Az ágazat két vezető cége, a Carnival és a Royal Caribbean Cruise (RCC) között kiélezett verseny folyik. 2004-ben a Carnival vízre bocsátotta a Queen Mary II-t: ez a tengeri óriás 345 méter hosszú és 2620 utast szállít. 2006-ban az RCC a Freedom of the Seas forgalomba állításával válaszolt: 339 méteres hosszúság, de már 4200 utas. "2008-2009-ben áttérünk a Genesis hajókra, amelyek már 6000 utast is befogadnak" - közölte az AFP-vel Bernard Echevarria, az RCC franciaországi képviselője.
A Karib-tengeren és a Földközi-tenger medencéjében közlekedő óriáshajók kelendősége főleg gazdasági okokra vezethető vissza. A méretek révén megtakarítás érhető el, egy utashoz például kevesebb kiszolgáló személyzet szükséges. A fedélzeti látványosságok - kaszinó, áruházak, színházak - lehetővé tették a bevétel növelését és az egyhetes utazás árának csökkentését, ami bővíti a szolgáltatást igénybe vevők körét.
Az óriáshajók megfelelnek az olyan "kulcsrakész nyaralások" iránti növekvő igénynek is, amelyeknél a szórakozás az úr. "Legfőbb vetélytársaink manapság nem is más luxushajó-társaságok, hanem az üdülőklubok" - mondta Cédric Rivoire-Perrochat, a Carnival csoport képviselője. A hajókat ezért "úszó szórakoztató szigetté" alakítják át.

Úgy tűnik, a közönség vevő volt erre: 2005-ben világszerte 14,4 millió utas választotta ezt az üdülési formát, ami 7,4 százalékos többlet 2004-hez képest, 2009-ig pedig további 30 százalékos növekedés várható. "Az utasokra korábban jellemző 70 éves átlagéletkor már régóta a múlté" - mondja Echeverria.
Miután az üzemeltetőket igen súlyos, 20 millió dollárig (mintegy 4 milliárd forint) terjedő büntetésekkel sújtották amiért mérgező anyagokat bocsátottak a tengerbe, a hajókon változtatásokat kezdtek. A szennyvizet a hajón kezelik, és szemétégetőket működtetnek. Hiányoznak azonban a megfelelő ellenőrzési lehetőségek - hangsúlyozta David Santillo, aki szerint megfigyelőkre lenne szükség magukon a hajókon.