Jelentős esés a politikai és gazdasági lapok körében
A politikai-közéleti lapok piacán hosszú ideje tapasztalható visszaesés az év harmadik negyedévében sem mutatott változást, hiszen ha nem is minden esetben jelentős mértékben, de további csökkenést tapasztalhattak a kiadók az értékesítésben. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, harmadik negyedéves adatai szerint éves szinten a Népszabadság veszített (abszolút értelemben) a legtöbbet, hiszen az előző év azonos időszakához képest 13 százalékkal, vagyis 9400-zal 63 ezerre csökkent az átlagosan naponta eladott lapok száma, 1100-at a harmadik negyedévben realizálták. A válság óta egyébként a napilap eladásai 42 (!) százalékkal csökkentek.
Valamivel jobban szerepel "jobboldai versenytársa", a Magyar Nemzet, amelynek értékesítési példányszáma 3250-nel esett, ez 6,6 százalékos csökkenést jelent. A Nemzetből a válság kirobbanása óta 23 százalékkal adnak el kevesebbet.
Ugyanakkor jelentősebb csökkenés látható a másik jobboldali lap, a Magyar Hírlap adatainál, hiszen azok az előző év azonos időszakához viszonyítva 17 százalékos zuhanást mutatnak. 2011 harmadik negyedévében az átlagos értékesített példányszám 11 155 volt. Két év alatt - mióta auditálják a lapot - az értékesítése 37 százalékkal csökkent összesen. "Baloldali párja", a Népszava értékesített példányainak száma ugyanakkor mindössze 132-vel, 18 868-ra csökkent a vizsgált három hónapban, miközben ez az egyetlen olyan napilap az általunk vizsgáltak közül, amelyből előző év azonos időszakához, ha minimálisan is (350 darabbal), de többet adtak el.
A MATESZ által is auditált Világgazdaság negyedéves alapon csak elenyésző csökkenést produkált: mindössze 106-tal csökkent az eladott lapok száma, éves szinten viszont már 1216 darabos (-12 százalékos) esést mutatnak az értékesítési adatok. A jövőben további nehézséget okozhat a lapnak a kormányzati kiadáscsökkentés, hiszen az újság értékesítésének nagy része előfizetői megrendeléseket jelent.
Ha a hetilapok adatait nézzük, akkor feltűnik, hogy éves viszonyban a Figyelő és a HVG eladásai közel azonos arányban csökkentek: előbbi tavaly ilyenkorhoz képest 1700 példánnyal, vagyis 13 százalékkal, utóbbi pedig 11 százalékkal (7400 darabbal) kisebb értékesítést produkált 2011 harmadik negyedévében. Előző negyedévhez viszonyítva pedig egyaránt 450 körüli példányszámot veszítettek el a napi eladásokban, így a Figyelő július-szeptember hónapokban 11 318 átlagos példányszámot értékesített, míg a HVG 61 753-at.
A Magyar Demokrata viszont még ezeknél is rosszabb adatokat produkált, hiszen az eladott átlagos napi példányszám 13 331 volt a vizsgált időszakban, ami közel 25 százalékkal kevesebb volt, mint 2010 azonos időszakában. Szintén ide sorolható hetilap a 168 óra is, ami előző negyedévhez képest 168-cal tudta növelni az értékesítését, bár a tavalyi adathoz képest ez még mindig 6 százalékkal alacsonyabb.
A negyedév vesztese a Blikk lett a bulvárpiaconA színes napilapok terén még mindig a Metropol produkálta a legmagasabb számokat, bár az újság más kategóriába esik az ingyenessége miatt. 2011 harmadik negyedévében 233 ezer darab jutott el az olvasókhoz, miközben a zuhanás ezt a lapot sem kímélte, hiszen előző negyedévhez viszonyítva 45 500 darabos visszaesés történt, év per év alapon pedig 41 300-zal csökkent a terjesztett példányok száma.
A két legnagyobb szórakoztató színes napilap adatait nézve megfigyelhető, hogy míg a második negyedév nyertese a Blikk lett az értékesítés növekedése révén, most egyértelmű vesztessé lépett elő, ugyanis negyedéves viszonylatban 4942-vel 181 500-ra csökkent az eladott példányok száma. Előző év azonos időszakához képest pedig már közel 10 ezres zuhanásról árulkodnak a MATESZ adatai. Ezzel szemben a legnagyobb versenytárs, a Bors esetében 3479-cel több, vagyis 85 379 volt az értékesített példányszám, 2010 harmadik negyedévéhez viszonyítva pedig "csak" 4501 darabos a csökkenés. Mindkettő esetében egyébként közel 5 százalékos csökkenésről beszélhetünk éves szinten.
Megugrott a pletyka- és női lapok értékesítése
Az általunk vizsgált hetilapok körében a pletykalapok és a női magazinok produkálták a legnagyobb pozitív irányú változást a harmadik negyedéves értékesítésben, bár ez feltehetően nagyban köszönhető a nyári szabadságolásoknak is. Ezt támasztja alá az is, hogy éves viszonylatban még ennek ellenére is csökkenést mutatnak a MATESZ adatai.
A legnagyobb növekedést a harmadik negyedévben a Story magazin produkálta: 9237-tel 219 737-re nőtt az átlagos heti értékesítés száma. Ennek ellenére éves szinten 11 százalékos a csökkenés, ami azt jelenti, hogy az előző év azonos időszakában jellemző 247 250-es heti értékesítés 27 500-zal esett vissza mostanra. Ebben az összevetésben a második legnagyobb zuhanást a Best magazin kénytelen elviselni, hiszen 2010 harmadik negyedévéhez képest 17 700-zal kevesebb lapot - 104 ezer példányt - tudtak hetente eladni 2011 július-szeptemberben. Ez azonban még mindig 6 ezerrel több, mint amit 2011 második negyedévében értékesítettek.
A női hetilapokat nézve a Nők Lapja szenvedte el a legnagyobb csökkenést, hiszen a tavalyi év harmadik negyedévéhez képest 16 800-zal (-7,1 százalék) csökkent az eladott lapok száma - 2011 július-szeptemberében 221 589-et tudtak értékesíteni. Az Axel Springer kiadványa, a Kiskegyed viszont az előző negyedévhez képest átlagosan 7200-zal növelte az eladásait, sőt hosszabb távon is "biztatónak" tűnik a lap értékesítése, mivel tavaly ilyenkorhoz képest mindössze 3 ezerrel csökkent az átlagos példányszám, vagyis 1,6 százalékkal.
Székely Sarolta
mfor.hu