cégeknek és a hirdetőknek is alkalmazkodniuk kell.

Számos régi beidegződést el kell felejteni: ezen közösségek ugyanis az interaktivitás miatt egészen más tulajdonságokkal bírnak, mint például a tévénézők. A társasági hálózatokra küldött (kereskedelmi) üzenetek esetében kulcsszerepe van az aktív (véleményformáló) résztvevőknek: ők a regisztráltak 2-20 százalékát teszik ki felmérések szerint.

Király Béla

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!