3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csődöktől, bezárásoktól tartanak a kereskedelmi vállalatok, vállalkozások, miközben a makrogazdasági elemzők az ágazat fejlődéséről, kedvező jövő évi kilátásairól beszélnek.

Követjük a világtrendet

Magyarországon követjük a világ kiskereskedelmének trendjét – hangsúlyozza Kozák Ákos, a GfK igazgatója, vagyis a növekedés motorja nálunk is a nagy eladóterű üzletek terjeszkedése. Boldizs József, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője pedig úgy fogalmaz, hogy a hazai kiskereskedelem kétpólusú: amíg a közel százezer egyéni vállalkozót a tőkeszegénység és az elmaradottság jellemzi, addig a multinacionális üzletláncok képesek akár a gyártási ár alatt kínálni a fogyasztóknak a saját zárt rendszerükben beszerzett termékeket. Ez a helyzet konzerválódik, és a kicsik problémáit az általuk létrehozott beszerzési társulások sem képesek már megoldani, mert együtt is erőtlenebbek a nagyoknál.

Ráadásul mára kimerültek azok a pályázati források is, amelyek révén az elmúlt években állami támogatásokhoz lehetett jutni – ismeri be a minisztériumi szakember, hozzátéve, hogy a tárca 2003 elején küldi szét szakmai egyeztetésre az új kereskedelempolitika tervezetét. A kereskedelmet közvetlenül érintő piacfelügyeleti, illetve fogyasztóvédelmi stratégia első változata már 2002 decemberében elkészült.

Jobb későn, mint soha? Vagy nincs is már igazán jelentősége az ilyen koncepcióknak?

Házi Zoltán, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke sem kormányzati kereskedelmi stratégiát kér számon a szervezet tagsága nevében, hanem olyan „apróságokat”, mint a helyiségbérletek ügyének rendezése – 2003-tól ugyanis, tízéves moratórium után, az önkormányzatok egyoldalúan felbonthatják a bérleti szerződéseket –, vagy a telefonköltségek utáni áfa-visszaigénylés most szigorított szabályának a visszavonása, illetve a kis- és középvállalkozások megkülönböztetett támogatása az unióba való belépésig.

Az ágazati szintű szociális párbeszéd is létérdeke a kereskedelmi vállalkozásoknak – hangsúlyozza Házi Zoltán –, mert ez igen élőmunka-igényes terület, korántsem mindegy tehát, miként alakulnak az alkalmazás feltételei, költségei. Ezért fontos, hogy 2002. december elején aláírták a Magyar Kereskedelmi Testület (melynek alapítói az OKSZ, az ÁFEOSZ és a KISOSZ) tagjai azt a megállapodást, amelynek alapján – az Európai Unió támogatásával indított rendszer keretében, elsőként a kereskedelemben – megalakult az ágazati párbeszéd bizottsága.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!