5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Új alapokra kell helyezni a BKV finanszírozását, jelentette be Demszky Gábor. A főpolgármester szerint megoldást jelentene, ha a Budapesten beszedett szja-ból húsz százalék maradna a fővárosnál a jelenlegi alig egy százalék helyett, és az agglomeráció települései is hozzájárulnának a közlekedési cég egyes járatainak fenntartásához. A vállalat helyzete elleni tiltakozásul a BKV-szakszervezetek pénteken egész napos sztrájkot tartottak, amely következtében a fővárosi tömegközlekedés kis kivételtől eltekintve leállt. Mfor.hu tudósítás.

Megint az államra várnak (MTI)

"A kormány 1990-től kezdve fokozatosan lesoványította az aranytojást tojó tyúkot, elvette tőle a magokat, és az aranytojásokat olyan tyúkok között osztotta szét, amelyek maguk nem képesek ilyen tojást tojni." Ezzel a példával illusztrálta pénteki sajtótájékoztatóján Demszky Gábor főpolgármester azt az "öngyilkos restrikciós pénzügyi politikát", amelynek a főváros az elmúlt 18 évben áldozatul esett, és amely szerinte nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a BKV komoly finanszírozási problémákkal küzd.

Demszky: elvették a fővárostól az szja-ját

A főpolgármester kiemelte: a főváros 1990-ben a budapestiek által befizetett személyi jövedelemadót (szja) teljes egészében a városra fordíthatta, így jutott elég forrás a BKV finanszírozására is. Az eltelt 18 évben azonban – az úgynevezett adóerő-képesség számítás alapján – egyre nagyobb arányban vonták el a Budapesten befolyó szja-t a fővárostól. Tíz éve már csak húsz százalék maradt Budapesté, tavaly pedig egy százalék alá csökkent ez az arány. Mindeközben a BKV működésének biztosítása továbbra is a főváros feladata maradt.  



A BKV jelenlegi nehéz anyagi helyzetére egyrészt tehát az jelenthetne megoldást, ha ez az arány ismét emelkedne, mondjuk húsz százalékra, emelte ki Demszky. Mint mondta, az erről szóló javaslat lesz a kormányzattal folytatandó tárgyalások kiindulópontja.

A főpolgármester a megoldási lehetőségek között említette a BKV adó- és járulékterheinek csökkentését is, amelyek éves szinten 49 milliárd forintra rúgnak. Kifogásolta például, hogy míg a MÁV 2007-ben 5,7 milliárd forintot igényelhetett vissza a gázolaj jövedéki adójából, addig a BKV egy fillért sem. Felvetette azt a javaslatot is, hogy a közlekedési cég a jövőben tíz százalékkal olcsóbban kapja az elektromos energiát.

Kasszához kérik az agglomerációt

Szintén a megoldandó problémák között említette Demszky, hogy az agglomeráció településeinek túlnyomó többsége nem fizet a BKV-nak a járatokért. A kivételek közé tartozik például Budaörs, Budakeszi és Törökbálint, utóbbi település 150 millió forintos hozzájárulásával kiemelkedik a sorból. Az agglomerációs buszszolgáltatás egyébként 2,5 milliárd forintos veszteséget okoz a BKV-nak.  

Még ennél is érzékenyebb pont azonban a HÉV, amely 2008-ban több mint négymilliárd forint veszteséget jelent a BKV-nak. Az agglomeráció településeivel közös finanszírozás mellett a Fővárosi Önkormányzat, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vizsgálja annak a lehetőségét, miként használható fel a központi költségvetés vasút kerete – a vasúti közlekedésről szóló törvény alapján - e veszteség kompenzálására. Ha például egy szervezeti értelemben elkülönített elővárosi üzletágat hoznának létre, akkor ezen az ágon négy-öt milliárd bevételhez juthatna a főváros.      

A főpolgármester szerint az nem várható, hogy a BKV újabb áremelésekkel próbál plusz forráshoz jutni. Emlékeztetett arra, hogy a közelmúltban infláció feletti áremelésre került sor, s így a vonaljegyek ára például már magasabb, mint sok más európai városban.


"A BKV költségeinek 43 százalékát már az utasok állják, míg például a MÁV utasai a személyszállítási költségeknek csupán 23 százalékát fizetik" - tette hozzá.

11,5 milliárdot spórolnak

Ami a cégen belül lehetséges megtakarításokat illeti, a 2007-ben megkezdett vállalat-átalakítás és -korszerűsítés mintegy 11,5 milliárd forinttal csökkenti a cég idei üzemi veszteségét, amely várhatóan még így is 11,4 milliárd forintra rúg majd. Összehasonlításul: 2006-ban mínusz 8,5 milliárd forint, tavaly viszont már mínusz 14,2 milliárd forint volt a cég üzemi eredménye.

A szakszervezetek követeléseivel kapcsolatban Demszky Gábor közölte, hogy valamennyi munkajogi jellegű igényt teljesítettek. A bérek 7,5 százalékkal emelkedtek, az újabb, ezúttal 300 fős csoportos leépítés tervét visszavonták (a BKV tavaly első körben ezer embert már elbocsátott – a szerk.), elálltak a telephely-bezárási elképzelésektől, a menetrendet tartalmazó paraméterkönyv elkészítésébe bevonják a szakszervezeteket is, és felgyorsítják a BKV finanszírozásáról szóló tárgyalásokat a kormánnyal. A következő egyeztetésre – három tárca államtitkárának bevonásával – már szombaton sor kerül.

A városvezetés egyébként csütörtökön garanciát vállalt arra, hogy augusztus végéig kidolgoztatja a BKV rövid-, közép- és hosszú távú finanszírozási koncepcióját. A szakszervezetek azonban ezt nem fogadták el, mivel szerintük ez sem biztosítja, hogy megnyugtatóan sikerül rendezni a BKV gazdasági problémáit. Emellett kifogásolták azt is, hogy az új menetrendet tartalmazó paraméterkönyv tervezetét sem vonták vissza.

Szinte mindenki sztrájkolt

Emiatt a BKV-nál - az április hetediki félnapos munkabeszüntetés után – ma újabb, immár egész napos sztrájkot tartanak. Az akcióhoz a dolgozók 98 százaléka csatlakozott, így a főváros tömegközlekedése - néhány kósza villamostól és egyes, alvállalkozók által üzemeltetett buszjáratoktól eltekintve - gyakorlatilag ismét teljes egészében leállt. A tárgyalások jövő hét kedden 17 órakor folytatódnak.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!