A három detroiti autógyár közül kettő, a GM és a Chrysler hetekkel ezelőtt figyelmeztetett: szövetségi segítség hiányában már idén fizetésképtelenné válhatnak.
A Moody's Inverstors Service hitelminősítő szerint 70 százalékos az esélye annak, hogy az amerikai kormány egy előrecsomagolt csődeljárás keretében fogja kisegíteni a csődközeli állapotba jutott autógyárakat. Ebben az esetben a részvényesek befektetésük 75 százalékát veszíthetik el.
A Moody's elemzője szerint a befektetők a kormányzati garanciával végrehajtandó, csődvédelem keretében történő átszervezéssel kevesebbet buknak, mintha a cég nem kérne csődvédelmet. A hitelminősítő szerint csak 25 százaléka az esélye annak, hogy a kormány csődvédelem nélkül nyújt segítséget az autóiparnak, és öt százalékra tehető, hogy az autógyárak szövetségi segély nélkül mennek csődbe.
Henry Paulson pénzügyminiszter előző nap közölte, hogy készül a szövetségi segélycsomag a GM és Chrysler megsegítésére. A Fox News hírcsatorna értesülése szerint előbbi nyolcmilliárd, utóbbi hétmilliárd dollár áthidaló hitelhez fog jutni.
A washingtoni szenátusban a múlt héten bukott el a demokraták által kezdeményezett 14 milliárd dolláros mentőcsomag terve. Paulson közölte: a kormány elemzi a két cég pénzügyi helyzetét és áttekinti a segítségnyújtás lehetőségeit.
A miniszter nem utalt rá, hogy mikor jelenthetik be a hiteleket, de leszögezte: az autóipar összeomlása kedvezőtlen hatással lenne a gazdaságra. Jelezte ugyanakkor, hogy a 700 milliárd dolláros bankmentő csomag első felének megmaradt részéből, 15 milliárd dollárból segíthetik ki az autógyárakat.
A három nagy detroiti autógyár közül a Ford helyzete jobb, mint a másik kettőé: nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően védőhálóra, egy kilencmilliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt.