7p

A MÁV nem kap annyi pénzt, amennyire a pozitív változáshoz szüksége lenne, ráadásul amit kap, azt is rosszul költi el. Ez a végső megállapítása az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az elmúlt 13 évben készült vizsgálatainak, amelyek közül a legutóbbi, a napokban nyilvánosságra hozott dokumentum az eddig sikersztoriként emlegetett Cargo-privatizációt előkészítetlennek és mulasztásokkal terheltnek tartja, és - többek között emiatt - az érintettek felelősségre vonását kéri a kormánytól. A MÁV vezetése nem ért egyet az ÁSZ egyes megállapításaival, és továbbra is teljesen vállalhatónak tartja a Cargo eladását. Mfor.hu háttér.

Hűtlen kezelés miatt is nyomoznak (MTI)

"Az ÁSZ mindhárom - 1995-ben, 2001-ben és 2008-ban - végzett vizsgálata azt állapította meg, hogy a MÁV finanszírozása nagyon drága. Igaz, a cégnek még így sem jut annyi pénz, amennyi a változásokhoz kellene, ráadásul amit kap, azt is rosszul költi el" - mondta el egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen Podonyi László, az ÁSZ igazgató-helyettese.

Mint ismert, a számvevőszék néhány napja jelentette meg hatalmas visszhangot kiváltó elemzését, amelyben lesújtó, tényekkel alátámasztott véleményt mond a MÁV-ról, valamint közvetve annak gazdájáról, az egykori Gazdasági és Közlekedési Minisztériumról (GKM). Az ÁSZ éles kritikával illeti többek között a mellékvonalak bezárásának módját, a fejlesztési koncepciókat, az ingatlangazdálkodást, a MÁV Cargo privatizációját és a Felügyelő Bizottság (FB) által feltárt, MÁV-on belüli visszaélések következmények nélkül hagyását.

Most a kormányon a sor

A számvevőszék ezek alapján egy tízpontos javaslatcsomagot állított össze a kormány számára. Ebben többek között azt kéri, hogy állapítsa meg, kit milyen mértékben terhel személyi felelősség a privatizáció és az ingatlangazdálkodás mulasztásai, valamint a cégen belüli visszaélésekkel kapcsolatos szankciók elmaradása miatt, és intézkedjen a felelősségre vonásról. 

Podonyi László biztos abban, hogy jelentésüknek gyakorlati haszna is lesz. "Az általunk felvetett problémákat, így a személyi felelősség kérdését is a Miniszterelnöki Hivatalnak  ki kell vizsgáltatnia, és ez alapján harminc napon belül egy intézkedési tervet kell az ÁSZ-hoz visszajuttatnia. Ezt ismét értékeljük, év végén pedig ellenőrizzük, mi valósult meg a javaslatokból" - mondta el az mfor.hu következményeket firtató kérdésére az ÁSZ igazgató-helyettese.

Nagy értékű hűtlen kezelés


A jelentés talán legsúlyosabb állításai a MÁV-on belüli visszaélésekkel kapcsolatosak. A dokumentum szerint ugyanis "a vasúttársaság vezető beosztású dolgozói egyes gazdasági ügyekkel milliárdos károkat okozhattak (a Tiszavas Kft.-nek eladott tehervagonok és azok visszabérlése, fedezetlen váltó befogadása miatti kezességvállalás, orosz államadósság lebontásával kapcsolatos visszaélés), ezért úgy értékelhető, hogy a tulajdonosi felügyelet nem megfelelően működött."

A vagoneladásokkal kapcsolatos anomáliák miatt 2007 végén rendőrségi vizsgálat indult a vasúttársaságnál, nagy értékű hűtlen kezelés gyanúja miatt, közölte Neumann Márta. A MÁV Zrt. jogi igazgatója szerint azonban ennek nincs köze a Cargóhoz és annak privatizációjához.

Az ÁSZ jelentése a fenti károkozásokkal kapcsolatban megemlíti, hogy a "2002-2007. években az FB által kifogásolt gazdálkodási visszaélésekre történt jelzések részben válasz nélkül maradtak, vagy nem megfelelő intézkedés történt. Ezekben az esetekben az FB értesítette a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztert. A tett intézkedéseknél nem mutatható ki, hogy a gyakori menedzsment-változtatás az FB feltáró munkája következtében történt, vagy elégedetlenség miatt váltotta le a miniszter a társaság vezetését."

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója ezzel szemben úgy véli, hogy a vezetőség megfelelően intézkedett az FB szabálytalanságokra utaló jelzései nyomán. Mint mondta, minden esetben eljárásokat indítottak, ám az ügyek többségénél azokat a bíróság megszüntette.  

