Mik voltak a nemzetközi elődök? A mellmutogatás, mint rémálom.
Szabó Erik, a Carnation online kommunikációs ügynökség kereskedelmi igazgatója a Marketing és Médiának úgy nyilatkozott: a gyorsan reagáló hirdetőknek kedvezhet, hogy könnyű kitűnni a jelenleg még viszonylag alacsony hirdetési zaj mellett. "Az sem mellékes, hogy a szűrt csoportoknak szóló hirdetések költséghatékonyabb elérést tesznek lehetővé" - mondta el a lapnak Hámori Zsuzsa, a Mirai Interactive online médiadivíziójának vezetője.
A reklámok mellett más módon is bevételhez juthat a cég: a közeljövőben utazásfoglalási lehetőséggel is bővítik az oldalt. Emellett igény mutatkozik a zenemegosztás és az internetes telefonálás iránt is. Utóbbi megvalósítására példát mutathat a magyaroknak a Skype és a Bebo februárban bejelentett együttműködése.
A Bebo, amely a legnagyobb brit és ír társadalmi hálózati weboldal, több mint 22 millió regisztrált felhasználójával integrálni fogja a SkypeWebet. Így üzenetközvetítést, hang- és videóhívásokat, valamint a többiek jelenlétének ellenőrzését, online státuszának megtekintését kínálja tagjainak, méghozzá díjmentesen. A megállapodás a Skype számára is komoly bevételt jelenthet: óriási piac nyílik meg számára fizetős prémium-szolgáltatásainak értékesítésére.
Kiszámíthatatlan tartalomNem véletlen, hogy az MTV mellett a Paramount stúdiót is ellenőrző Viacom komolyan fontolgatja: még az idén belép a piacra. Azt még nem tudják, hogy saját rendszerrel vagy egy népszerű site felvásárlásával próbálják megnyerni maguknak a felhasználókat, mondta el a közelmúltban a Reutersnek Tom Freston vezérigazgató.
A vezető csupán egyetlen tényező, a kiszámíthatatlan tartalom miatt kezeli fenntartással a társasági hálózatokon alapuló oldalakat. Az ugyanis az Egyesült Államokban Janett Jackson hírhedtté vált mellmutogatása óta a médiatulajdonosok rémálmává vált.
Tény, hogy a közösségi lét lényegét adó szabad információ- és véleménycsere nehezen illeszthető a kötött struktúrákhoz szokott médiaóriások rendszerébe. Az így elérhető tömegek - főleg a 12-24 év közöttiek - azonban a klasszikus hirdetési bevételek mellett olyan csatornát jelentenek, amelyek magukban hordozzák az új üzleti modellek megvalósításának lehetőségét is, a saját termékek promóciója mellett.
Nem olyanok, mint a tévénézőkEzt a véleményt erősítette meg a Global PR Blog Weeken tartott előadásában Elizabeth Albrycht szakértő is. Szerinte az elmúlt időszakban az internet ismét a delokalizáció felé mozdult el, amihez a kommunikációs cégeknek és a hirdetőknek is alkalmazkodniuk kell.
Számos régi beidegződést el kell felejteni: ezen közösségek ugyanis az interaktivitás miatt egészen más tulajdonságokkal bírnak, mint például a tévénézők. A társasági hálózatokra küldött (kereskedelmi) üzenetek esetében kulcsszerepe van az aktív (véleményformáló) résztvevőknek: ők a regisztráltak 2-20 százalékát teszik ki felmérések szerint.
Király BélaMenedzsment Fórum