4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jövőben csökken a PC-dominancia, egyre több felhasználó éri el az internetet mobil eszköz segítségével. A mobil portálok teljesen újfajta megközelítést tesznek szükségessé.

Ha a portálok vezetői a számos akadály ellenére mégis szeretnének a mobil internetes kereskedelmi piacra lépni, leginkább az szól mellettük, hogy - a Yankee Group felmérése szerint - az on-line vásárlók 58 százaléka először egy-egy nagyobb (nevesebb) portál üzletében vásárol. Ez a tény és a portálok nagy látogatottsága később jelentős kezdeti előnynek bizonyulhat a versenytársak ellen.

A Yankee felmérése során megkérdezett on-line vásárlók 67 százaléka válaszolta azt, hogy egyáltalán vagy nagy valószínűséggel nem fog mobil eszközök igénybevételével javakat megrendelni. Ezért a tanulmány készítői szerint a mobil internet világában szükséges, hogy a kereskedelem és a "vásárlás" szélesebb értelmet nyerjen. Kevésbé a "kézzel fogható" termékek adás-vétele kerülhet fókuszba, mint különböző szolgáltatások és információk megrendelése. A felmérésből kiderül, hogy a válaszolók inkább használnák telefonjaikat arra, hogy megtudják, milyen éttermek találhatóak a közelben, milyen filmet nézhetnek meg a szomszédos moziban, ill. aktuális közlekedési és időjárási információ megszerzésére. Kitűnik tehát, hogy legérdekesebbek az olyan (helyi) információk, melyek egy adott pillanatban azonnal szükségesek. Ezek mellett sokan tartották fontosnak, hogy e-mail postafiókjukhoz, ill. friss hírekhez hozzájuthassanak. Az elemzés szerint a válaszolók kevésbé igényelnének olyan információkat, amelynek mindennapi tevékenységükben nincs tényleges fontossága (horoszkóp, sporteredmények).



Az ilyenfajta "termékeket" azonban gyakran kell szállítani és egy-egy tételért igen kis összeg kérhető el, ezért szükségessé válik új típusú tranzakciós és fizetési rendszerek kidolgozása. A Yankee elemzői fontosnak tartják olyan platform létrehozását, ahol nem kell minden egyes tranzakció során újra és újra "bepötyögni" a PIN-számot és a sok karakteres bankszámlaszámot. A mikrokereskedelmi eszközök elterjedése ugyanúgy létszükséglet a hagyományos interneten már meglevő, mint a kialakuló mobil elektronikus kereskedelmi piac számára. Ilyen alkalmazás az iPin rendszere, ahol a felhasználó mindössze egyetlen azonosító szám használatával kezdeményezhet megrendelést a hagyományos és a vezeték nélküli interneten egyaránt. A fizetés a felhasználó internet-szolgáltatóján, bankján vagy mobilszolgáltatóján keresztül történik. A Silicon-völgybeli cég - mely Európában a BT és a France Telecom ügyfelei számára kínál mikrofizetési megoldásokat - szerint az európai telekommunikációs szolgáltatók igyekeznek minél hamarabb bevezetni ilyen, és ehhez hasonló alkalmazásokat.

A mikrofizetési-rendszerekre a legújabb példa az NTT DoCoMo "l-vending" rendszere. Ennek használatával a már említett "i-mode" előfizetői a Coca-Cola Japán részlegével kötött szerződés értelmében üdítőket rendelhetnek telefonjaikról. Az "l-vending" lényege, hogy az előfizetők -a mobiltelefonos egységkártyákhoz hasonlóan - előre meghatározott pénzkeretet vásárolhatnak le. A DoCoMo ezzel párhuzamosan a Sonyval karöltve fejleszti "Edy" elektronikus fizetőrendszerét.

Az új módszerek és az új technológia gyors terjedése tehát új körülményeket teremt. A Yankee Group szerint a mobil internet kereskedelemre történő felhasználása a mobiltulajdonost "birtokló" hálózat-szolgáltatók, a webes tartalmat a telefonok és egyéb kézi eszközök kijelzőin megjelenítő mobil portálok és a már jelenleg is nagy ügyfélkörrel rendelkező "régi" portálok valamilyen fajta együttműködését teszi szükségessé. A tranzakciók zökkenőmentes és kényelmes lefolyásához pedig nélkülözhetetlenek az egyszerű mikrofizetési platformokat nyújtó szolgáltatók. Mivel az új partnerek mindegyike egy-egy specifikus terület (a szükséges hálózat, mobil eszközök, stb.) szakértője, a portálok számára a kézenfekvő út a tartalomfejlesztésen kívül a felhasználóval történő kommunikáció középpontba helyezése, valamint ésszerű kooperáció kiépítése a sikerhez szükséges partnerekkel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!