ÁSZ: előkészítetlen volt a privatizáció


A számvevőszék jelentése nyomán a másik legnagyobb vitát a MÁV Cargo privatizációjának kérdése váltotta ki (ehhez csak részben kapcsolódik a már említett vagon-ügy). Míg a Kóka János vezette egykori GKM egyenesen sikersztorinak minősítette az ügyletet, addig az ÁSZ-dokumentum szerint a nyertes konzorciummal aláírt szerződés a MÁV Zrt. számára indokolatlan kötelezettségeket tartalmaz, a vevő által vállalt kötelezettségek pedig aggályosak és több ponton célszerűtlenek a magyar államra nézve. Összességében a vasúti teherfuvarozási üzletág értékesítése célszerűtlen és ellentmondásos, legalábbis ezt állítják a számvevők.

"A magánosítás előkészítetlen volt. A döntéshozók nem vették figyelembe, hogy a MÁV Cargóval együtt egy olyan piacot adnak el, amely óriási fejlődés előtt áll. A vasúti árufuvarozás a jövő üzletága, és ez nem volt beárazva" - magyarázta Podonyi László, aki annyit elismert: ha csak a MÁV Cargo, mint cég értékét vesszük, "a 102 milliárd forintos vételár rendben van."

Dióssy Gábor, a MÁV Cargo korábbi elnöke, az évről évre komoly nyereséget termelő társaság privatizációjánál közreműködő bíráló bizottság elnöke nem ért egyet az ÁSZ megállapításaival. Szerinte a magánosítást a privatizációs törvényt szem előtt tartva (törvénytelenséget egyébként az ÁSZ sem állapított meg), "a legjobb lelkiismerettel és a legnagyobb szakmai tudással hajtották végre."

Utalt arra, hogy az Emea Finance nemzetközi gazdasági magazin tavaly az európai, közel-keleti és afrikai térség legjobb privatizációjának kiáltotta ki az ügyletet, mivel az eladási ár több mint 33-szorosa volt a 2007-es várható EBITDA-nak. A MÁV vezetése korábban emlékeztetett arra is, hogy elemzők a cég értékét eredetileg csak 50-60 milliárd forintra becsülték.  

Dióssy szerint az eladásra azért volt szükség, mert a cég - részben a 2007-es piaci liberalizáció nyomán felerősödő verseny miatt - komoly fejlesztésekre szorul, amit sem az állam, sem a MÁV nem tudott volna finanszírozni. A privatizációval ez a feladat a győztes, az osztrák Rail Cargo Austria és a (részben magyar állami kézben lévő) GySEV Zrt. konzorciumára hárult, amely a szerződésben 43 milliárd forint értékű beruházásra vállalt kötelezettséget.

Igaz, korábban kormányszinten felmerült egy olyan elképzelés is, hogy az állam - felismervén az iparágban rejlő lehetőségeket - mégis bevállalja a fejlesztéseket, sőt, egy régiós szinten is jelentős mamutcéggé fejleszti a MÁV Cargót. Erre utal, hogy - Podonyi szerint - annak idején egy kormányelőterjesztésben is szerepelt az a javaslat, hogy a magyar árufuvarozó cég felvásárolja egy szomszédos ország hasonló profilú vállalatát. (A célpont a szlovák ZSSK Cargo volt - a szerk.)

A MÁV Cargo már elment


Végül nem így történt. Az ÁSZ jelentése egyébként a MÁV Cargo privatizációját érdemben már nem befolyásolja, az ügylet az Európai Unió versenyhatóságának jóváhagyása után, várhatóan néhány hónapon belül lezárul. "Célunk inkább a figyelemfelhívás volt. Tanulni kell ebből a magánosításból, hogy az állam a jövőben körültekintőbben, saját érdekeit jobban figyelembe véve járjon el hasonló esetekben” - mondta el kérdésünkre Podonyi László.      

Az ÁSZ igazgató-helyettese a jelentést összességében továbbra is tényszerűnek tartja, a MÁV viszont szakmailag vitat egyes megállapításokat, és  fenntartja korábban tett észrevételeit, közölte Heinczinger István.

Ami az ingatlangazdálkodást ért kritikákat illeti, a MÁV Zrt. jogi igazgatója bírósági döntéssel alátámasztott konkrét eseteket is említett arra vonatkozóan, hogy a vasúttársaságot nem érte vagyonvesztés különböző ingatlanok, eszközök értékesítésekor.

A jelentéssel kapcsolatban Podonyi végül megjegyezte: konkrét bűncselekményt az ÁSZ sem állapított meg, így büntető feljelentést nem tesznek.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!