A folyamatos üzemanyagár-emelkedés, valamint a fuvarengedélyek az EU-csatlakozással való megszűnése okozta kapacitásbővülés kapcsán tapasztalt fuvardíj-csökkenés miatt egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a fuvarozók. A fentiek miatt nehéz megbecsülni a tehergépjármű-piaci kilátásokat, eladásokat 2006-ra vonatkozóan. Ha lesz növekedés ezen a piacon, akkor az 10 százalék alatti, egy számjegyű bővülés lesz - vélik a Világgazdaságnak nyilatkozó szakemberek.
Ezek a változások nyomon követhetőek a haszongépjármű-értékesítési statisztikákban, ahol jól látszik a nemzetközi fuvarozók, illetve a billenős tehergépjárművek piacának javára történő átrendeződés. A 15 tonna össztömeg feletti járműkategóriák részaránya a 2001. évi 34 százalékról 2006 első negyedévének végére 57 százalékra nőtt. A lízingelt gépjárműveknél ugyanakkor visszaesés tapasztalható, a tavalyi 4236 járműről 3651-re. Ez tehát azt jelzi, hogy a piaci dinamika fenntartása ebben a szegmensben is csak úgy lehetséges, hogy a finanszírozók az új eszközöknél egyre kisebb önrész mellett is vállalják a finanszírozást.

Az autópálya-építés idén is folytatódik, így a tavaly lízingbe adott eszközparknak biztosított a munkája, és további új beszerzések is várhatóak. A finanszírozók szintén tapasztalják, hogy a billenős teherautók iránt még mindig nagy a kereslet. Ez azonban kockázatot is hordoz, hiszen az még nem becsülhető meg, hogy az útépítési boom kitart-e a jellemzően ötéves futamidő alatt.
A nemzetközi fuvarozói piac most kezdi kiheverni azt a hármas sokkot, amit a belső konkurencia bővülése, az Európai Unió okozta külső konkurencia nyomása, harmadrészt pedig az üzemanyagárak eddig soha nem látott mértékű növekedése miatti jövedelmezőségromlás okozott - írja a Napi Gazdaság.