2p

Egyre több légitársaság nyúl ahhoz az eszközhöz, hogy miközben a repülőjegyek árát megpróbálja minél lejjebb szorítani, addig bevételeik növelése érdekében mindent fizetőssé tesz. Kis túlzással így csak a jegy és a levegő olcsó.

Elképesztő fantáziáról tesznek tanúbizonyságot a légitársaságok. Ráadásul a "hogyan szerezzünk minél több bevételt" versengésben immár nem csak a fapados légitársaságok rukkolnak elő nap mint nap új ötletekkel, de a hagyományos vállalatok is kitesznek magukért.

Az ma már szinte teljesen általános, hogy ha valaki - a business class-t kivéve - alkoholt (egy pohár bort vagy sört) szeretne fogyasztani, azért legalább 5 dollárt kell leszurkolnia. Hasonlóképpen megszokott, hogy a repülőkön egyre soványabb a koszt, és kizárólag fizetés ellenében van esélye az utasnak, hogy csillapítsa éhségét.

Az azonban nem mindennapos, hogy például az Air Canada 2 dollárt kér, ha valaki párnára szeretné hajtani a fejét. Hasonlóképpen meglepő, amikor három dollárt kérnek azért, hogy közöljék, mekkora az utas csomagjának mérete. Számos légitársaság alkalmazza világszerte a repülőjegy kiállítási díjat, amit például Magyarországon a közelmúltban nyilvánított jogtalannak a bíróság. Ilyenkor az internetes foglalás esetén 5-10 dollár költséggel kell számolniuk az utasoknak, míg a papírra nyomtatott bilétáért 20 dollár feletti összeget számláznak a légitársaságok.

A csomagokat is igyekeznek minél jobban megsarcolni a vállalatok. Ennek során egyre lejjebb szorítják a díjmentesen szállítható táskák számát és súlyát, és egyre magasabb extra díjat számítanak fel a limitet átlépőkre. Az AP hírügynökség beszámolója szerint a 25 kilogramm feletti csomagokkal utazók 25 dolláros büntetéssel kalkulálhatnak, míg az, aki három táskával csekkolna be, 80 dollárt fizethet. Igaz, teszik hozzá a szakértők, a hagyományos légitársaságok még nem vetemedtek arra, amit idén év elején az európai fapados piac legnagyobbja, a Ryanair bevezetett, vagyis, hogy minden csomag után - igaz, csak egy bizonyos súlyon felül - díjat számítson fel.

A növekvő díjak láttán az utazók körében folyamatos az elégedetlenség, többen pedig tevőlegesen is fellépnek a légitársaságokkal szemben. Így például az Üzleti Utazók Koalíciója nevű szervezet nem elégedett meg csupán a tiltakozással, jogászaik már vizsgálják, miként lehetne megálljt parancsolni az egyre rafináltabb díjtételeknek.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!