Egyetértő bólogatással és spontán felcsendülő tapssal reagált a DHL "Földön, vízen, levegőben" elnevezésű konferenciájának közönsége az Audi Hungária Kft. egyik reprezentánsának azon kijelentésére, hogy miközben minden logisztikai szolgáltató a válság miatti hatalmas áresésről, újabb és újabb kedvezményekről beszél, addig az ügyfelek ebből mindeddig nem sokat vettek észre. Tehát - mint arra több hozzászóló is burkoltan vagy kevésbé burkoltan utalt - az árak inkább csak a szólamok szintjén csökkennek, nem pedig a valóságban.
"Tonnák mennek el a vasútról"
Hogy valóban így van-e, azzal kapcsolatban a konferencia előadói is eltérő tapasztalatokról számoltak be – területüktől függően. Vernes András, a Rail Cargo Austria (RCA) által privatizált MÁV Cargo Zrt. kereskedelmi igazgatója szerint a válság nyomán "egyelőre tonnák mennek el a vasútról" - a cégnek egyes esetekben önköltség alá kellene mennie annak érdekében, hogy megtartson egy-egy fuvart. Ez természetesen nem érdeke a vállalatnak, de bizonyos relációkat tekintve az árak csökkentése elengedhetetlen, tette hozzá.
Hasonló véleményt fogalmazott meg egyébként február közepén Friedrich Macher. Az RCA és a MÁV Cargo Zrt. igazgatósági tagja szerint a krízis miatt a közúti fuvarozásban az elmúlt hónapokban szabadesésben vannak az árak, ezért a MÁV Cargónak is be kell szállnia az árversenybe. Mindketten utaltak arra, hogy a vállalat rövidebb ideig hajlandó alacsonyabb árat kínálni partnereinek, cserébe azonban hosszú távú elköteleződést vár el.
Bár a "vasútról eltűnő tonnák" a konferencia előadói szerint egyelőre nem jelentek meg a közúti fuvarozásban, utóbbi ágazat egy kis levegőhöz jutott az elmúlt hetekben. A benzin ára ugyanis relatív alacsony szinten van, a gyenge forint pedig kifejezetten kedvező a külföldre szállító speditőröknek, mondta el Dejcző László.
A kamionok fele eltűnhet
A DHL Freight ügyvezető igazgatója azonban összességében meglehetősen borúsan látja a közúti fuvarozás helyzetét. Szerinte most tíztől harminc százalékig terjedő visszaesés tapasztalható a piacon, és amennyiben ismét emelkedni kezdenek a költségek, akkor a magyarországi 30 ezres kamionállomány mintegy fele meg fog szűnni.
Saját területe helyzetét kedvezőbbnek, a válság szektorra gyakorolt hatását pedig lényegesen kisebbnek látja Póti Miklós - legalábbis az előtte szólókhoz képest. A DHL regionális tengeri szállítmányozási igazgatója szerint egyrészt a tengeri fuvardíjak - a megrendelések visszaesése nyomán - már 2007 karácsonyától elkezdtek csökkenni, másrészt a visszaesés mértéke kisebb húsz százaléknál.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy mintegy másfél-két hónapja megtört a negatív trend. Azóta stagnál a tengeri szállítmányozási piac, év végétől pedig ismét növekedhet majd a szállított áruk mennyisége. Ezzel párhuzamosan április elsejétől az árak is emelkedni fognak ebben a szegmensben, tette hozzá.
Év végére már kilábalást várnak
Az árpolitikával összefüggésben a szolgáltatók és az ügyfelek közötti feszültségre hívta fel a figyelmet Paulicska Gyöngyi. Az Air France-KLM Cargo hazai kereskedelmi vezetője szerint míg a piac továbbra is árcsökkenést kíván, addig a légitársaság bizonyos desztinációk esetében áremelést tervez. A cég jelenleg mintegy húsz százalékos kapacitáscsökkenéssel számol, ennek negatív hatását azonban rugalmassággal ellensúlyozni lehet.
Még ha a válság mélységét és területükre gyakorolt hatását eltérően is ítélték meg a konferencia előadói, abban nagyjából egyetértettek, hogy év vége felé remélhetőleg már a logisztikai piac is megkezdheti a kilábalást a krízisből.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum