Követjük a világtrendet
Magyarországon követjük a világ kiskereskedelmének trendjét hangsúlyozza Kozák Ákos, a GfK igazgatója, vagyis a növekedés motorja nálunk is a nagy eladóterű üzletek terjeszkedése. Boldizs József, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője pedig úgy fogalmaz, hogy a hazai kiskereskedelem kétpólusú: amíg a közel százezer egyéni vállalkozót a tőkeszegénység és az elmaradottság jellemzi, addig a multinacionális üzletláncok képesek akár a gyártási ár alatt kínálni a fogyasztóknak a saját zárt rendszerükben beszerzett termékeket. Ez a helyzet konzerválódik, és a kicsik problémáit az általuk létrehozott beszerzési társulások sem képesek már megoldani, mert együtt is erőtlenebbek a nagyoknál.
Ráadásul mára kimerültek azok a pályázati források is, amelyek révén az elmúlt években állami támogatásokhoz lehetett jutni ismeri be a minisztériumi szakember, hozzátéve, hogy a tárca 2003 elején küldi szét szakmai egyeztetésre az új kereskedelempolitika tervezetét. A kereskedelmet közvetlenül érintő piacfelügyeleti, illetve fogyasztóvédelmi stratégia első változata már 2002 decemberében elkészült.
Jobb későn, mint soha? Vagy nincs is már igazán jelentősége az ilyen koncepcióknak?
Házi Zoltán, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke sem kormányzati kereskedelmi stratégiát kér számon a szervezet tagsága nevében, hanem olyan apróságokat, mint a helyiségbérletek ügyének rendezése 2003-tól ugyanis, tízéves moratórium után, az önkormányzatok egyoldalúan felbonthatják a bérleti szerződéseket , vagy a telefonköltségek utáni áfa-visszaigénylés most szigorított szabályának a visszavonása, illetve a kis- és középvállalkozások megkülönböztetett támogatása az unióba való belépésig.
Az ágazati szintű szociális párbeszéd is létérdeke a kereskedelmi vállalkozásoknak hangsúlyozza Házi Zoltán , mert ez igen élőmunka-igényes terület, korántsem mindegy tehát, miként alakulnak az alkalmazás feltételei, költségei. Ezért fontos, hogy 2002. december elején aláírták a Magyar Kereskedelmi Testület (melynek alapítói az OKSZ, az ÁFEOSZ és a KISOSZ) tagjai azt a megállapodást, amelynek alapján az Európai Unió támogatásával indított rendszer keretében, elsőként a kereskedelemben megalakult az ágazati párbeszéd bizottsága.
Csőd vagy fejlődés? - Kérdések a hazai kiskereskedelem jövőjéről
Csődöktől, bezárásoktól tartanak a kereskedelmi vállalatok, vállalkozások, miközben a makrogazdasági elemzők az ágazat fejlődéséről, kedvező jövő évi kilátásairól beszélnek.