3p

Elárverezi a Transelektro közlekedési cégének félkész trolibuszait a társaság felszámolója. A hatmilliárd forintot meghaladó adósság rendezéséhez azonban a teljes vagyon eladása sem lesz elég - írja a Népszabadság.

A hitelezőknek kell eldönteniük, meddig működtesse a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Zrt. bajai üzemét a felszámoló. A tavaszig talán elvegetáló gyár sorsától függetlenül azonban bele kell törődniük: a Transelektro-csoport cégének összeomlásán több milliárd forintot buknak. A tavaly ilyenkor még Székely Péter vállalatbirodalmának húzóvállalkozásaként emlegetett és a MÁV motorvonattenderének megnyerését ünneplő társaság ráadásul nemcsak beszállítói, hanem dolgozói kifizetésére is képtelen - többségüket október elején elbocsátják.

A hitelezők előreláthatólag szeptember végén döntenek majd a további lépésekről. Ennek ellenére a felszámoló már bejelentette: október közepén árverésen próbálja értékesíteni a GTK üzemében álló 38 félkész trolibuszt, illetve a gyártásukhoz használt berendezéseket, licenszjogokat. Az elsőként kalapács alá kerülő vagyon értékét összesen 600-700 millió forintra becsülik. Az azonban kérdéses, hogy a troligyártás befejezésének lehetősége megér-e ennyit valakinek, mivel a GTK-nál készülő trolik szállítási szerződését megrendelőik, a budapesti, a debreceni és a rigai közlekedési vállalatok már korábban felmondták.

Az árverésre elvárt befektetők leginkább árejtéses licitben gondolkodnak. Bármennyi is legyen azonban az árverésen elért bevétel, a felszámolónak a csődtörvény előírásai szerint az összeg felét a zálogjoggal biztosított követelések azonnali kifizetésére kell fordítania. Mivel ezek összértéke meghaladja a 2,6 milliárd forintot, rendezésükre a legfeljebb 700 millió forintos kikiáltási árról induló troliárverés feltehetően nem nyújt majd fedezetet.

A bevétel fennmaradó részéből a GTK fizetésükre július óta hiába váró háromszáz dolgozóját kellene kifizetni. A bértartozás összege azonban önmagában is mintegy 200 millió forint. Emellett e költségeket tovább növeli, hogy a Tax-Audit ügyvezetője szerint október elején mintegy 170 dolgozónak kénytelenek lesznek felmondani. A még meglévő bajai üzem ugyanis gazdaságosan legfeljebb 80-100 embernek adhat munkát. Így az esedékessé váló bérjellegű költségek összege a végkielégítésekkel együtt meghaladja a 800 millió forintot is.

Mindez azt jelenti: az utcára kerülés előtt álló dolgozóknak egy darabig még várniuk kell pénzükre. Legalábbis, ha a trolibuszok nem kelnek el, vagy a licitet megnyerő befektető is lemond alkalmazásukról. Végső esetben természetesen a Tax-Audit a bérek kifizetésére kérheti a bérgarancia-alap támogatását is. A dolgozók járandóságának teljes önerős kifizetéséhez viszont a - bevételek felét automatikusan felemésztő - zálogjoggal biztosított követelések rendezéséig a felszámolónak egymilliárd forintot jóval meghaladó árat kellene kialkudnia a GTK vagyonának értékesítésénél. Erre azonban leghamarabb a bajai üzem tavaszra tervezett eladása adna lehetőséget - számol be a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!