Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

Van egy autógyár, történetesen Japánban, aminek hatalmas természeti katasztrófák mellett még saját országának politikája is "betesz". A "csapások" ellenére a világ legnagyobb autóipari óriásának titulusát 2012-ben visszaszerezte.

A Toyota 2008-ban lett a világ elsőszámú autógyára, de nem sokáig élvezhette a trón kényelmét. A 2011-es "fekete év" rettenetes csapásokat hozott a japán óriásnak. 2011 második negyedévében a Toyota profitja 99 százalékkal csökkent a japán katasztrófák miatt, ezenfelül a thaiföldi áradások is keserítették a cég életét.

A katasztrófák okozta termelésvisszaesés mellett folyamatos visszahívásokat is kénytelen volt eszközölni a cég. Ha csak 2012 második félévét vizsgáljuk, négy visszahívási procedúrát jelentett be a Toyota: augusztus 2-án 778 ezer jármű az Egyesült Államokban; augusztus 6-án 160 ezer Kínában; október 10-én 7,34 millió a világ minden részében; végül november 14-én 2,7 millió gépkocsi szintén a világ több pontjáról.

Nem vásárol a haragos

A Toyota számára a nemzetközi politikai környezet sem volt túl szerencsés, hiszen néhány parányi sziget több tíz év után megfelelő indokot adott arra, hogy Ázsia két szuperhatalma, Japán és Kína alaposan összekapjon. A Szenkaku - kínaiul Tiaojü szigetek - miatti feszültség azt eredményezte, hogy Kínában felerősödött a Japán-ellenesség. A kínaiak bojkottálták a japán árukat, valamint a japán tulajdonú gyárakban is sztrájkokat, demonstrációkat hirdettek.

A Reuters becslései szerint a Toyota kínai eladásai 40 százalékkal csökkentek. A cég éves jelentésében közölte, hogy a visszaesés miatt nem teljesült a cég kínai 1 millió egységes eladási penzuma, sem az, hogy világszerte 10 millió gépjárművet értékesítsen.

Vissza a trónra

A viszontagságok ellenére a Toyota 2010 után ismét a világ legnagyobb autógyártója lett, ezzel letaszítva a GM-et a második helyre (9,29 millió eladott egység), míg a harmadik helyen a tavaly rekordévet záró Volkswagen-csoport szorongatja a két titánt.

A japán autógyár világelső címét annak köszönheti, hogy 2012-ben 23 százalékkal növelte a globális értékesítéseit 9,75 millió járműre. Érdekes, hogy a "mohónak" tűnő elemzők a jelenleginél többet, 9,91 milliós értékesítési volument vártak. Bár a jó eredményeket a kínai "mizéria" visszarántotta, az Egyesült Államok azonban fokozta. A tengerentúlon ugyanis a Toyota 27 százalékkal 2,1 millió járműre növelte értékesítését a tavalyi évben.

Nem kell több gyár

Bár a megpróbáltatások ellenére tavaly a japán vállalat hihetetlen számokat produkált, a 2013-as eredményeken egy szűnni nem akaró kínai bojkott sötét foltot hagyhat. Annyi bizonyos, hogy a Toyota a következő években meghúzza a nadrágszíjat. A Nikkei gazdasági lap arról írt, hogy a vállalat a következő három évben nem épít több gyárat, ellenben 2015 végéig a meglévő üzemek fejlesztésére, és a költségek csökkentésére fog összpontosítani. A társaság eddig szinte minden évben épített egy új gyárat: Japánban 30, az országhatáron kívül 50 összeszerelő üzeme van.

Nissan, Honda

A Nissan (Japán második legnagyobb gyártója) és a Honda (Japán harmadik legnagyobbja) is remek évet zárt tavaly. Előbbi értékesítési rekordot ért el, ugyanis 5,8 százalékkal növelte eladásait 4,94 millió járműre, utóbbi pedig 19 százalékkal 3,82 millióra.

Barnác Tamás
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.