4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Múlt héten hunyt el Lord King, a háború utáni Anglia üzleti életének emblematikus menedzsere. A British Airwayst felvirágoztató vezető - zsebórájával és őskonzervatív értékrendjével - egy mára letűnt kor igazi gentlemanjének számított.

King a csúcson: a British Airways virágkora

Pályájának csúcspontja 1981-ben érkezett el, amikor Thatcher az akkor még állami kézben lévő British Airways elnöki székébe repítette. King, akit több brit lap is a Vas Lady kedvenc menedzsereként aposztrofált, levezényelte a légitársaság privatizációját, és hatalmas veszteséget termelő "romhalmazból" - szlogenjének megfelelően - "a világ kedvenc légitársagává" tette a céget.


King a British Airways élén
Amikor King 1981-ben a BA élére került, a vállalat adó előtti vesztesége 141 millió fontra rúgott 2,061 milliárdos forgalom mellett. '93-ban, távozása évében - 5,5 milliárd fontos bevétel mellett - a cég már 185 milliós profittal zárt. 1989 és 1993 között az átlagos adózás előtti nyereség éves szinten 270 millió fontot tett ki.

A cég flottája 12 év alatt 181-ről 240 gépre bővült. Az alkalmazottak száma, amely 1981-ben 52 ezret tett ki, a több tízezres elbocsátások után ismét emelkedni kezdett, így 1993-ban már 49 ezren dolgoztak a csoportnál.



King - oldalán az általa a társasághoz csábított vezérigazgatóval, Colin Marshall-lal - Thatcherhez hasonlóan a kemény kéz politikáját folytatta: regnálása alatt mintegy 23 ezer állást szüntetett meg, könyörtelenül törölte a veszteséget termelő járatokat, illetve célállomásokat, modernizálta a flottát, "felturbózta" a szolgáltatásokat, a marketing feladatok ellátásával pedig a világszerte ismert Saatchi & Saatchi ügynökséget bízta meg.

Utóbbi alkotta meg "a világ kedvenc légitársasága" szlogent, amely a fenti lépése nyomán egyre valóságosabbá vált. A Thatcher által már 1981-ben célul kitűzött magánosítás 1987-ben valósult meg, amikor a vállalat részvényeit bevezették a londoni tőzsdére.

A sikerek komolyságát jelzi, hogy a '80-as évek elején még évi 1 milliárd dollár veszteséget termelő társaság 1987 márciusában már 284 millió dolláros profittal zárta az évet, ami az iparágon belül az egyik legnagyobb értéknek számított. A Fortune magazin 1988-ban - évi 23 millió utasának köszönhetően - a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságának kiáltotta ki a BA-t.


A lord és a hippi párharca
Lord King és Richard Branson személyében nemcsak a BA és a Virgin Atlantic feszült egy-másnak, hanem két különbö-ző értékrend is összecsapott. A sajtó által hippinek kikiáltott Virgin vezér 'az üzlet mit sem ér, ha nem élvezed' ('business should be fun') jelszóval épí-tette fel vállalatbirodalmát, a-melynek ékköve a világ akkor egyik legnagyobb lemezkiadó-ja volt.
A laza, a konvenciókra fittyet hányó Branson "piszkos üzleti trükkökkel" vádolta meg Kinget, aki pedig azzal repli-kázott, hogy a Virgin első embere kábítószerekkel él, és szerfelett szívesen időzik bordélyokban.



Lord King diadalútját végül mégis beárnyékolta egy kellemetlen affér a BA akkori nagy riválisával, a Virgin Atlanticcal, pontosabban annak teljhatalmú vezérével, Richard Bransonnal. Amikor a Virgin megjelent a piacon, még nem tűnt komolynak a helyzet, egy idő után azonban nyilvánvalóvá vált, hogy Branson cége komolyan veszélyezteti a BA legjövedelmezőbb útvonalait.

A BA ellenlépései után a két fél kölcsönösen beperelte egymást rágalmazásért, s a csatározásból - legalábbis a jog asztalánál - a Virgin "hippije" került ki győztesen. A bíróság 1993-as ítélete szerint a BA, illetve King 500 ezer font kártérítést volt kénytelen fizetni Bransonnak, 110 ezer fontot pedig a légitársaság számlájára kellett átutalni, ráadásul a BA-t még nyilvános bocsánatkérésre is kötelezték.

Mindezek ellenére King 1993-ban emelt fővel mondott búcsút a társaság elnöki székének, hogy - majd fél évszázad munka után - nyugdíjba vonuljon. Elemzők egyetértenek abban, hogy halálával az a fajta üzleti stílus vesztette el egyik markáns egyéniségét, amely a jelenkorból nézve már elérhetetlenül távolinak tűnik.

Wéber Balázs Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!