Az elmúlt évben legyőztük az atípusos tüdőgyulladás (SARS-vírus), [ajanlo=65][igazitas=left/] az iraki háború, a terrorizmus és a világgazdasági lassulás okozta csapásokat. Az ötödik csapás, a magas olajár azonban költségeinket havi 1 milliárd dollárral növeli, és az idén is megakadályozza, hogy az ágazat újból nyereségessé váljék - mondta Giovanni Bisignani, a Polgári Repülési Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója a szövetség szingapúri éves közgyűlésén, hétfőn.
Az IATA az idei évre már 3 milliárd dolláros nyereséget jelzett előre, a megelőző három év összesen 30 milliárd dolláros vesztesége után. Az előrejelzés készítésekor azonban hordónként 30 dolláros olajárból indultak ki. Ha az olaj ára éves átlagban hordónként 33 dollár lesz, akkor az ágazat működése épp nullszaldós lesz. Ha az energiahordozó átlagára hordónként 36 dollár lesz, akkor 3 milliárd dollár lesz az ágazat vesztesége.
[ajanlo=64][igazitas=left/] Az IATA-hoz tartozó 276 légiforgalmi vállalat, amely a menetrend szerinti légi közlekedés 98 százalékát fedi le, tavaly összesen 4 milliárd dolláros veszteséggel repült. Az idei év első negyedében az IATA adatai szerint a légitársaságok utasforgalma világviszonylatban 9,6 százalékkal nőtt, míg teherforgalmuk 10,1 százalékkal emelkedett a tavalyi első negyedévhez képest.
Az IATA tanácskozásán megegyeztek, hogy 2007-re megszűntetik a repülőjegyet a mai, papírra nyomtatott formájában, és teljes egészében kiépítik az elektronikus jegyrendszert, amitől évi 3 milliárd dolláros megtakarítást remélnek. A légitársaságok azt is tervezik, hogy a beszállókártyán vonalkóddal váltják fel a mágnescsíkot; az akár otthon is kinyomtathatják a beszállókártyájukat, ezzel pézt és időt takarítva meg. Megállapodtak abban is, hogy rádiófrekvenciás technológiát alkamaznak a poggyászellenőrzésnél, felváltva a vonalkódos rendszert. (MTI)
Kapcsolódó anyagok
15 százalékkal nőtt a világ légi forgalma
Telítődött a fapados járatok piaca
Jelentősen nőtt az áru- és légi szállítás
Az utazási kedvet is visszavetheti a magas olajár
Az olajárak vágtája kérdésessé teszi az amúgy is megtépázott légi közlekedés élénkülését - mondják ágazati szakértők.