Milyen az ideális munkahely?
A válaszadók szakmájuktól függetlenül a biztos megélhetést, a folyamatos fejlődést és a változatos, érdekes feladatokat tartják a legfontosabbnak az ideális munkahely esetében. Ugyanakkor csaknem minden negyedik válaszadó a három legfontosabb tényező közé sorolta a szakmai kihívásokat és a rugalmas munkavégzés lehetőségét is. A kérdőívet kitöltők közel 70 százaléka olyan munkahelyen szeretne dolgozni, hogy az anyagi mellett erkölcsi elismerésben is részesül, és emellett több mint 30 százalékuk prioritásként tekint a cég stabilitására, megbízhatóságára, ám fontos nekik az is, hogy jó csapatban, kellemes légkörben dolgozzon.
A fiatalabb munkavállalóknál azonban előtérbe kerül még a társadalmi elismertség, hasznosság, mások segítése, az ügyfelekkel való együttműködés, mások irányítása és a fejlődés, de egyre nagyobb figyelmet kap a társadalmi felelősségvállalás, a környezetvédelem, illetve az, hogy milyen a hangulat a vállaltnál.
Évek óta az Audi a legjobb
A tavalyi felmérésben az Audi végzett az első helyen, ami idén sem történt másként: a válaszok alapján a győri autógyár lett a legvonzóbb munkáltató. Ezzel megelőzte a második helyre kerülő Molt, és a dobogó harmadik fokát megszerző Mercedest, ahogy az a táblázatunkból is kiderül. A lista a tavalyi évhez képest jelentősen átalakult egyébként, persze az első helyet leszámítva. Míg tavaly a második helyet a Bosch érdemelte ki, addig idén a válaszadók már csak a negyedik legvonzóbbnak ítélték, a tavalyi harmadik helyezett Coca-Cola pedig nagy visszaesést produkált: egészen a kilencedik helyig csúszott vissza az idei rangsorban. A tavalyi negyedik és ötödik helyezett dm, illetve E-ON Zrt. az idei top 10-be már be sem került.
Hol keresünk munkát?
A harminc évnél idősebb korosztály a fiatalabbakhoz képest minimális mértékben használja egyetemi, főiskolai kapcsolatait, állapította meg a kutatás. Ők az ifjabb generációk képviselőinél nagyobb mértékben támaszkodnak sajtóhírekre, a személyzeti tanácsadó cégektől, állásinterjúkon, valamint a már az adott cégeknél dolgozó emberektől kapott információkra. Az egyetemisták, főiskolások és a pályakezdők ugyanakkor az egyetemi állásbörzéket, levelező listákat, céges prezentációkat és tanáraik véleményét részesítik előnyben, ha egy-egy munkáltatóról szeretnének többet megtudni.
A tapasztaltabb, 1980 előtt született munkavállalók 80 százaléka tájékozódik online állásportálokról, 56 százalék ismerősök, családtagok, barátok, 53 százalékuk pedig adott cégnél dolgozók véleménye alapján. A fiatalabb pályakezdők is hasonló arányban szereznek információt internetes állásportálokról, illetve ismerősöktől, 54 százalékuk ugyanakkor a vállalati karrieroldalakat is használ. Az egyetemisták, főiskolások is az internetes portálokat használják elsődlegesen, 49 százalékuk pedig ismerősök, családtagok véleménye alapján. Nyomtatott újságból, folyóiratból mindhárom korcsoportban csak 36-37 százalék keres állást.
A kutatásról
A Figyelő, az Aon Hewitt és az AIESEC együttműködésében összeállított kérdőíveket összesen 27 ezer egyetemista, főiskolás, pályakezdő és több éves munkatapasztalattal rendelkező töltötte ki - ebből 10 400 volt pályakezdő, 16 500 fő pedig már tapasztalattal rendelkező, és több mint 240 vállalatot értékeltek. A kutatás célja az volt, hogy a felmérésben résztvevők munkaerőpiaci elvárásai és az egyes cégekről alkotott véleménye alapján összeállítsák azoknak a munkáltatóknak a listáját, amelyek a legjobb választást jelentik az állást keresők számára.
mfor.hu