Úgy tűnik, hogy a mobiltelefonok méretnövekedésének, illetve az ezzel kapcsolatos felhasználói igényeknek nincsenek határai. Az IDC piackutató vállalat adatai szerint 2014-ben jelentősen megnőtt a hanghívásra is alkalmas tabletrendelések száma, és a második negyedévben megközelítette a 3,5 milliót. Egy évvel korábban még 2,1 millió érkezett az ázsiai, csendes-óceáni régióba, amely egyébként Japánt is magába foglalja.
(Forrás: IDC)
A teljes régiós tablet-piac a második negyedévben elérte a 13,8 milliót, vagyis a telefonálásra alkalmas készülékek aránya meghaladta a 25 százalékot. Fontos megjegyezni, hogy itt a hagyományos mobilhálózaton keresztüli hanghívásról van szó, hiszen az internetalapú hangszolgáltatások természetesen bármely készüléken rendelkezésre álltak eddig is. Talán az sem meglepő, hogy ezek a speciális táblagépek mind Androidot futtatnak.
Az IDC elemzője emlékeztet arra is, hogy az első hanghívásra képes tabletet még a Samsung dobta a piacra, de abban még szükség volt egy Bluetooth headsetre, hogy a szolgáltatást aktiválni lehessen. A mai készülékeknél ez már nincs így, úgyhogy nem kizárt, hogy Ázsiában találkozhatunk a fülükhöz péklapátot szorító emberekkel.
A növekvő kereslet a feltörekvő piacokon előrevetíti azt a felhasználói igényt, hogy lehetőleg egy készülékbe sűríthessük azokat a szolgáltatásokat, amelyekre nap mint nap szükségünk van. Úgy tűnik, hogy az emberek ugyanahhoz a készülékhez szeretnének nyúlni, ha telefonálnak, üzenetet írnak, neteznek, filmet néznek vagy akár fotóznak. És ezért még a 7 colos „kényelmetlenségeket” is hajlandók bevállalni. Innen nem nehéz továbbgondolni, hogy ha a tabletek már nem csak tartalomfogyasztásra, de például szövegszerkesztésre, vagy táblázatkezelésre is alkalmasak lesznek, akkor milyen áttörés következhet majd be.
Szász Péter
mfor.hu