5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az MSZP már több mint 538 millió forintot költött el a kampány során, azaz máris jelentősen túllépte a törvényben engedélyezett 386 milliós keretet - derül ki a civil szervezetek által üzemeltetett képmutatás.hu oldal legfrissebb adataiból. A Fidesz sem örülhet, ugyanis az ellenzéki pártnak mindössze 60 millió forintja maradt a keretből, a kampány hajrájában szinte biztosra vehető, hogy ők is átlépik majd a bűvös határt. Mfor.hu-háttér.

Csütörtökön kerültek fel a legfrissebb adatok a képmutatás.hu oldalra, ahol a pártok virtuális kampányszámláit vezetik a civil szervezetek. Az adatokból kiderül, hogy a vizsgált hat párt (MSZP, Fidesz, MDF, Jobbik, LMP, SZDSZ) összesen már majdnem 1,2 milliárd forintot költött el a kampányra. Kétes dicsőség, de elsőként az MSZP lépte át a törvényben meghatározott 386 milliós keretet a becslések szerint.

Belehúztak a pártok

Az elmúlt hetekben még arról számolhattunk be, hogy a virtuális kampányszámlák alapján lassan indul be a pártok költekezése, mostanra azonban belehúztak a pártok. Az élen továbbra is az MSZP áll, a szocialisták a becslések szerint eddig 538,82 millió forintot költöttek el. A dobogó második fokára a Fidesz fért fel, ők eddig 326,819 milliót kampányoltak el, azaz nekik elvileg még van szűk 60 milliójuk, ha be akarják tartani a törvényben előírtakat.

Költésben eddig bronzérmes az MDF, a párt 130,577 millió forintot költött el arra, hogy Bokros Lajost és programját reklámozza. Így már érthető, miért lenne különösen fájdalmas számukra, ha nem tudnának budapesti területi listát állítani. Már a Jobbik is túllépte a százmilliós lélektani határt, 106,244 milliót vert el eddig, míg az LMP 53,602 millió forintot költött a civilek szerint. Érdekesség, hogy a szinte már nem is létező SZDSZ is elégetett már 32,64 millió forintot.

MSZP-dominancia a köztereken

A képmutatás.hu részletes adatai szerint az MSZP eddig főleg a köztéri hirdetésekben kerekedett ellenfelei fölé. Ebben a kategóriában már 257,6 millió forintot költöttek el a TNS Media Intelligence adatai alapján, azaz a teljes költésük majdnem felét. Ez egész pontosan úgy oszlik meg, hogy januárban a kampány indulásakor szűk 100 milliót, majd februárban  a választásokhoz közeledve már 160 milliót költöttek köztéri hirdetésekre. Ebből is látszik, hogy az adatbázisban még nem szerepelnek a márciusi adatok, pedig lassan itt a hó vége.

A Fidesz köztéri kampánya jóval lassabban indult: januárban bő 9 millió forintba került a pártnak a plakátok kiragasztása, februárban pedig közel 71,5 millió forintot költöttek el. Így összességében a párt alig harmadannyi plakátot rakott ki az utcákra, mint a szocialisták - ha hinni lehet az adatoknak.

Az MDF számláján is a köztéri hirdetések menüpontja alatt szerepel a legnagyobb összeg, 53,6 millió forint, míg az LMP eddig 15 milliót költött el erre a célra. Érdekesség, hogy a képmutatás.hu adatai szerint a Jobbik eddig egyáltalán nem vásárolt köztéri reklámfelületeket, erre az egyik lehetséges magyarázat, hogy a radikális jobboldali párt inkább aktivistákkal oldja meg a ragasztást, ingyenes felületekre próbálnak ragasztani. Persze az országszerte elhelyezett órásplakátokat bizonyára nem az aktivisták ragasztgatták fel, azaz ezen a soron elvileg még megjelenhet egy néhány milliós tétel.

Az adatbázist böngészve érdekesség például, hogy eddig mindössze két párt - az MSZP és az LMP - költött internetes reklámokra. A szocialisták 13,1 milliót, az LMP pedig 2,3 milliót fordított erre a célra.

A februári adatok alapján a tévében még egyik párt sem hirdetett, az utóbbi napokban azonban az MSZP és a Fidesz is elindította tévés kampányát, így a március végi adatok már minden bizonnyal ezen a téren is mutatnak majd változást.

Napilapokban eddig majdnem 80 millió forintot költöttek el a pártok, de ebből szinte csak az MSZP és a Fidesz vette ki a részét. A szocialisták február végéig 64,6 millió forint értékben vettek újsághirdetéseket, a Fidesz pedig 14,5 milliót költött el hasonló célra. Levelezni viszont a jelek szerint Orbán Viktor sokkal jobban szeret: a Fidesz eddig 44,64 milliót költött postai levelekre szemben az MSZP 27,36 milliójával.

MSZP: nyilvánosságra fogják hozni a számokat

Az MSZP sajtóosztálya péntek reggel megkeresésünkre közölte: álláspontjuk változatlanul ugyanaz a kampánypénzekkel kapcsolatban, ami a múlt héten. Akkor a párt azt közölte, hogy pontos összeget nem tudnak mondani, de álláspontjuk szerint eddig maradéktalanul megfeleltek a hatályos törvények előírásainak.

"A választásra fordított pénzekről, az anyagi támogatások összegéről, forrásáról és felhasználásának módjáról a párt minden esetben a választás második fordulóját követő 60 napon belül nyilvánosságra hozza a Magyar Közlönyben a szükséges információkat" - közölte a szocialista párt. Az Állami Számvevőszék ezt követően egy éven belül ellenőrzi  a közzétett adatokat és a pénz felhasználását.

Mostanáig nem érkezett semmilyen kifogás arra vonatkozólag, hogy a párt vagy bármelyik jelölőszervezete megsértett volna bármilyen jogszabályi előírást, esetleg túllépte volna a rendelkezésére álló költségvetési keretet - válaszolták az MSZP-nél.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!