A SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány felnőttoktatási, tanácsadási, kutatási és rendezvényszervezési tevékenységével igyekszik a vállalkozásoknak, illetve a vállalkozást tervezőknek segítséget nyújtani. Célcsoportjába tartoznak többek közt az induló cégek, női és családi vállalkozások, de a nonprofit szektor erősítése, és a civil szervezetek segítése is szerepel küldetésében. Legutóbbi nagy sikerű, 12 napos vállalkozói ismereteket nyújtó és készségfejlesztő tréningjük női érdeklődőknek szólt.
Mint Sellei Anna, az alapítvány projekt munkatársa elmondta, a résztvevő induló női vállalkozók saját szakterületükön rengeteg ötlettel és tapasztalattal rendelkeznek, a sikeres vállalkozáshoz szükséges pénzügyi, menedzsment és marketingtudás azonban gyakran hiányzik. Többek között e hiányosság pótlásában látja sikerességének okát az alapítvány. A tréning résztvevői szerencsés helyzetben voltak, mert a képzés díjának nagy részét pályázati pénzből fedezte az alapítvány.
Dreher a fiatal tehetségekért
A Dreher Sörgyárak Zrt. pénzzel is támogatja a jövő fiatal vállalkozóit. A 2007-ben immár második alkalommal meghirdetett pályázat győztese 3 millió forintot és 6 hónapra szóló szakmai tanácsadást nyer. A részvétel feltétele az egyetemi vagy főiskolai hallgatói jogviszony. A pályázat nem ötletbörze, sokkal inkább a megalapozott, gyakorlatba átültethető, innovatív terveket díjazzák. Kiemelt figyelmet fordítanak a pályázó személyiségére, talpraesettségére, kreatív, innovatív gondolkodásmódjára is, tehát a reális álmokat részesítik előnyben, hívta fel a figyelmet Agócs Mónika, a Dreher vállalati kapcsolatok vezetője.
A pályázatokat általában szeptember-októberben írja ki a Dreher, a döntést februárban hozzák meg, míg márciusban kerül sor a díjak átadására. A tavalyi győztes, Kiss Péter egy biogázüzem-fejlesztési tervvel nyerte el a zsűri tetszését. Az időszerű, divatos témaválasztás mellett megfelelően összeállított programja és kitartó, rátermett egyénisége segítette őt az első helyezéshez. Az idei pályázaton összesen 5 millió forintot osztanak majd szét a nyertesek között.
Regionális vállalkozásfejlesztés
A Citi Alapítvány a NESsT globális nonprofit-csoporttal (magyarul "Nonprofit Vállalkozási és Fenntarthatósági Csapat") együttműködve szintén a kezdőket, a civil szervezetek induló vállalkozásait segíti. „Nagy figyelmet fordítunk a környezetvédő tevékenységet folytató vállalkozásokra, valamint azokra a foglalkoztatókra, akik hátrányos helyzetű munkavállalókat alkalmaznak” – hangsúlyozta Hencz Éva, a Citibank Zrt. média és közösségi kapcsolatokért felelős vezetője. A Citibank munkatársai megvalósíthatósági tanulmányuk és üzleti tervük kidolgozásában is segédkeznek.
Legutóbb mintegy húsz szervezet vett részt a regionális versenyprogramban, a résztvevők Magyarországról, Csehországból és Szlovákiából érkeztek. Novemberben a megvalósíthatósági tanulmányokat díjazta a zsűri, míg jövő márciusban az üzleti tervet fogják értékelni. Magyarországról a dunaharaszti illetőségű Bárka, Szlovákiából a Slovensky skauting, míg Csehországból az International Young Nature Friend szervezetek részesültek a 2000 dolláros díjban a legutóbbi fordulón, amelyet a vállalkozásuk felépítése során felmerülő különböző járulékos feladatok költségeinek kifizetésére fordíthatnak, a piackutatástól kezdve a szakértői véleményeken át egészen akár egy építészeti tervig.
A civilek is vállalkoznak
Talán furcsa, hogy a profitorientált társaságok nyújtanak segítséget, és felmerülhet a kérdés: miért lfontos, hogy minél több civilszervezet működtessen társadalmi vállalkozást? A válasz éppen az anyagias világban keresendő, az érintettek szerint ma már teljesen világos, hogy egy nonprofit szervezetet nem lehet csupán az adományokból, pályázati pénzekből fenntartani. Azok a civil szervezetek, amelyek fel tudnak építeni egy sikeres társadalmi vállalkozást, és azt képesek hatékonyan működtetni, akár a költségvetésük harminc százalékát is meg tudják termelni, vélik a NESst szakemberei. Ebben az esetben csökkenteni tudják az adományozóktól való függőségüket.
Van azonban még egy másik fontos szempont is: ezeknek a társadalmi vállalkozásoknak lehetőségük van a hátrányos helyzetű embereknek segíteni, például munkahelyek teremtésével. Egy San Francisco-i szervezet, a Community Vacation Enterprises társadalmi vállalkozása mozgássérült és értelmi fogyatékos emberekkel irodaházak takarítását és karbantartását végzi. A vállalkozás majd tíz éve prosperál.
A sikeres nyugati példák után szerencsére már idehaza is találkozunk követőkkel. A Káva Kulturális Műhely színházi pedagógiai módszereket alkalmazva és a gyermekfoglalkozások tapasztalataira építve olyan tréningprogramot dolgozott ki, amelyet sikeresen értékesítenek a versenyszférában. A szakemberek szerint a fenti pályázatok és az ehhez hasonló kezdeményezések terjedésével az elkövetkező években növekedni fog a sikeres társadalmi vállalkozások száma Magyarországon is.
Simon Rita