Az Informa Telecoms&Media legutóbbi tanulmánya szerint az okostelefonok piaca kétpólusúvá válik: egyik oldalt a 250 dollárnál drágább, a másikat pedig a 150 dollárnál alacsonyabb készülékek fogják jelenteni. A drágább készülékek 2011-es 85 százalékos piaci részesedése 2017-re 33 százalékra süllyed majd, amivel szemben az alacsony árfekvésű telefonok hatalmas piaci részesedésre tesznek szert. Vagyis 2017-re minden második telefon az olcsóbb kategóriák közül kerül majd értékesítésre.
Az okostelefonok piaca drámai változáson megy keresztül, amelynek során az "árak eróziója fenyeget" a kiélezett, intenzív verseny eredményeként. 2011-ben az okostelefonok átlagos ára 188 dollár volt az Egyesült Államokban, ami 2017-re 152 dollárra eshet le, mivel a feltörekvő piacokon megjelenő készülékek iránti kereslet kiegyensúlyozza a fejlett piacok "szuperokos" telefonjai iránti keresletét. A gyártók árrése várhatóan továbbra is a 20-25 százalékos tartományban fog mozogni. Ez azért történhet így, mert a szállítók fokozódó nyomást fognak kelteni az innovációs költségek felszívására, miközben lépést tartanak az árversenyben. Ahhoz pedig, hogy továbbra is nyereségesek maradjanak a gyártók, kénytelenek lesznek tovább csökkenteni a működési költségeiket, bár a tanulmány szerint lesznek olyanok, melyeknek küzdeniük kell a jövedelmezőségük fenntartásáért.
"Ahogy a piac fejlődik, az ellátási lánc egyre inkább két tábor között fog megoszlani: lesznek az újítók, akik továbbra is új funkciókat akarnak bevezetni a piacra, és lesznek a követők, akik ezt az innovációt a későbbi években a tömeggyártás részévé teszik" - mondta Malik Saadi, az Informa Telecoms&Media vezető elemzője.
Ezek a változások néhányakat arra fog késztetni, hogy újrapozicionálják magukat az új környezetben és sokkal hatékonyabb árstratégiát alakítsanak ki. Mindössze néhány gyártó lesz képes zökkenőmentesen működni ezen a piacon, a többség arra fog fókuszálni, hogy a költségeket csökkentse és maximalizálja a marzsokat.
A letelepedett gyártók többsége, például a Nokia, RIM, LG, HTC, Motorola és a Sony nehezen fog alkalmazkodni az okostelefonok új piacához. Ezek a szereplők döntéshelyzetbe kényszerülnek: harcolnak a felsőkategóriás piacon, mely a Samsung és az Apple uralma alatt áll, vagy pedig szembenéznek a kiélezett, kínai gyártmányok és készülékek keltette versennyel az alacsonyabb árfekvésű készülékek piaci szegmensében.
"Mindenesetre ezeknek a piaci szereplőknek össze kell hangolniuk az árképzési stratégiájukat a piaci kereslettel, ha túlélni akarnak" - tette hozzá Saadi.
mfor.hu