King a csúcson: a British Airways virágkora
Pályájának csúcspontja 1981-ben érkezett el, amikor Thatcher az akkor még állami kézben lévő British Airways elnöki székébe repítette. King, akit több brit lap is a Vas Lady kedvenc menedzsereként aposztrofált, levezényelte a légitársaság privatizációját, és hatalmas veszteséget termelő "romhalmazból" - szlogenjének megfelelően - "a világ kedvenc légitársagává" tette a céget.
|
King - oldalán az általa a társasághoz csábított vezérigazgatóval, Colin Marshall-lal - Thatcherhez hasonlóan a kemény kéz politikáját folytatta: regnálása alatt mintegy 23 ezer állást szüntetett meg, könyörtelenül törölte a veszteséget termelő járatokat, illetve célállomásokat, modernizálta a flottát, "felturbózta" a szolgáltatásokat, a marketing feladatok ellátásával pedig a világszerte ismert Saatchi & Saatchi ügynökséget bízta meg.
Utóbbi alkotta meg "a világ kedvenc légitársasága" szlogent, amely a fenti lépése nyomán egyre valóságosabbá vált. A Thatcher által már 1981-ben célul kitűzött magánosítás 1987-ben valósult meg, amikor a vállalat részvényeit bevezették a londoni tőzsdére.
A sikerek komolyságát jelzi, hogy a '80-as évek elején még évi 1 milliárd dollár veszteséget termelő társaság 1987 márciusában már 284 millió dolláros profittal zárta az évet, ami az iparágon belül az egyik legnagyobb értéknek számított. A Fortune magazin 1988-ban - évi 23 millió utasának köszönhetően - a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságának kiáltotta ki a BA-t.
|
Lord King diadalútját végül mégis beárnyékolta egy kellemetlen affér a BA akkori nagy riválisával, a Virgin Atlanticcal, pontosabban annak teljhatalmú vezérével, Richard Bransonnal. Amikor a Virgin megjelent a piacon, még nem tűnt komolynak a helyzet, egy idő után azonban nyilvánvalóvá vált, hogy Branson cége komolyan veszélyezteti a BA legjövedelmezőbb útvonalait.
A BA ellenlépései után a két fél kölcsönösen beperelte egymást rágalmazásért, s a csatározásból - legalábbis a jog asztalánál - a Virgin "hippije" került ki győztesen. A bíróság 1993-as ítélete szerint a BA, illetve King 500 ezer font kártérítést volt kénytelen fizetni Bransonnak, 110 ezer fontot pedig a légitársaság számlájára kellett átutalni, ráadásul a BA-t még nyilvános bocsánatkérésre is kötelezték.
Mindezek ellenére King 1993-ban emelt fővel mondott búcsút a társaság elnöki székének, hogy - majd fél évszázad munka után - nyugdíjba vonuljon. Elemzők egyetértenek abban, hogy halálával az a fajta üzleti stílus vesztette el egyik markáns egyéniségét, amely a jelenkorból nézve már elérhetetlenül távolinak tűnik.
Wéber Balázs Menedzsment Fórum