Szuhi Attila, az Esztergomi Környezetkultúra Egyesület képviselője emlékeztetett arra, hogy április 9-én egy véleménynyilvánító népszavazáson Esztergom, Tát, Mogyorósbánya és Tokod lakosainak elsöprő többsége - 75-től 94 százalékig terjedő arányban - nemet mondott a 63 milliárd forintos beruházásra, a gyár azonban mégis megépülhet. "A beruházó és az engedélyező hatóságok nem hagyhatják figyelmen kívül a térségben lakó 60 ezer ember háromnegyedének elutasító véleményét" - jelentette ki Szuhi Attila.
Szenes Attila, Tát polgármestere közölte: ugyan a tervezett üzem Nyergesújfalu közigazgatási területén fekszik, amely így évente jelentős összegű iparűzési adó bevételhez jut, ám az uralkodó szél a leendő gyár által kibocsátott szennyező anyagokat a 2 kilométerre fekvő Tát felé sodorja majd.
Schiffer András, a Védegylet képviselője kiemelte: a környezetvédelmi jogszabályok egyértelműen kimondják, hogy ahol a légszennyezés mértéke meghaladja az egészségügyi határértéket, ott nem lehet új légszennyező beruházást építeni. "Ilyen egy civilizált országban, vagy az EU tagállamaiban fel sem merülhetne" - hangsúlyozta.

A vállalat cáfol
Márta Irén, a Holcim Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta: a társaság két nemzetközileg minősített, független társaság által megvizsgáltatta és modelleztette az új gyár hatását a környező települések levegőminőségére. Tát térségében a levegőben szálló por egy köbméter levegőben olyan csekély lesz - egy 10 grammos kávéskanálnyi sütőpor 240 milliomod része - amit mérésekkel már nem is lehet kimutatni, csak modellezni.
A 10-es út terhelésének növekedésével kapcsolatban Márta Irén kifejtette: a gyár 2010-re tervezett működésének megkezdésére elkészül egy alternatív elkerülő út, ami a jelenleginél összességében napi mintegy 50 kamionnal csökkenti a főút forgalmát, másrészt a Holcim egy vasúti terminált épít, és a nyersanyag illetve a késztermék jelentős részét vonaton szállítja majd.
A kommunikációs igazgató véleménye szerint az új gyár a foglalkoztatás bővülését is elősegítené a térségben, mert 282 alkalmazottra lesz szükség, ami 52-vel több a bezárásra kerülő lábatlani üzemben jelenleg foglalkoztatottak számánál, emellett 120 alvállalkozónak jelentene folyamatos megrendelést az üzem, amivel közvetlenül 1 600 ember létbiztonságához járulna hozzá.