Az A380 múlt heti sikeres felszállása újabb lépést jelent a két nagyágyú, az Airbus és a Boeing közötti kiéleződött harcban. Noha még korai lenne megjósolni, melyik fél kerül ki győztesen a "légi háborúból", elemzők szerint a megoldás Ázsia kezében van.
Ugyan az A380-nak egy jó ideig nem akad majd riválisa, a közepes méretű gépek kategóriájában új típussal bővül a piac. A Boeing 787 Dreamliner névre keresztelt modellje várhatóan 2008-tól fog utasokat szállítani, míg az Airbus fejlesztése ugyanebben az osztályban csak 2010-re várható.
Mint ahogy arról korábban a Menedzsment Fórum is hírt adott, egyre kiélezettebb a verseny a két utasszállító gyár között. Szakértők szerint korai lenne jóslatokba bocsátkozni, annyit azonban mindenki elismer, hogy az ázsiai piac megrendelései teszik fel a pontot az i-re, mivel itt a gyártók a következő évtizedben legalább 800 gép eladását tervezik, írja a cnn.
[ajanlo=101][igazitas=left/]A 800-as álomhatárt még át is lépheti a megrendelések száma, amennyiben Kína és India a vártnál gyorsabb ütemben fejleszti már meglévő reptereit, illetve épít újakat. A Boeing értékesítési elnöke is bizakodó, amire egy közelmúltban megkötött indiai üzlet - melynek keretében 50 gép vásárlásáról döntöttek - is jó okot adott. A Boeing előrejelzései szerint az elkövetkező 20 évben 36 milliárd dollár értékű megrendelés várható Indiától.
Szüksége is van a Boeing-nek a megrendelésekre, hisz az Airbus gépei - úgy tűnik - reális alternatívát jelentenek az olcsó légitársaságok számára. A maláj AirAsia 60 darab A320-as megvásárlásáról döntött, s újabb 40 gép megvételét fontolgatja, amivel a most használatban lévő Boeingeket cserélné le. Hasonló lépésen gondolkodik a Malaysian Airlines is. A Thai Airways 2009-ig 15 Airbust és 6 Boeing-et helyez üzembe, s közel egy tucat A319-es beszerzése folyik az ugyancsak thaiföldi Cebu Air-nél is.
A felkelő nap országa azonban az amerikai cég mellett tette le voksát, ami nem is csoda, hisz a távol-keleti szigetország korábban részt vett néhány Boeing-fejlesztésben. A Japan Airlines 30 Dreamliner vásárlását fontolgatja, míg a Nippon Airways 50-et rendelne a két év múlva piacra kerülő modellből.
Mindkét gyártó pozitívan vélekedik a jövőt illetően. Míg a Boeing a józan észben s abban bízik, hogy az egyre emelkedő energiaárak meggyőzik a légitársaságokat a Dreamliner vásárlásáról, addig az Airbus készítői abban reménykednek, hogy a vásárlók a "nagyobb jobb-elvet" követik.
Az Airbus elnök-vezérigazgatója, Noel Forgeard hosszú, 20 éves háborúra számít. A győzelem azonban még közel sem biztos, hisz a vállalati érdekeken túlmenően a nemzetközi politika és a kétoldalú kapcsolatok is befolyásolhatják az eredményt. Sokan az Air India Boeing vásárlását is diplomáciai lépésként értékelték, mivel korábban mát 42 darab Airbus vásárlásáról is döntöttek.
Menedzsment Fórum
Ázsiában dőlhet el a Boeing-Airbus párharc
Az A380 múlt heti sikeres felszállása újabb lépést jelent a két nagyágyú, az Airbus és a Boeing közötti kiéleződött harcban. Noha még korai lenne megjósolni, melyik fél kerül ki győztesen a "légi háborúból", elemzők szerint a megoldás Ázsia kezében van.