Míg korábban a netezés szinonímájaként használták a szörfölést, ez mára egyre kevésbé igaz. Egy most közzétett felmérés adatai azt mutatják, hogy mára a nethasználók 64 százaléka közvetlen navigációval érkezik a honlapokra, míg egy éve még csak 53 százalékuk tett így.
Az okok között a szakemberek a piac érettebbé válását említik. Figyelemre méltó ugyanakkor az, hogy a felhasználók egyre jobban tudják, hova kívánnak menni, nem jelenti azt, hogy csökkent volna a keresőprogramok használata, sőt – a 2001-es 8 százalékhoz képest 2002-ben a felhasználók 13 százaléka érkezett keresőmotorról a webhelyekre. Csökkenés csak a linkről linkre navigálásnál tapasztalható.
Geoff Johnston, a WebSideStory StatMarket divíziójának alelnöke szerint az emberek úgy kezelik a hálót, mint egy könyvtárat, és előbb a katalógust nézik át az összes könyv helyett. Az internet kezdeti éveiben a felhasználókat elszédítette az információbőség, ma azonban céltudatosan használják, és nem böngésznek, tehát a webhely tulajdonosoknak ma már értékes tartalommal kell magukhoz vonzani a látogatókat.
A keresőprogramokat is nemcsak többen használják, hanem jobban is. Sok felhasználó már ott felveszi a „kedvencek” közé, hogy aztán később közvetlenül onnan látogasson el a webhelyre – emiatt is nőtt a közvetlen navigáció aránya. Johnston az érett tévézésből vett hasonlatot: Az ember egy idő után ráun a csatornáról csatornára ugrálásra, arra a műsora áll rá, amelyikre kíváncsi.
Céltudatos netezők
Egyre kevesebb felhasználó barangol a világhálón. Egy frissen publikált felmérés szerint szerint a felhasználók többsége vagy közvetlenül begépeli a kívánt URL-t vagy bookmarkból hívja elő kedvenc oldalait.