
"A világbajnokság házigazdájaként Németországban már most eufórikus hangulat uralkodik" - mondta el lapunk kérdésére egy nappal a nyitómeccs előtt Andreas Engel. A kölni székhelyű Germanwings diszkont-légitársaság nemzetközi PR-igazgatója derülátó: szerinte a fiatal játékosokból álló német csapat fizikailag és lelkileg egyaránt felkészült, és győztesként kerül majd ki a csoportmérkőzésekből.
Úgy véli, válogatottuk mérkőzésről mérkőzésre jobb teljesítményt nyújt majd: "Mi, németek, hiszünk a csapatunkban, és bízunk benne, hogy Berlinben mi küzdhetünk majd az aranyéremért" - nyilatkozta sokat sejtető önbizalommal Engel, aki ennek megfelelően sima, 4-1-es német győzelmet tippelt a Costa Rica elleni ma esti derbire.
Optimizmusával egyébként korántsem áll egyedül a német menedzserek között, mint azt például a Manager Magazin felmérése is mutatja. A közép- és felsővezetőkre fókuszáló német gazdasági szaklap ugyanis képletesen tőzsdére vitte a résztvevő csapatokat, majd olvasói kezébe adta a döntés jogát.
A Ball Streeten (!sic) jelenleg a német válogatott részvényeit jegyzik a legmagasabban, azt követi a brazil, az angol, az argentin, a holland és az olasz csapat. Dirk Benninghof, a Financial Times Deutschland szakírója pedig egyenesen azt állítja: "A nemzet biztos benne, hogy a világbajnok Németország lesz!"
Nem lesz nagy fellendülésNos, ez egyelőre még kérdéses, mint ahogy az is, mennyit használ majd az esemény a német gazdaságnak. Bár sokan komoly fejlődésre számítanak, a Német Gazdaságkutató Intézet májusi jelentése ezzel ellentétes prognózist fogalmaz meg. Eszerint a vb nem fog érezhetően lendíteni a konjunktúrán, mivel az ahhoz kapcsolódó befektetések a gazdaság egészéhez mérten nem voltak eléggé jelentősek, ráadásul több évre oszlanak el.
Bár a stadionok építésére, felújítására szánt 6 milliárd euró első hallásra soknak tűnik, ám eltörpül azon 384 milliárd euró mellett, amit tavaly Németországban összesen befektettek. Ugyanígy meglehetősen szerénynek nevezhető a Bundesliga 18 csapata által lebonyolított évi 1 milliárd eurós összforgalom ahhoz képest, hogy a német autóipar tavaly 236 milliárd euró bevételt ért el.
Ráadásul a turizmus hatását sem szabad túlbecsülni. Egyrészt a vb-re érkező mintegy egymillió ember sok, más érdeklődésű látogatót elriaszthat, másrészt korábbi, hasonló európai eseményeknél sem tapasztaltak jelentős megugrást turistaszám tekintetében. Az intézet szerint a vb összességében sokkal inkább egy apró, de fontos lépés azon az úton, amely az ipari szektor további visszaszorulásához és a szolgáltatói szektor térnyeréséhez vezet Németországban.
2 milliárd euró bevételAz mindenesetre biztos, hogy a tornát lebonyolító Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) elégedetten dörzsöli majd a kezét a kasszájába befolyó pénzek láttán. A teljesség igénye nélkül, néhány számadat: a FIFA 2006-ban 600 millió euró bevételre fog szert tenni szponzoráció révén, egymilliárd euró pedig a közvetítési- és egyéb liszenszjogokból származik majd.

A WirtschaftsWoche szerint a globális szponzorok számát 15-ről 6-ra fogják csökkenteni, ami azt jelenti: a vb mostani főtámogatóinak - Adidas, Coca-Cola, McDonalds, Philips, Deutsche Telekom, Continental - az eddigieknél jobban a zsebükbe kellett nyúlniuk ahhoz, hogy a szűk elitben maradhassanak.
A futball-világbajnokság mint üzlet előtt álló perspektívát pedig jelzi: míg a mostani tornától két milliárd euró összbevételt vár a FIFA, addig a 2010-es dél-afrikai rendezvénytől már 2,8 milliárdos forgalmat remél.
(Ön mit vár a vb-től? Most elmondhatja véleményét!)Wéber Balázs
Menedzsment Fórum