2010. május 20. 15:04

Évente mintegy százmilliárd forint bevételtől esik el a magyar költségvetés az autóipart átszövő feketegazdaság miatt. A szektor érdekvédelmi szervezetei ezért azt kérik, hogy az új kormány vasszigorral lépjen fel az illegális kereskedők, szervizek és bontók ellen, valamint törvényi úton segítse az iparág kitisztulását. Mfor.hu tudósítás.

Az autóiparban feketén működő cégek hatékony felderítését és egyes, az illegális gazdaságnak kedvező jogszabályok mihamarabbi megváltoztatását kéri a hamarosan felálló új kormánytól a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete.

Feketegazdaság: 90 százalék érintett

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke szerint erre azért is szükség van, mivel az illegálisan működő cégek teljesen ellehetetlenítik a jogszerűen funkcionáló vállalatokat. Tájékoztatása szerint míg a törvényesen működő autóbontók száma mintegy 120, addig több ezren illegálisan végzik ezt a tevékenységet, a több ezer legális javítóműhellyel szemben pedig több tízezer illegális javító áll szemben.

Szerinte a feketegazdaság a szakmának minimum 90 százalékát érinti - ebbe beletartoznak a teljesen törvénytelenül működő műhelyek, valamint azok a cégek is, amelyek ugyan törvényesen űzik az ipart, viszont időnként "elfelejtenek" számlát adni.  

Gablini az mfor.hu kérdésére elmondta, hogy a feketegazdaság miatt összességében mintegy százmilliárd forint bevételtől esik el a költségvetés éves szinten. "2006 óta folyamatosan tesszük a javaslatokat a probléma megoldására, erre azonban eddig nem volt valós politikai akarat” - tette hozzá.

Brutális áfacsalások


A GÉMOSZ már korábban elkészített egy javaslatcsomagot, amely konkrét terveket tartalmaz a feketegazdaság visszaszorítására. Így például megszüntetnék a csalásra lehetőséget adó halasztott áfa-fizetés intézményét, maximalizálnák a regisztrációs adót és egyes szolgáltatások esetében 25-ről öt százalékra vinnék le az áfát.

A halasztott áfás visszaélésekkel kapcsolatban Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke megjegyezte: ezt kihasználva évente sok ezer, külföldről behozott és itthon értékesített használt autó után nem fizetik meg az adót. A csalók cégüket megszüntetik, majd egy újat alapítva folytatják import-tevékenységüket, amivel nagyságrendileg tízmilliárd forinttól fosztják meg a költségvetést.

Erdélyi pozitív példaként említette Romániát, ahol egy törvényi változtatással egy pillanat alatt megoldották a problémát. Ott ugyanis csak akkor lehetséges regisztráltatni a gépjárművet, ha már befizették utána az adót, vagy ha igazolást hoznak arról, hogy külföldön tették meg ezt.

Év végére érhető el a tavalyi szint


A válság által igencsak megtépázott magyar autópiac helyzetével kapcsolatban Gablini kifejtette: bár májusban már enyhe javulás érzékelhető, az új autók értékesítése valószínűleg csak év végére éri el a tavalyi szintet, az évi 100 ezres darabszámra pedig csak 2012-ben van legkorábban esély.

A magyar piac az idei első negyedévben a tavalyi alacsony értékesítési szinthez képest is megfeleződött: összesen 11 899 személyautót (személygép-járművet és kishaszon-járművet) adtak el, ami 55 százalékos csökkenésnek felel meg. Ha pedig a stabilizáló hatású flottamegrendeléseket nem számítjuk, akkor kiderül, hogy a magyar lakossági fogyasztó az autóvásárlásokat tekintve kapitulált.  

Az új autó eladások évek egyébként óta folyamatosan csökkennek hazánkban: 2007-ben öt, 2008-ban pedig tíz százalékos visszaesés következett be, az igazán nagy pofon azonban csak tavaly jött. Ekkor 60 százalékos mínuszt voltak kénytelenek lenyelni a hazai kereskedők, miközben az összeurópai autópiac megúszta minimális, 0,7 százalékos visszaeséssel. (Ez elsősorban a húzópiacokon, Franciaországban és Németországban a roncsautó-programok nyomán bekövetkezett erőteljes növekedésnek köszönhető - a szerk.)

Újabb 8-10 ezer ember kerülhet utcára

Gablini végezetül kiemelte, hogy idén valószínűleg további 8-10 ezer dolgozót kell majd elküldeni a márkakereskedésektől, illetve a hozzájuk kapcsolódó vállalkozásoktól. Tavaly már bekövetkezett egy ilyen nagyságrendű leépítési hullám, miközben az autószalonok száma 1100-ról 800-ra csökkent - és a negatív trendnek még nincs vége.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum