A Ford csütörtökön jelentette be, hogy idén sem lesz nyereséges, a magas benzinárak miatt a cég csökkentette termelését, valamint a sportkocsik és a kisteherautók gyártása helyett egyre nagyobb arányban készít alacsonyabb fogyasztású személyautókat. Ugyanakkor a mostani jelentésben is vannak pozitív kilátások: a Ford szerint 2009-ben ismét nyereséges lesz a gyár.
A piaci elemzők szerint most a nagy autógyárak, mint a Ford, a General Motors és a Chrysler az idővel próbálnak játszani, arra számítanak, hogy az amerikai gazdaság fellendülése után az autópiacra is jobb idők várnak. Ennek egyik része, hogy ideiglenesen csökkentik a termelést, mivel láthatóan nem tudnak annyi autót értékesíteni, mint a korábbi években.
Ha viszont az időhúzás nem segít, és az olajár is megállíthatatlanul robog tovább, akkor várhatóan idén is csökkenő eladásokkal kell számolniuk a gyáraknak. Ez pedig már a harmadik egymást követő év lenne, amikor visszaesik a forgalom.
Az ázsiai autógyártók, mint például a Toyota és a Nissan, szintén arra figyelmeztettek, hogy az amerikai piac csökkenni fog idén, de arra számítanak, hogy továbbra is nyereségesek maradnak. A különbség az, hogy a távol-keleti cégek kevésbé erősek a kisteherautók piacán, márpedig a legnagyobb visszaesést ott várják. A három nagy detroiti gyár pedig éppen a klasszikus amerikai kisteherautók piacán erős.
A benzin gallononkénti ára május elején átlépte a 3,5 dolláros szintet, így az autógyárak arra számítanak, hogy tovább csökken majd a nagy fogyasztású autók forgalma. "Úgy tűnik, hogy a benzinár már elérte azt a határt, amikor a fogyasztók elfordulnak a klasszikus nagy fogyasztású amerikai autóktól" - nyilatkozta a május első két hetében tapasztalt eladási adatokról a Ford vezérigazgatója.
Az autópiac visszaesését jelzi az is, hogy a Ford-GM-Chrysler hármas piaci részesedése 50 százalék alá esett, ezzel szemben például 1980-ban csak a General Motorsnak volt egyedül 45 százalékos részesedése. Tavaly a Toyota beelőzte a Fordot, és ezzel az amerikai piac második legnagyobb szereplője lett, most pedig a Honda áll közel ahhoz, hogy felkapaszkodjon a dobogóra a Chrysler beelőzésével.
Az előrejelzések szerint idén 15 millióra esik majd vissza az Egyesült Államokban értékesített autók száma, tavaly még 16,15 millió autót adtak el az országban.