3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vezető amerikai autógyárak évek óta türelmet kérnek a befektetőktől, a dolgozóktól, mivel folyton azt emlegetik, hogy a változás már a küszöbön áll - írja a Reuters elemzése. Most viszont újabb problémával kell szembenéznie az iparágnak: a tartósan magas energiaárak miatt félő, hogy az autógyártók elveszítik az ellenőrzést a piac felett.

A Ford csütörtökön jelentette be, hogy idén sem lesz nyereséges, a magas benzinárak miatt a cég csökkentette termelését, valamint a sportkocsik és a kisteherautók gyártása helyett egyre nagyobb arányban készít alacsonyabb fogyasztású személyautókat. Ugyanakkor a mostani jelentésben is vannak pozitív kilátások: a Ford szerint 2009-ben ismét nyereséges lesz a gyár.

A piaci elemzők szerint most a nagy autógyárak, mint a Ford, a General Motors és a Chrysler az idővel próbálnak játszani, arra számítanak, hogy az amerikai gazdaság fellendülése után az autópiacra is jobb idők várnak. Ennek egyik része, hogy ideiglenesen csökkentik a termelést, mivel láthatóan nem tudnak annyi autót értékesíteni, mint a korábbi években.

Ha viszont az időhúzás nem segít, és az olajár is megállíthatatlanul robog tovább, akkor várhatóan idén is csökkenő eladásokkal kell számolniuk a gyáraknak. Ez pedig már a harmadik egymást követő év lenne, amikor visszaesik a forgalom.

Az ázsiai autógyártók, mint például a Toyota és a Nissan, szintén arra figyelmeztettek, hogy az amerikai piac csökkenni fog idén, de arra számítanak, hogy továbbra is nyereségesek maradnak. A különbség az, hogy a távol-keleti cégek kevésbé erősek a kisteherautók piacán, márpedig a legnagyobb visszaesést ott várják. A három nagy detroiti gyár pedig éppen a klasszikus amerikai kisteherautók piacán erős.

A benzin gallononkénti ára május elején átlépte a 3,5 dolláros szintet, így az autógyárak arra számítanak, hogy tovább csökken majd a nagy fogyasztású autók forgalma. "Úgy tűnik, hogy a benzinár már elérte azt a határt, amikor a fogyasztók elfordulnak a klasszikus nagy fogyasztású amerikai autóktól" - nyilatkozta a május első két hetében tapasztalt eladási adatokról a Ford vezérigazgatója.

Az autópiac visszaesését jelzi az is, hogy a Ford-GM-Chrysler hármas piaci részesedése 50 százalék alá esett, ezzel szemben például 1980-ban csak a General Motorsnak volt egyedül 45 százalékos részesedése. Tavaly a Toyota beelőzte a Fordot, és ezzel az amerikai piac második legnagyobb szereplője lett, most pedig a Honda áll közel ahhoz, hogy felkapaszkodjon a dobogóra a Chrysler beelőzésével.

Az előrejelzések szerint idén 15 millióra esik majd vissza az Egyesült Államokban értékesített autók száma, tavaly még 16,15 millió autót adtak el az országban.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!