A politikai és gazdasági változások a média- és reklámpiacon is éreztetik hatásukat, amit jól jelez a legbefolyásosabbnak tartott szakemberek idei listája. Media Hungary konferencián ünnepélyes díjátadón Simon Krisztián, a lap főszerkesztője elmondta: "A hazai médiaiparban eddig nem látott változások zajlottak az elmúlt évben, hiszen 13 új név szerepel a listánkon, azaz a szereplők közel negyede újonnan érkezett a legbefolyásosabbak közé. Sok újdonságot hozott a médiaszabályozás, a közszolgálati szektor átalakulása, valamint a TV2 menedzsmentjének változása. A listára először került be a szabályozó oldal képviselője, Szalai Annamária." A Top 50 szereplői között 2011-ben túlsúlyban vannak a médiavállalatok és ügynökségek vezetői. A tévések dominánsabbak a lista elején, közöttük is az RTL Klub képviselői szerepelnek a legtöbbször. A legnagyobb hazai csatorna három vezetőjének jelenléte jelzi, hogy még mindig a televíziónak van a legnagyobb hatása az emberek szórakoztatásában.
Érdekes tendencia, hogy csökkent a telekommunikációs terület és a piackutató intézetek képviselőinek száma. Jól szerepeltek viszont idén a főszerkesztők. A médiaügynökségek vezetői közül két új névvel is bővült az idei összeállítás. A menedzsment átalakítása miatt cserélődtek a listán a TV2 emberei, valamint más, IT és média vállalatoknál történt változások is jelentős hatással voltak a lista összetételére.
Hosszú távú tendenciának tekinthető, hogy az eddigi években mindig csökkent a befolyásos hölgyek száma. Idén sincs ez másként: a tavalyi nyolc után ezúttal mindössze hét nő került a listára. Az is látszik, hogy a médiaelit tagjai középkorúak: 35 év alatt nehéz a listára kerülni.
A 2011-es lista első tíz helyén két új szereplőt találunk: Szalai Annamáriát, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökét, valamint Mihók Attilát, a Ringier ügyvezető igazgatóját. A Marketing&Média toplistájának élbolyába a korábbi évekhez hasonlóan idén is a piacvezető RTL Klubhoz (és IKO-csoporthoz) köthető személyek kerültek be a legtöbben, szám szerint négyen. A kiadóvállalatokat három, a TV2-t, a szabályozói oldalt, valamint a médiaügynökségeket egy-egy személy képviseli a toplista első tíz helyezettje között.
A 2011-es Top 50 élbolyában az RTL Klub több vezetőjét is megtaláljuk: az első helyezett Dirk Gerkens mellett Kolosi Péter programigazgató a nyolcadik, Vidus Gabriella kereskedelmi igazgató a kilencedik helyen képviseli a csatornát. Résztulajdonosként a lista harmadik helyén szereplő Rákosi Tamás is ide köthető, igaz, ő az IKO-csoport vezetőjeként is komoly befolyással bír. A lista második helyezettje Simon Zsolt, a TV2 tavaly kinevezett vezérigazgatója, aki előtte a Mediaedge:CIA vezetőjeként szerepelt a lista ötödik helyén. A hölgyeket Szalai Annamária, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHK) elnöke (ötödik helyezés) és Vidus Gabriella képviseli az élbolyban. Három kiadó képviselője került az első tíz helyezett közé: Bayer József, az Axel Springer vezetője a negyedik, Szabó György, a Sanoma vezetője a hatodik, Mihók Attila, a Ringier első embere pedig a hetedik helyen végzett. Noha az ügynökségek vezérei összességében előretörtek az idei listán, az élbolyban csak Somlói Zsolt, a MindShare vezetője képviseli őket a tizedik helyen.
A szakemberek előéletének súlyát több szereplő jelenléte jelzi, hiszen például Steve Varcoe a TV2-nél tavaly még csak tanácsadóként segítette a csatorna munkáját és idén márciusban kapott formális – kereskedelmi igazgatói – posztot, ám előtte 9 éven át az RTL Klub kereskedelmi igazgatója, majd az R-time ügyvezető igazgatója volt. De a politikai okok miatt (Fellegi Tamás miniszteri kinevezése miatt) tulajdonosváltáson átesett Infocenter vezér, Nyerges Zsolt (35. helyezett) is hasonló kategóriába sorolható, korábbi médiaérdekeltségei okán.
Két érdekesség is található a listán, ami – az mfor.hu véleménye szerint – nem feltétlenül tükrözi a valós hatalmi viszonyokat. Az Origo élén álló Vaszily Miklós ugyanis a 30. helyezett, míg helyettese, Novák Péter –, aki a hazai online reklámszervezet az IAB elnöke is – az előkelő 13. helyre került. Bár helyezésben jóval közelebb vannak, érdemes megjegyezni, hogy a Marketing&Média listáján Nobilis Kristóf (45.) a CEMP egyik tulajdonosa, megelőzi cégtársát, Spéder Zoltánt (47.).
Ami a "veszteseket" illeti, kikerült többek között Várdy Zoltán és Geszti Péter, de miközben több lap szakmai vezetője szerepel az összeállításban, Weyer Balázs nevét ezúttal nem találjuk rajta.
mfor.hu