3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jégpálya, 1700 fős nézőterű színház, pláza és szörföző tó - ez egy igazi luxustengerjárón szinte alapfelszerelésnek számít. Az óriási hajók, amelyek manapság már valóságos úszó városok és nemsokára akár hatezer utast is befogadnak majd, a hajóutazások világpiacán bekövetkezett robbanásszerű fejlődésnek köszönhetik népszerűségüket.

"Másfél évtizede a hajók 500-600 utast szállítottak, ma egy ezer fős hajó is kicsinek számít, három-négyezer utasra méretezett hajóink vannak" - magyarázta az AFP-nek Georges Azouze, a luxushajó-utazásokat szervező irodák francia szövetségének elnöke.

Az ágazat két vezető cége, a Carnival és a Royal Caribbean Cruise (RCC) között kiélezett verseny folyik. 2004-ben a Carnival vízre bocsátotta a Queen Mary II-t: ez a tengeri óriás 345 méter hosszú és 2620 utast szállít. 2006-ban az RCC a Freedom of the Seas forgalomba állításával válaszolt: 339 méteres hosszúság, de már 4200 utas. "2008-2009-ben áttérünk a Genesis hajókra, amelyek már 6000 utast is befogadnak" - közölte az AFP-vel Bernard Echevarria, az RCC franciaországi képviselője.

A Karib-tengeren és a Földközi-tenger medencéjében közlekedő óriáshajók kelendősége főleg gazdasági okokra vezethető vissza. A méretek révén megtakarítás érhető el, egy utashoz például kevesebb kiszolgáló személyzet szükséges. A fedélzeti látványosságok - kaszinó, áruházak, színházak - lehetővé tették a bevétel növelését és az egyhetes utazás árának csökkentését, ami bővíti a szolgáltatást igénybe vevők körét.

Az óriáshajók megfelelnek az olyan "kulcsrakész nyaralások" iránti növekvő igénynek is, amelyeknél a szórakozás az úr. "Legfőbb vetélytársaink manapság nem is más luxushajó-társaságok, hanem az üdülőklubok" - mondta Cédric Rivoire-Perrochat, a Carnival csoport képviselője. A hajókat ezért "úszó szórakoztató szigetté" alakítják át.

Úgy tűnik, a közönség vevő volt erre: 2005-ben világszerte 14,4 millió utas választotta ezt az üdülési formát, ami 7,4 százalékos többlet 2004-hez képest, 2009-ig pedig további 30 százalékos növekedés várható. "Az utasokra korábban jellemző 70 éves átlagéletkor már régóta a múlté" - mondja Echeverria.

Az óriáshajók divatjának a környezetvédelmi szempontok szabhatnak gátat. "Egy kisváros megfelelője koncentrálódik a világ néhány legkényesebb ökorendszerében" - jegyezte meg a hírügynökségnek David Santillo, a Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet kutatója. Egy háromezer személyes hajó naponta akár 113 ezer liter szennyvizet is termelhet a toalettekben és az egészségügyi létesítményekben.

Miután az üzemeltetőket igen súlyos, 20 millió dollárig (mintegy 4 milliárd forint) terjedő büntetésekkel sújtották amiért mérgező anyagokat bocsátottak a tengerbe, a hajókon változtatásokat kezdtek. A szennyvizet a hajón kezelik, és szemétégetőket működtetnek. Hiányoznak azonban a megfelelő ellenőrzési lehetőségek - hangsúlyozta David Santillo, aki szerint megfigyelőkre lenne szükség magukon a hajókon.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!