Mivel a térségben a banki vagy biztosítási szolgáltatásokat igénybe vevő polgárok száma csak lassan növekszik, a piac bővülésére kevéssé lehet számítani. A fejlődés fő lehetőségét Alexander Zeh, a Fessel-GfK területvezetője egyrészt abban látja, hogy meglévő ügyfelek a jelenleginél több szolgáltatást vesznek igénybe, Másrészt pedig abban, hogy bankot, biztosítót váltanak.
A bankot váltók aránya Jugoszláviában a legnagyobb, majd Szlovákia, Románia és Horvátország után következik Magyarország. Legkisebb az ügyfelek fluktuációja Bulgáriában, Lengyelországban és Csehországban. A közép-kelet-európai pénzintézetek pozíciójukat a lakossági piacon leginkább úgy erősíthetik, ha konkurenseik ügyfelei számára kínálnak vonzó újdonságot, illetve ha teljes körű pénzügyi szolgáltatást nyújtanak - hangsúlyozza Alexander Zeh.
Magyarország listavezető az egy ügyfélre jutó bankok számában, 1,7-es mutatóval. Szlovéniában és Horvátországban ugyanis egy ügyfél átlagosan egyaránt 1,4, Romániában 1,3, Bulgáriában, Lengyelországban, Csehországban és Ukrajnában pedig 1,2-1,2 az átlagos arányszám.
Az osztrák piackutató elképzelhetőnek tartja, hogy a lakosság körében a pénzügyi szolgáltatások elterjedtsége egyelőre elérte a lehető legmagasabb szintet. Fő okát abban látja, hogy térségünk nem minden lakosa számára magától értetődő, hogy pénzintézeti kapcsolat létesítsen. Ugyanakkor a nagyfokú elterjedtség miatt nehéz a pénzügyi szolgáltatások piaci hatókörének további növelése a térségünk élmezőnyéhez tartozó Szlovéniában, Szlovákiában, Horvátországban és Csehországban, ahol már a lakosság 97-81 százaléka banki ügyfél.
A biztosítások kevésbé terjedtek el. Amíg ugyanis Szlovéniában a felnőtt lakosság 92 százalékának otthona biztosított, addig Csehországban 72, Szlovákiában 65, Horvátországban 62, Magyarországon 57, Lengyelországban 54, Romániában pedig csak 24 százalék. S ennél mindenütt kisebb azok aránya, akik személyre szóló biztosítással rendelkeznek.
Az egyes banki szolgáltatások elterjedtségével szintén régiónk középmezőnyébe tartoznak a magyarországi mutatók. Számlát a magyar felnőtt lakosság 49 százaléka nyitott. Hitelt 7 százalékuk vett igénybe, valamilyen külön megtakarítással pedig 12 százalékuk rendelkezik.
Bankban jól állunk
A magyar felnőtt lakosság kétharmada banki ügyfél, és ezzel régiónk középmezőnyéhez tartozunk a pénzügyi szolgáltatások elterjedtségében. Hasonló a helyzet a mind a lakás-, mind a személyes biztosítások arányában. Többek között ezt állapították meg az osztrák Fessel-GfK intézet “Pénzpiaci kutatások Közép-Kelet-Európában” című konferenciáján, november végén, Bécsben.