Kisebb és nagyobb cégek marketingesei ismét azon törték a fejüket az elmúlt hetekben, mivel lephetnék meg partnereiket. Nehéz dolga van annak, aki nagyobb cégekkel működik együtt, hiszen egyes cégvezetők olyan karácsonyi ajándék-dömpingek tárgyai, melyekben szoros a küzdelem az észrevehetőségért.
Adok, kérdés, hogy kapok-e
Sok nagyvállalat már tavaly is úgy nyilatkozott, hogy a karácsonyi ajándékra szánt összeget inkább jótékony célra fordítja, és erről értesítést küld partnereinek. Ez azonban akkor működne igazán, ha minél többen így cselekednének. Kínosan is elsülhet ugyanis, ha valaki egy értékesebb ajándékot ad, válaszként pedig "csak" egy üzenetet kap, miszerint az ő ajándékát egy alapítvány kapta meg.
Az ajándékgyártó cégek nem nagyon érzékelik ezt a tendenciát; azt már inkább, hogy a gazdasági válságra hivatkozva sok vállalat szűkítette az ajándékokra szánt büdzsét.
Mindenki másképp csinálja
Az ajándékozást vagy egyedi módon igyekszenek megoldani a cégek, vagy egyedi ajándékot adnak, mindenesetre az "egyediség" a kulcsszó. Hutter Ádám, a Hutter Reklámajándék Kft. marketingvezetője ezt megerősítve elmondta: a boros szettek, tollak, bőrmappák ideje leáldozóban van. Ugyan nagyon nehéz újat kitalálni, az igény mégis egyre nő erre.
Váradi Éva, a Golding marketingvezetője szerint stagnál a piac, és a hangsúly valóban az egyediség felé tolódik. Csak az a gond, hogy míg a katalógus-termékeket százezresével gyártatják, addig erre az egyedi termékeknél nincs lehetőség, ugyanis néhány száz darab áru kedvéért nem éri meg. Ezzel együtt egyre innovatívabb próbál lenni mindenki.
Tippek az egyediségre
Divatos ajándék idén például a cégreszabott pendrive, ugyanis annak tokja puha PVC-anyagból elkészíthető - megformálható a cég logója vagy főtevékenységének szimbóluma.
Ugyanígy a megrendelő ízlése szerint alakítható egy teáscsésze, melynek formája, színe vagy mintája eltérhet a katalógusban kínált, átlagos termékektől. Magáról a teáról nem is beszélve, amit szintén egyre több vállalat ajándékoz partnereinek.
Nyugtató illat gazdasági válság esetén
Szepesi Zsuzsa, az 1000TEA szaküzlet és teázó ügyvezetője szerint egyre többen fedezik fel a teát ajándékként is. A teák világa - a borokéhoz hasonlóan - igen gazdag, de sajnos az emberek még kevésbé ismerik a teakultúrát. Ezért sokaknak még inkább a csomagolás és az ár számít, ami gyakran köszönőviszonyban sincs a minőséggel.
A tea ajándékként is kifejező tud lenni: van olyan cég, amely önmagát szimbolizáló teákat ajándékoz partnereinek. Az asszociáció alapja lehet a sokféleség, a színesség, a természetesség, a nyugtató hatás, vagy adott esetben a teákon belül is az egyediség - például egy forró vízben virágként kinyíló kötözött tea.
Adni is sokféleképpen lehet
A Kürt Zrt. a gazdasági válságban például nyugtató illóolajat osztogat partnereinek, mely amellett, hogy költségkímélő, aktuális és frappáns. Ezenkívül az ajándékra félretett összeget adományra költik, de ebbe ügyfeleiket is bevonják, hogy mindenki jobban a magáénak érezhesse az "ajándékot."
"Minden évben megszavaztatjuk partnereinkkel, melyik alapítvány kapja a karácsonyi pénzt, így ők is részt vesznek a döntésben, és senkit nem ér váratlanul, hogy nem kap jelentős összegű tárgyi ajándékot. A visszajelzések nagyon pozitívak" – mondta el Frankó Csuba Dea, a Kürt Zrt. marketingvezetője.
A Deloitte Zrt. is leszokott már a naptárok és egyéb tárgyak osztogatásáról, ehelyett inkább az általuk szponzorált kulturális eseményre szóló belépőjegyet vagy támogatott könyvet adnak partnereiknek. "Azt gondolom, hogy a cégvezetőknek nincs szükségük már több tollra vagy egyéb katalógus-ajándékra, ezzel szemben egy érdekes kulturális esemény nagyobb hatással lehet rájuk” – mondta Kádár Gabriella, a Deloitte Zrt. marketingigazgatója.
Csak jó helyre menjen a pénz
Gerencsér Balázs a NIOK Alapítvány vezetője úgy látja, a gazdasági válság eddig még nem befolyásolta látványosan az év végi adományozás mértékét, a szolgáltatás és tárgyi adományok megadóztatása viszont igen. E két dolog együtt bizonyára meglátszik majd a jövő évi adományok számában. Különösen a vállalati adományozási programok visszaesésére számítanak. A jótékonyság megjelenése az év végi ügyfelek, partnerek ajándékozásánál azonban töretlenül folytatódik.
Néhány nyugat-európai országban már kifejezetten elítélik azt a céget, aki környezetszennyező, fölösleges ajándékokra, és nem jótékonyságra költi a megmaradt pénzét. Mi ugyan még nem tartunk itt, de egyes cégek gyakorlata már ebbe az irányba mutat. Persze kicsit megnehezíti az adományozók dolgát, ha időnként listák keringenek „Kiknek ne adományozzunk” címmel az interneten. A NIOK Alapítvány ezért a nagyobb adománygyűjtőkkel együtt felállított egy munkacsoportot. Az Átláthatóság Bizalom Civil (ÁBC) Munkacsoport feladata az lesz, hogy bizalmat erősítő rendszereket dolgozzon ki. Ezek segítségével az adományozók ellnőrizhetik, hogy a pénz oda jut, ahová azt szánták.
GF