3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar felnőtt lakosság kétharmada banki ügyfél, és ezzel régiónk középmezőnyéhez tartozunk a pénzügyi szolgáltatások elterjedtségében. Hasonló a helyzet a mind a lakás-, mind a személyes biztosítások arányában. Többek között ezt állapították meg az osztrák Fessel-GfK intézet “Pénzpiaci kutatások Közép-Kelet-Európában” című konferenciáján, november végén, Bécsben.

Mivel a térségben a banki vagy biztosítási szolgáltatásokat igénybe vevő polgárok száma csak lassan növekszik, a piac bővülésére kevéssé lehet számítani. A fejlődés fő lehetőségét Alexander Zeh, a Fessel-GfK területvezetője egyrészt abban látja, hogy meglévő ügyfelek a jelenleginél több szolgáltatást vesznek igénybe, Másrészt pedig abban, hogy bankot, biztosítót váltanak.

A bankot váltók aránya Jugoszláviában a legnagyobb, majd Szlovákia, Románia és Horvátország után következik Magyarország. Legkisebb az ügyfelek fluktuációja Bulgáriában, Lengyelországban és Csehországban. A közép-kelet-európai pénzintézetek pozíciójukat a lakossági piacon leginkább úgy erősíthetik, ha konkurenseik ügyfelei számára kínálnak vonzó újdonságot, illetve ha teljes körű pénzügyi szolgáltatást nyújtanak - hangsúlyozza Alexander Zeh.

Magyarország listavezető az egy ügyfélre jutó bankok számában, 1,7-es mutatóval. Szlovéniában és Horvátországban ugyanis egy ügyfél átlagosan egyaránt 1,4, Romániában 1,3, Bulgáriában, Lengyelországban, Csehországban és Ukrajnában pedig 1,2-1,2 az átlagos arányszám.

Az osztrák piackutató elképzelhetőnek tartja, hogy a lakosság körében a pénzügyi szolgáltatások elterjedtsége egyelőre elérte a lehető legmagasabb szintet. Fő okát abban látja, hogy térségünk nem minden lakosa számára magától értetődő, hogy pénzintézeti kapcsolat létesítsen. Ugyanakkor a nagyfokú elterjedtség miatt nehéz a pénzügyi szolgáltatások piaci hatókörének további növelése a térségünk élmezőnyéhez tartozó Szlovéniában, Szlovákiában, Horvátországban és Csehországban, ahol már a lakosság 97-81 százaléka banki ügyfél.

A biztosítások kevésbé terjedtek el. Amíg ugyanis Szlovéniában a felnőtt lakosság 92 százalékának otthona biztosított, addig Csehországban 72, Szlovákiában 65, Horvátországban 62, Magyarországon 57, Lengyelországban 54, Romániában pedig csak 24 százalék. S ennél mindenütt kisebb azok aránya, akik személyre szóló biztosítással rendelkeznek.

Az egyes banki szolgáltatások elterjedtségével szintén régiónk középmezőnyébe tartoznak a magyarországi mutatók. Számlát a magyar felnőtt lakosság 49 százaléka nyitott. Hitelt 7 százalékuk vett igénybe, valamilyen külön megtakarítással pedig 12 százalékuk rendelkezik.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!