Több bizottsági, illetve közgyűlési tárgyalás után az önkormányzat tavaly októberben véglegesítette azt a döntését, mely szerint a telefonfülkékre csak közterület-használati díj megfizetésével lehet reklám-berendezéseket felszerelni. A kft. vitatta ezt a döntést: szerintük a telefonfülkék oldalára felszerelt reklámhordozók ügye nem közterület-használati kérdés. A bíróság most jogerősen megállapította: a Mediacontactnak nem kell fizetnie, és a fülkereklámok ügye nem az önkormányzathoz, hanem a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz (NHH) tartozik.
Az egyesek szerint politikai színezetű ügyet a HVG korábban Simicska-Csányi párharcnak titulálta. Az önkormányzat tavaly januári döntése értelmében a fővárosi telefonfülkéken elhelyezett hirdetésekért csak akkor kell közterület-használati díjat fizetni, ha a reklámok a fülke szélétől több mint 10 centiméterre lógnak ki. A döntés egyetlen cégnek kedvezett: utólag szentesítette a Matáv Rt. tulajdonában lévő fülkékre a Mediacontact Közterület Reklámügynökség Kft. alvállalkozójaként hirdetéseket elhelyező, Csányi Sándor, az OTP Bank Rt. elnök-vezérigazgatójának tulajdonába lévő Multireklám Köztéri Médiaügynökség Rt. gyakorlatát. A társaság által értékesített hirdetések ugyanis éppen 9,8 centivel szélesebbek a telefonfülkéknél.
A HVG korábbi írásában azt feltételezte, hogy a fülkeügy csak háborús ok a mahirosoknak, akikben a legtőkeerősebb és legnagyobb informális befolyással rendelkező üzletemberek között számon tartott Csányi reklámpiaci megjelenése keltett aggodalmat. A Matáv-Mediacontact ügyletből származó összeg ugyanis az évi 5 milliárd forintos árbevételt realizáló Multireklám esetében "kerekítési tétel".
"A mostani bírósági végzés kimondja, hogy törvényi szabályozással ellentétes lenne, ha az önkormányzatoknak közterület-foglalási díjat fizetnének cégek a reklám elhelyezésért. A telefonfülkék ugyanis az NHH speciális törvényi szabályozása alá esnek" - mondta el a kreativ.hu-nak Somogyi Miklós, a Mediacontact ügyvezető igazgatója. A bíróság döntésével utat adott a Mediacontactnak a további reklámozásra a fülkéken, hiszen minden elektromos hírközlési építménnyel kapcsolatos ügyben az NHH jár el. Bár a vita hosszú és bonyodalmas volt, Somogyi Miklós elmondta, hogy a Fővárosi Közgyűlés ellen nem kívánnak a kártérítés kérdéséről tárgyalni.
Érdekesség, hogy az 1 millió forint törzstőkével indult, 2002 óta 88 millió forint jegyzett tőkéjű Mediacontact áttételesen kötődik a több mint 20 ezer telefonfülkét birtokló Matávhoz is. A távközlési cég IKO-Matáv Média Holding Rt. néven közös céget birtokol az IKO Production Kft.-vel (a holdingé a Magyar RTL Rt. 31 százaléka), amely ugyanannak a luxemburgi bejegyzésű Opticorp SA-nak a résztulajdonában áll, mint a Mediacontact - számolt be korábban a HVG.
Somogyi Miklós a cég terveiről a kreativ.hu-nak úgy nyilatkozott: a belső városrészekben a régi típusú fülkéket új, a mozgássérültek számára is látogathatókra akarják lecserélni, és a tervek szerint a beruházás várhatóan egy éven belül befejeződik. Ezen kívül a Mediacontact folytatja a taxiállomások - mint tömegközlekedési megállók - további kiépítését, fejlesztését, telepítését is.