4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

110 millió euró, azaz mai árfolyamon átszámítva 30,9 milliárd forint jár az UEFA Bajnokok Ligája szerdai döntőjében győztes csapatnak, a meccs pedig mintegy 310 millió euró profitot jelenthet az európai gazdaságnak - derül ki a MasterCardnak, a torna hivatalos főszponzorának megbízásából készült kutatásból.

A kutatás szerint az FC Barcelona és a Manchester United bevételét elsősorban az elért helyezésért járó díj, a játékosok értéknövekedése és a növekvő szponzori érdeklődés adja. Emellettt fontos forrást jelent a csapatoknak a televíziós közvetítési jogokból és a jövő szezon bérleteladásaiból származó bevétel is.

A döntő győztese 110 millió eurós bevétellel számolhat, míg a vesztes fél 65 millió eurós vigaszdíjat könyvelhet el - állítja a MasterCard, amely évek óta közzéteszi felmérését az UEFA Bajnokok Ligája döntőjének pénzügyi vonatkozásairól.

A szórakozni vágyók és a hirdetők hozzák a pénzt

A kalkulációból kiderül az is, hogy a 2009-es döntő - a várható 310 millió eurós forgalomnövekedéssel - nagyobb hatással lesz az európai gazdaságra, mint a tavalyi finálé 267 millió eurós mérlege. Ez a gazdasági recesszió miatt van így - emeli ki a tanulmány -, hiszen a válság új közönséget teremt mind a futballdrukkerek, mind a támogató szervezetek körében. Itt egyrészt azokról az emberekről van szó, akik azelőtt nem foglalkoztak a Bajnokok Ligájával, a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági helyzetben azonban keresik a szórakozás új formáit.

A friss fogyasztói réteg másik részét a BL kedvező ár-érték arányú média-megjelenéseit kihasználni vágyó vállalatok alkotják. A recesszió miatt keletkezett pluszérdeklődés akár 25 millió euróval is növelheti a BL-döntő kereskedelmi forgalmát - mutat rá a tanulmány.

A válság tehát jól jöhet a sportnak, illetve válság idején a sport jó tesz a gazdaságnak - állítja az elemzést készítő sport-közgazdász, Simon Chadwick. Ezt a gazdasági trendet idén már más, nagy horderejű sporteseményeknél is felismerték, például az amerikai NFL Superbowl esetében, ahol a nézőszám és a reklámköltések is emelkedtek 2008-hoz képest.

Az amerikaifoci-bajnokság döntője alatt idén februárban harmincmillió dollárba került harminc másodpercnyi reklámidő. Szakértők úgy vélik, hogy még ilyen áron is megéri hirdetni a hatalmas nézőszám, az óriási sajtóvisszhang és a presztízs miatt. A sokak által csak a reklámok harcaként aposztrofált Super Bowlon a hirdetőknek ott kell lenniük, és ciki, ha egy nagy cég kimarad. Igaz, idén ez a csúfság a csőd szélén táncoló General Motors-szal megtörtént, miután az autógyártó minden kiadását drasztikusan megvágta.

A hirdetők azonban még a borús gazdasági környezetben is mindent megtettek, hogy valami nagy dobással hívják fel magukra a figyelmet, hiszen a döntő alatt sugárzott reklámok fél perc alatt teremthetnek kultuszt, ahogy az több márka esetén megtörtént. Ezek közül minden valamire való marketing tankönyv megemlíti az Apple 1984 című szpotját, állítja a közlemény.

Róma is jól jár

A BL-döntő színhelyét adó város, Róma várhatóan 45 millió euró bevételhez jut, ami elsősorban kiskereskedelmi bevételekből adódik. A szurkolók ugyanis nem csak a stadionokban, de a vendéglátóhelyeken, klubokban, boltokban, utazási irodáknál, légitársaságoknál és a szállodákban is fizetővendégek.

Összehasonlításképpen: az UEFA Bajnokok Ligája döntőből Moszkva bevétele tavaly 44,5 millió euró volt, Athén pedig 26 millió eurós bevételt könyvelhetett el a 2007-es finálé megrendezésekor - áll a MasterCard tanulmányában.

Felemásan állnak az olimpiához a britek

A sport gazdaságélénkítő erejében azonban nem minden esetben lehet maradéktalanul bízni, legalábbis válság idején. Erre enged például következtetni, hogy a brit kormányzati illetékesek nem túl derűlátóak a 2012-es londoni olimpiával kapcsolatban. Az eseményért felelős miniszter nemrég úgy nyilatkozott, hogy ha előre lehetett volna tudni, hogy gazdasági válság fenyegeti a világot, London nem is pályázott volna az esemény megrendezésére.

Igaz, a brit lakosság ennél bizakodóbb, legalábbis ez derül ki a londoni ötkarikás játékok hivatalos támogatója, a GE megbízásából készült tavaly év végi felmérésből. Az az összes válaszadó 84 százaléka, a londoni válaszadóknak pedig 91 százaléka ugyanis a gazdaság fellendülését és a munkahelyek számának emelkedését várná leginkább a londoni olimpia játékok megrendezésétől.

A megkérdezettek emellett kiemelten fontosnak tartották a fejlettebb sportlétesítmények építését és egy egészségesebb nemzetté való átalakulást (79 és 80 százalék). Ezzel ellentétben minden ötödik válaszadó érdektelennek tartotta az elérhetőbb árú lakások (affordable housing), illetve a jobb közlekedési csomópontok kialakítását, annak ellenére, hogy ez utóbbit a londoniak 88 százaléka nagyon vagy meglehetősen fontosnak ítélte meg.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!