5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hétfőn fizetésképtelenséget jelentett és csődvédelembe menekült a SkyEurope, amely 2003-tól 2007-ig a magyar fapados piac egyik vezető szereplőjének számított. Bár a cég menedzsmentje szerint a lépés az üzemelést nem érinti, azaz a jövőben is minden gépük fel fog szállni, félő, hogy a hír hallatán az utasok tömegével pártolnak majd el tőlük. Ha pedig nem sikerül új befektetőt találni, akkor tényleg lehúzhatja a rolót a szlovákiai székhelyű légitársaság. Nem túl jó előjel, hogy a vállalat részvényeinek kereskedését hétfő délelőtt zuhanásuk miatt egy időre fel kellett függeszteni a bécsi tőzsdén.

Fizetésképtelenséget jelentett és csődvédelembe menekült a SkyEurope, derül ki a pozsonyi székhelyű légitársaság hétfői közleményéből. Eszerint az illetékes szlovák bíróság már meg is indította a SkyEurope Airlines a. s. átszervezését célzó eljárást.              

A vezetés még optimista

A közlemény kiemeli: az eljárás védelmet biztosít a hitelezőkkel szemben és nagyban hasonlít az amerikai csődtörvény 11. fejezetében leírt, Chapter 11 néven ismert reorganizációs csődvédelemhez. Ezt a megoldást jellemzően akkor választják  bajba jutott cégek, ha bíznak abban, hogy az újjászervezést követően folytatni tudják tevékenységüket. A SkyEurope vezetése kiemeli azt is, hogy az átszervezésről végzett hivatalos szakértői vizsgálat pozitív eredményt hozott.

Bár a cég kommünikéje igyekezett pozitív felhanggal tálalni az önmagában meglehetősen lesújtó a hírt, a piacot ez a jelek szerint nem hatotta meg. Ezt jelzi, hogy a bejelentést követően a vállalat részvényei akkorát zuhantak a bécsi tőzsdén, hogy délelőtt 10 óráig fel kellett függeszteni a kereskedésüket.

Amikor még királyok voltak itthon

Mint ismert, a SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét. Fölényüket jelzi, hogy 2007 nyarán a Wizz 21, a SkyEurope pedig 20 célállomást kínált hazánkból - a harmadik helyezett EasyJet ugyanekkor csak négy városba repült Ferihegyről.                

Az éppen az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő szlovák légitársaság azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról. Jason Bitter, a társaság vezérigazgatója akkor ezt a lépést azzal indokolta, hogy inkább a jövedelmezőbb bécsi, pozsonyi és prágai repülőtérre összpontosítják erőforrásaikat, és a növekedés helyett a működés nyereségessé tételére koncentrálnak.

Már a válság előtt baj volt

A terv azonban a jelek szerint nem vált be - erre utal az is, hogy a társaság már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.             

Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy  évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.

A KPMG nem auditál

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy - a Die Presse szerint – a KPMG könyvvizsgálói megtagadták a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évről szóló jelentés auditálását, mivel szerintük a vállalat vezetése megalapozatlanul állította, hogy képes folytatni az üzemelést.

Ennek ellenére a cég vezetése továbbra is bizakodó. Hétfőn például megjelentettek egy közleményt honlapjukon, amely szerint a csődvédelem alatt is üzemelnek, méghozzá a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően. Azt is közlik az utasokkal, hogy a jövőben is "habozás nélkül" foglalhatnak jegyeket járataikra.     

Erősen kétséges azonban, hallgatnak-e majd a nyugtató szavakra a vevők, akik már eddig is egyre növekvő számban fordítottak hátat a cégnek. Idén májusban például drasztikus mértékben, 37,5 százalékkal csökkent az utasok száma egy évvel azelőtthöz képest, az elmúlt 12 hónapban pedig - éves összehasonlításban - 15 százalékos mínuszt regisztráltak.

Húszmillió eurós segítségben bíznak

Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a SkyEurope-nak sürgősen tőkeinjekciót kell kapnia a túléléshez. Jason Bitter szerint húszmillió euróra lenne szükség -  erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való. Az egyeztetéseket legkésőbb év végig le kívánják zárni - kérdés azonban, kihúzza-e még addig egyáltalán a cég.

A szlovák jog szerint egyébként most kilencven nap áll rendelkezésre arra, hogy újjászervezzék a társaságot és új befektető találjanak. Ez a határidő szükség esetén két hónappal meghosszabbítható.   

Ha addig nem sikerül új befektetőt találni, akkor "el kell gondolkodni azon, hogyan mehetnek tovább a dolgok", mondta az APA hírügynökség szerint Nick Manoudakis, a társaság pénzügyi vezetője hétfőn. Bár szerinte még "ez sem jelentené feltétlenül a véget", azt már nem közölte, miből tudnák ez esetben finanszírozni a további működést.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!