2001. augusztus 7. 11:00

A jövőben csökken a PC-dominancia, egyre több felhasználó éri el az internetet mobil eszköz segítségével. A mobil portálok teljesen újfajta megközelítést tesznek szükségessé.

Ha a portálok vezetői a számos akadály ellenére mégis szeretnének a mobil internetes kereskedelmi piacra lépni, leginkább az szól mellettük, hogy - a Yankee Group felmérése szerint - az on-line vásárlók 58 százaléka először egy-egy nagyobb (nevesebb) portál üzletében vásárol. Ez a tény és a portálok nagy látogatottsága később jelentős kezdeti előnynek bizonyulhat a versenytársak ellen.

A Yankee felmérése során megkérdezett on-line vásárlók 67 százaléka válaszolta azt, hogy egyáltalán vagy nagy valószínűséggel nem fog mobil eszközök igénybevételével javakat megrendelni. Ezért a tanulmány készítői szerint a mobil internet világában szükséges, hogy a kereskedelem és a "vásárlás" szélesebb értelmet nyerjen. Kevésbé a "kézzel fogható" termékek adás-vétele kerülhet fókuszba, mint különböző szolgáltatások és információk megrendelése. A felmérésből kiderül, hogy a válaszolók inkább használnák telefonjaikat arra, hogy megtudják, milyen éttermek találhatóak a közelben, milyen filmet nézhetnek meg a szomszédos moziban, ill. aktuális közlekedési és időjárási információ megszerzésére. Kitűnik tehát, hogy legérdekesebbek az olyan (helyi) információk, melyek egy adott pillanatban azonnal szükségesek. Ezek mellett sokan tartották fontosnak, hogy e-mail postafiókjukhoz, ill. friss hírekhez hozzájuthassanak. Az elemzés szerint a válaszolók kevésbé igényelnének olyan információkat, amelynek mindennapi tevékenységükben nincs tényleges fontossága (horoszkóp, sporteredmények).



Az ilyenfajta "termékeket" azonban gyakran kell szállítani és egy-egy tételért igen kis összeg kérhető el, ezért szükségessé válik új típusú tranzakciós és fizetési rendszerek kidolgozása. A Yankee elemzői fontosnak tartják olyan platform létrehozását, ahol nem kell minden egyes tranzakció során újra és újra "bepötyögni" a PIN-számot és a sok karakteres bankszámlaszámot. A mikrokereskedelmi eszközök elterjedése ugyanúgy létszükséglet a hagyományos interneten már meglevő, mint a kialakuló mobil elektronikus kereskedelmi piac számára. Ilyen alkalmazás az iPin rendszere, ahol a felhasználó mindössze egyetlen azonosító szám használatával kezdeményezhet megrendelést a hagyományos és a vezeték nélküli interneten egyaránt. A fizetés a felhasználó internet-szolgáltatóján, bankján vagy mobilszolgáltatóján keresztül történik. A Silicon-völgybeli cég - mely Európában a BT és a France Telecom ügyfelei számára kínál mikrofizetési megoldásokat - szerint az európai telekommunikációs szolgáltatók igyekeznek minél hamarabb bevezetni ilyen, és ehhez hasonló alkalmazásokat.

A mikrofizetési-rendszerekre a legújabb példa az NTT DoCoMo "l-vending" rendszere. Ennek használatával a már említett "i-mode" előfizetői a Coca-Cola Japán részlegével kötött szerződés értelmében üdítőket rendelhetnek telefonjaikról. Az "l-vending" lényege, hogy az előfizetők -a mobiltelefonos egységkártyákhoz hasonlóan - előre meghatározott pénzkeretet vásárolhatnak le. A DoCoMo ezzel párhuzamosan a Sonyval karöltve fejleszti "Edy" elektronikus fizetőrendszerét.

Az új módszerek és az új technológia gyors terjedése tehát új körülményeket teremt. A Yankee Group szerint a mobil internet kereskedelemre történő felhasználása a mobiltulajdonost "birtokló" hálózat-szolgáltatók, a webes tartalmat a telefonok és egyéb kézi eszközök kijelzőin megjelenítő mobil portálok és a már jelenleg is nagy ügyfélkörrel rendelkező "régi" portálok valamilyen fajta együttműködését teszi szükségessé. A tranzakciók zökkenőmentes és kényelmes lefolyásához pedig nélkülözhetetlenek az egyszerű mikrofizetési platformokat nyújtó szolgáltatók. Mivel az új partnerek mindegyike egy-egy specifikus terület (a szükséges hálózat, mobil eszközök, stb.) szakértője, a portálok számára a kézenfekvő út a tartalomfejlesztésen kívül a felhasználóval történő kommunikáció középpontba helyezése, valamint ésszerű kooperáció kiépítése a sikerhez szükséges partnerekkel.