A kormányfő hangsúlyozta: jobb, ha a hazai vállalatok, és nem a külföldiek profitálnak az óriási állami megrendelésekből. "Remélem, hogy ez segít majd fenntartani a piaci egyensúlyt, és végtére is eleget tesz az igényeknek" - tette hozzá Medvegyev.
A rendelet a külföldi gyártmányú szolgálati járművek vásárlása mellett tiltja a más országokban összeszerelt buszok, villamosok és mentőautók beszerzését is. "Természetesen ennek az a feltétele, hogy a hazai cégek fel tudják venni a versenyt a külföldi vállalatokkal, mind minőségben, mind árban" - tette hozzá Medvegyev. Márpedig ez a kitétel a szakértők szerint jócskán csökkenti a lépés súlyát.
A rendelet ráadásul nem érinti az Oroszországban, külföldi alkatrészekből összeállított autókat, például a német Audi és BMW gyárak termékeit, ugyanakkor magába foglalja a tisztségviselők által leginkább kedvelt Mercedes-Benz limuzinokat.
Az intézkedés leszögezi, ahhoz, hogy állami szerződést nyerhessenek el, a külföldi gyártóknak igazolniuk kell, hogy termékeik 30-40 százalékban Oroszországban készülnek. A Kreml ezt az értéket később folyamatosan növelni akarja: 2018-ban a vállalatoknak 60-70 százalékos arányt kell majd felmutatniuk.
Autóipari szakértők ugyanakkor úgy vélik, a döntés csak jelképes, mivel sok külföldi gyártó jelenleg is Oroszországban szereli össze járműveit, és az állami autóbeszerzések csupán legfeljebb a piac három százalékát teszik ki.
Vlagyimir Putyin orosz elnök korábban hangsúlyozta, hogy Oroszországnak támogatnia kell a hazai iparágakat, és ki kell iktatni azokat a külföldi alkatrészeket, amelyeket adott esetben gazdasági szankciók sújthatnak. Korábban Washington és Brüsszel kényszerintézkedéseket hozott Moszkva ellen Oroszországnak a kelet-ukrajnai válságban játszott szerepe miatt.
MTI