3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elárverezi a Transelektro közlekedési cégének félkész trolibuszait a társaság felszámolója. A hatmilliárd forintot meghaladó adósság rendezéséhez azonban a teljes vagyon eladása sem lesz elég - írja a Népszabadság.

A hitelezőknek kell eldönteniük, meddig működtesse a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Zrt. bajai üzemét a felszámoló. A tavaszig talán elvegetáló gyár sorsától függetlenül azonban bele kell törődniük: a Transelektro-csoport cégének összeomlásán több milliárd forintot buknak. A tavaly ilyenkor még Székely Péter vállalatbirodalmának húzóvállalkozásaként emlegetett és a MÁV motorvonattenderének megnyerését ünneplő társaság ráadásul nemcsak beszállítói, hanem dolgozói kifizetésére is képtelen - többségüket október elején elbocsátják.

A hitelezők előreláthatólag szeptember végén döntenek majd a további lépésekről. Ennek ellenére a felszámoló már bejelentette: október közepén árverésen próbálja értékesíteni a GTK üzemében álló 38 félkész trolibuszt, illetve a gyártásukhoz használt berendezéseket, licenszjogokat. Az elsőként kalapács alá kerülő vagyon értékét összesen 600-700 millió forintra becsülik. Az azonban kérdéses, hogy a troligyártás befejezésének lehetősége megér-e ennyit valakinek, mivel a GTK-nál készülő trolik szállítási szerződését megrendelőik, a budapesti, a debreceni és a rigai közlekedési vállalatok már korábban felmondták.

Az árverésre elvárt befektetők leginkább árejtéses licitben gondolkodnak. Bármennyi is legyen azonban az árverésen elért bevétel, a felszámolónak a csődtörvény előírásai szerint az összeg felét a zálogjoggal biztosított követelések azonnali kifizetésére kell fordítania. Mivel ezek összértéke meghaladja a 2,6 milliárd forintot, rendezésükre a legfeljebb 700 millió forintos kikiáltási árról induló troliárverés feltehetően nem nyújt majd fedezetet.

A bevétel fennmaradó részéből a GTK fizetésükre július óta hiába váró háromszáz dolgozóját kellene kifizetni. A bértartozás összege azonban önmagában is mintegy 200 millió forint. Emellett e költségeket tovább növeli, hogy a Tax-Audit ügyvezetője szerint október elején mintegy 170 dolgozónak kénytelenek lesznek felmondani. A még meglévő bajai üzem ugyanis gazdaságosan legfeljebb 80-100 embernek adhat munkát. Így az esedékessé váló bérjellegű költségek összege a végkielégítésekkel együtt meghaladja a 800 millió forintot is.

Mindez azt jelenti: az utcára kerülés előtt álló dolgozóknak egy darabig még várniuk kell pénzükre. Legalábbis, ha a trolibuszok nem kelnek el, vagy a licitet megnyerő befektető is lemond alkalmazásukról. Végső esetben természetesen a Tax-Audit a bérek kifizetésére kérheti a bérgarancia-alap támogatását is. A dolgozók járandóságának teljes önerős kifizetéséhez viszont a - bevételek felét automatikusan felemésztő - zálogjoggal biztosított követelések rendezéséig a felszámolónak egymilliárd forintot jóval meghaladó árat kellene kialkudnia a GTK vagyonának értékesítésénél. Erre azonban leghamarabb a bajai üzem tavaszra tervezett eladása adna lehetőséget - számol be a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!