Az alaptőke-emelésre a termelési feladatok sikeres végrehajtása és a társaság működésének finanszírozása érdekében volt szükség, magyarázta Kovács Gyula, a társaság vezérigazgatója. Jelenleg készül a vállalat 2006. évi beszámolója, amelyben a tervezettnél 50 millió forinttal magasabb, 1,1 milliárd forint árbevétel és veszteség szerepel. Az utóbbi mértékét nem kívánta elárulni a vezető, mert a pontos összegről még nem tájékoztatták a tulajdonosokat.
A vezérigazgató a veszteség okai között a világ porcelánpiacára jellemző visszaesést, az olcsó tömegtermékek térhódítását, s egyebek mellett a pécsi manufaktúra magas energiaköltségeit említette, amelyek révén a vállalat a termékeit az eladási árhoz viszonyítva aránytalanul nagy ráfordítással tudja csak előállítani.
A 305 dolgozót foglalkoztató, a pécsi önkormányzat 99 százalékos és magánszemélyek, cégek 1 százalékos tulajdonában lévő Zsolnay Zrt. tavaly összesen 330 tonna készárut állított elő. A termékek 95 százalékát hazai vásárlóknak értékesítették, akik a klasszikus búzavirágos és pillangós mintákat kedvelték a legjobban, de felfutóban vannak a Tavasz, Nyár, Ősz névre keresztelt készletek is.
A cég tavaly négy országba, Szerbiába, Szlovákiába, Horvátországba és Izraelbe exportált, a legnagyobb tételben épületkerámiákat értékesített. Kovács Gyula szólt arról, hogy bár nemcsak tavaly, hanem 2005-ben is veszteségesek voltak, akkor 1 milliárd forint árbevétel mellett 180 millió forint veszteséget könyveltek el, 2007-ben jó esély van rá, hogy pozitív eredménnyel zárjanak.
Ehhez szükség van a minőségi tömegtermelés erősítésére, azaz, hogy minden vásárlói réteg számára tudjanak megfelelő ár-érték arányú termékeket előállítani, bővítsék az ékszerkínálatot, továbbá részt vegyenek nagyobb építőipari beruházásokban - mutatott rá. A vezérigazgató az utóbbiak között a budapesti Mátyás-templom rekonstrukcióját és a pécsi Európa kulturális fővárosa programhoz kapcsolódóan a Zsolnay műemlékek felújítását említette.
MTI / Menedzsment Fórum