Augusztus tizenegyedikétől három évre a Sport1-től a Eurosport2-höz kerültek át a Premier League közvetítési jogai. A változás valószínűleg nem okozott volna különösebb bonyodalmat, ha a két sporttévé hasonló arányban lett volna elérhető a hazai háztartásokban.
A helyzet azonban ezzel épp ellentétes volt, hiszen a Eurosport2 3,3 százalékával szemben a Sport1 és a Sport2 adásait a hazai nézők 48,6 illetve 37,6 százaléka fogta. Így nem lehetett tudni, hol tudják majd követni az angol futball kedvelői az élvonalbeli bajnokság mérkőzéseit.
A UPC még kivár
A Premier League-t ősztől közvetítő csatorna ugyan benne volt a kábelszolgáltatók csomagjában, de csak a legdrágább UPC Direct (5900 forint/hó) és T-Home családi csomagban (4990 forint/hó). A UPC és a tévécsatorna között még jelenleg is folynak a tárgyalások, így Szűcs Lászlótól, a társaság szóvivőjétől egyelőre még nem kaptunk konkrét információt arra vonatkozóan, mikor várható a Eurosport olcsóbb csomagba kerülése.
A Premier League közvetítési jogának megszerzéséről egyébként korábban Kökény Tamás, az IKO Kábeltévé Kft. ügyvezetője is úgy nyilatkozott a Marketing és Médiában, hogy "nagy fogás, én is így csináltam volna". Azzal kapcsolatban viszont szkeptikus volt a szakértő, elfér-e ennyi sportcsatorna a hazai piacon. A nézői nyomás miatt viszont úgy tűnik, kénytelenek tenni valamit a szolgáltatók.
A fenti négy szolgáltatóból kettő a kisebbek közé tartozik. A T-Home előfizetőinek száma mindössze háromezer, s - a MATESZ korábbi felmérése szerint - az AH sincs a "jegyzett" szolgáltatók között. Ellenben a fibernetesek tábora több mint kétszázezer, míg a T-Kábelé háromszázezer feletti.
Nagy lendületet az adhatna a Eurosport2 nézettségének, ha a több mint 716 ezer előfizetőt magának tudó UPC is bővítené csomagját az adóval - vagy berakná egy kevésbé népszerű csatorna helyére.
A fentiekből is látszik, hogy technikailag - ha nehezen is - mindez megoldható lenne. Az más kérdés, hogy a szolgáltatók nem kedvelik az év közbeni cseréket. Azt viszont a UPC szóvivője is elismerte: már többször volt rá precedens, hogy bizonyos csatornák a nézői igények változása miatt kerültek be egy adott csomagba, s mivel a kisebbek már léptek, csak idő kérdése, mikor teszik meg mindezt a nagyok is.
Pórul járt a Sport1?
Ez azonban a kisebbik probléma ahhoz képest, milyen csapás érte a Sport1-et: a sporttévé ugyanis legnézettebb műsoraitól és ezzel együtt valószínűsíthetően jelentős reklámbevételektől kénytelen megválni. A csatorna a jövőben a francia, a holland, a portugál és a skót bajnoki meccsekkel, valamint a hazai eseményekkel próbálja megtartani a nézőket.
Kérdéses azonban, mennyire szögezik majd ezek a mérkőzések a szurkolókat a képernyők elé. S nemcsak a csatorna, hanem a hirdetők feje is fájhat, hiszen a Eurosport2-n jelenleg külföldi reklámok futnak.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Elönti a pénz Premier League-et
Az angol fociliga beperli a YouTube-ot
A spanyoloknál van a futballpersely kulcsa