4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Míg június elején az Air France francia légitársaság A330-asa zuhant az Atlanti-óceánba, addig kedden hajnalban a Yemenia jemeni légitársaság Airbus A310 típusú repülőgépe veszett oda az Indiai-óceánban. Szakértők szerint a komoly problémákkal küzdő légiipar számára óriási csapással járhat az újabb tragédia.

Ugyan a közvélemény felfokozott hangulatba kerül, ám a szakértők mindig azzal nyugtatnak, hogy egy-egy tragédia után sokkal biztonságosabb a repülés, mivel a légitársaságok és a gyártók komoly erőfeszítéseket tesznek a biztonságért. Ilyenkor az összes ismert kockázati tényezőre alaposabban odafigyelnek, hogy rövid időn belül ne ismétlődhessenek meg a tragédiák. A közelmúltig ezt statisztikailag is alá lehetett támasztani, ám úgy tűnik, most megdőlt az elmélet.

Újabb katasztrófa 

Kedden hajnalban ugyanis a Yemenia jemeni légitársaság közlése szerint 142 utassal és 11 fős személyzetével a fedélzetén a társaság Airbus A310 típusú gépe lezuhant a Comore-szigetek közelében. Az első híradások szerint a mostani esetben könnyebb lesz okot találni a katasztrófára, hiszen a gép mostoha időjárási körülmények közé került, ugyanakkor a beszámolók nem felejtik el hozzátenni, hogy lehettek más tényezők is melyek befolyásolták az eseményeket.

A párizsi légiforgalmi hatóságok meg nem nevezett illetékesének közlése szerint a Yemenia egy A330-200-as típusú gépe hétfőn indult el a párizsi Roissy (Charles-de-Gaulle) repülőtérről, és Marseille érintésével Szanaába, a jemeni fővárosba ment. Utasai ott átszálltak ugyanennek a légitársaságnak egy A310-es gépére, amelynek célállomása Moroni, a Comore-szigetek fővárosa volt, de nem jutott el oda. Túlélőkről eddig nem érkezett jelentés. A gép roncsainak felkutatására francia katonai gépek, és hajók indultak el az Indiai óceánon, miután a Comore-szigeteknek nincsenek tengeri mentőalakulatai. (A Comore-szigetek a Mozambiki-csatornában, Madagaszkártól mintegy 300 kilométerre északnyugatra és az afrikai kontinenstől ugyancsak hasonló távolságra keletre fekszik.)

A most lezuhant gép egy régebbi típus volt, melynek utolsó forgalomba állított példányát 1998-ban adták át, összesen 255 ilyen gép van a légitársaságok flottájában. Az Airbus A310 szélestörzsű, kéthajtóműves utasszállító repülőgép, melyet az Airbus Industries fejlesztett ki az 1980-as évek elejére, az Airbus A300 típus továbbfejlesztésével. Az eredeti repülőgép törzsét lerövidítették, szárnyait változatlanul hagyták, és új, szénszálerősítésű műanyagból készült függőleges vezérsíkot szereltek rá. Befogadóképessége kisebb, hatótávolsága nagyobb, mint az eredeti repülőgépé, olvasható a gépről a Wikipédián.

Hullámsírba vitte titkát az Air France gép  

A tragédia talán kisebb hatású lenne, ha nem június elején zuhant volna le az Atlanti-óceánba az Air France egyik viszonylag modern gépe, egy Airbus 330-as. A Brazíliából Franciaországba tartó járat fedélzetén 12 főnyi személyzet mellett 216 utas tartózkodott, köztük öt magyar.

Ráadásul az Air France gép esetében – ugyan számtalan lehetséges találgatás volt az okokat illetően – nem sikerült tisztázni a tragédia körülményeit. Sőt miután a gép fekete dobozának jeladói keddig működnek, és a kutatás során nem sikerült annak nyomára bukkanni, feltételezhető, hogy a teljes igazság soha nem fog kiderülni.

Újabb pofon a padlóra került iparágnak 

Ugyan egy tragédia soha nem jöhet jókor, de a mostani nagyon rossz időben történt. A válság ugyanis a teljes légiipart megtépázta, a gyártó és a légitársaságok is óriási problémákkal küzdenek. A helyzetet mi sem illusztrálja jobban, mint hogy a gazdasági válság miatt 2001 után - amelyet a szeptember 11-i amerikai repülőgépes merényletek határoztak meg - idén először csökken a légiforgalom az utasok és a teherszállítás terén egyaránt.

A 230 légitársaságot tömörítő IATA legfrissebb, június elejei elemzésében azt közölt, hogy a tagok összesített bevétele idén minden korábbinál nagyobb mértékben, éves szinten 15 százalékkal - 80 milliárd dollárral - 448 milliárd dollárra olvad, és jövőre is folytatódik a visszaesés. A világ légitársaságainak idei együttes vesztesége összességében megközelítheti a kilencmilliárd dollárt.

A nagy repülőgépgyártóknak sincs oka optimizmusra, a korábbi számoktól jócskán elmaradva csupán 127 új megrendelést kapott az Airbus a június közepén megtartott párizsi légiszalonon, ahogy a vásár a nagy konkurens Boeing számára sem volt diadalmenet. Igaz az előjelek sem voltak túl jók, hiszen már az év elején érződött a nagyfokú bizonytalanság. Az Airbus-anyavállalatának, az EADS-nek a nyeresége 40 százalékkal csökkent az idei első negyedévben. A legnagyobb európai repülőgépgyártó amerikai vetélytársa, a Boeing pedig 50 százalékos profitcsökkenést szenvedett el.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!