Fizetésképtelenséget jelentett és csődvédelembe menekült a SkyEurope, derül ki a pozsonyi székhelyű légitársaság hétfői közleményéből. Eszerint az illetékes szlovák bíróság már meg is indította a SkyEurope Airlines a. s. átszervezését célzó eljárást.
A vezetés még optimista
A közlemény kiemeli: az eljárás védelmet biztosít a hitelezőkkel szemben és nagyban hasonlít az amerikai csődtörvény 11. fejezetében leírt, Chapter 11 néven ismert reorganizációs csődvédelemhez. Ezt a megoldást jellemzően akkor választják bajba jutott cégek, ha bíznak abban, hogy az újjászervezést követően folytatni tudják tevékenységüket. A SkyEurope vezetése kiemeli azt is, hogy az átszervezésről végzett hivatalos szakértői vizsgálat pozitív eredményt hozott.
Bár a cég kommünikéje igyekezett pozitív felhanggal tálalni az önmagában meglehetősen lesújtó a hírt, a piacot ez a jelek szerint nem hatotta meg. Ezt jelzi, hogy a bejelentést követően a vállalat részvényei akkorát zuhantak a bécsi tőzsdén, hogy délelőtt 10 óráig fel kellett függeszteni a kereskedésüket.
Amikor még királyok voltak itthon
Mint ismert, a SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét. Fölényüket jelzi, hogy 2007 nyarán a Wizz 21, a SkyEurope pedig 20 célállomást kínált hazánkból - a harmadik helyezett EasyJet ugyanekkor csak négy városba repült Ferihegyről.
Az éppen az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő szlovák légitársaság azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról. Jason Bitter, a társaság vezérigazgatója akkor ezt a lépést azzal indokolta, hogy inkább a jövedelmezőbb bécsi, pozsonyi és prágai repülőtérre összpontosítják erőforrásaikat, és a növekedés helyett a működés nyereségessé tételére koncentrálnak.
Már a válság előtt baj volt
A terv azonban a jelek szerint nem vált be - erre utal az is, hogy a társaság már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.
Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.
A KPMG nem auditál
Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy - a Die Presse szerint – a KPMG könyvvizsgálói megtagadták a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évről szóló jelentés auditálását, mivel szerintük a vállalat vezetése megalapozatlanul állította, hogy képes folytatni az üzemelést.
Ennek ellenére a cég vezetése továbbra is bizakodó. Hétfőn például megjelentettek egy közleményt honlapjukon, amely szerint a csődvédelem alatt is üzemelnek, méghozzá a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően. Azt is közlik az utasokkal, hogy a jövőben is "habozás nélkül" foglalhatnak jegyeket járataikra.
Erősen kétséges azonban, hallgatnak-e majd a nyugtató szavakra a vevők, akik már eddig is egyre növekvő számban fordítottak hátat a cégnek. Idén májusban például drasztikus mértékben, 37,5 százalékkal csökkent az utasok száma egy évvel azelőtthöz képest, az elmúlt 12 hónapban pedig - éves összehasonlításban - 15 százalékos mínuszt regisztráltak.
Húszmillió eurós segítségben bíznak
Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a SkyEurope-nak sürgősen tőkeinjekciót kell kapnia a túléléshez. Jason Bitter szerint húszmillió euróra lenne szükség - erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való. Az egyeztetéseket legkésőbb év végig le kívánják zárni - kérdés azonban, kihúzza-e még addig egyáltalán a cég.
A szlovák jog szerint egyébként most kilencven nap áll rendelkezésre arra, hogy újjászervezzék a társaságot és új befektető találjanak. Ez a határidő szükség esetén két hónappal meghosszabbítható.
Ha addig nem sikerül új befektetőt találni, akkor "el kell gondolkodni azon, hogyan mehetnek tovább a dolgok", mondta az APA hírügynökség szerint Nick Manoudakis, a társaság pénzügyi vezetője hétfőn. Bár szerinte még "ez sem jelentené feltétlenül a véget", azt már nem közölte, miből tudnák ez esetben finanszírozni a további működést.
W. B.
Menedzsment Fórum