3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elmarad a hétfő reggelre meghirdetett vasutas sztrájk, miután vasárnap megszületett a megállapodás a vasúti közlekedésbiztonságról a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) között.

A megállapodást vasárnap írta alá Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára és Kiss László, a MOSZ elnöke.

Borsik János, a MOSZ ügyvezető elnöke az aláírást követő sajtótájékoztatón elmondta: a megegyezés a felek számára elfogadható, most már a megvalósítás a legfontosabb.

Garamhegyi Ábel hozátette: megértették az érdekképviselet aggodalmait, s a vasúti közlekedés biztonságával kapcsolatos jogszabályalkotás bekerül a tárca jogszabályalkotási tervébe.

Novemberben kezdődött

Borsik János emlékeztetett arra, hogy tavaly novembere óta a szakszervezet folyamatosan jelezte a vasúti üzembiztonságot kedvezőtlenül befolyásoló tényezőket a gazdasági tárcának. Mivel a levelezéssel nem jutottak előbbre, ezért június 13-án a Mozonyvezetők Szakszervezete sztrájkbizottságot hozott létre. Ettől kezdve "felpörögtek az események" - fogalmazott a szakszervezeti vezető.

Megállapodtak (Forrás: MTI)

A MOSZ-nak az volt a célja, hogy változás következzen be a vasúti közlekedés biztonságában, ezért a megállapodás volt az elsődleges - mondta Borsik János. Utalt arra, hogy a mozdonyvezetőknek több mint kilencven százaléka aláírásával fejezte ki a sztrájkban való részvételi szándékát.

Hozzátette: a vasárnapi megállapodást követően a megvalósítás a legfontosabb ügy. Véleménye szerint az emberek érezni fogják, hogy szigorúbb és átláthatóbb lesz az ellenőrzés, rendezettebbek lesznek a biztonsággal összefüggő foglalkoztatási szabályok. "Abban az esetben, ha a MOSZ azt látja, hogy sérül a megállapodás, akkor tárgyalást kezdeményez" - jelentette ki Borsik János.

Garamhegyi Ábel szerint a szakmai egyeztetés meghozta az eredményét. A felek elfogadták a jogalkotásra vonatkozó tervet, a hatóság meg tudott állapodni a szakszervezettel az azonnali intézkedésekben. Bízik benne, hogy a vasút üzembiztonsága növekedni fog. A közlekedési hatóságnál az ütemezett ellenőrzési terv rendelkezésre áll, fűzte hozzá az államtitkár.

A statisztikák szerint nem romlott a biztonság

A megállapodás három mellékletet tartalmaz. Ezek alapján növekedni fog az ellenőrzések száma, gyakoribb lesz a tapasztalatok kiértékelése, emellett általános és áttekinthető képzési folyamatok indulnak el. Borsik János közölte, hogy a mozdonyvezetőknél 17 éve nem volt létszámleépítés, viszont a mellékvonalak sorsa kihathat a foglalkoztatásuk biztonságára.

A MOSZ ügyvezető alelnöke úgy véli: a mellékvonalak kérdése nemcsak a mozdonyvezetők foglalkoztatására hathat ki, hanem társadalmi ügy is. Szerinte a mellékvonalakon a vasúti személyforgalom szüneteltetése nem hozta meg azt az eredményt, amit korábban a szakértők prognosztizáltak.

Garamhegyi Ábel a statisztikákra hivatkozva kiemelte: a vasúti közlekedés biztonsága nem mutat romló tendenciát. Sőt, az első hat hónap adatai szerint kevesebb a vasúti közlekedésben a rendkívüli esemény, mint az előző év azonos időszakában, miközben az indított vonatok száma nőtt az ütemes menetrend következtében. Ugyanakkor elismerte, hogy az érdekképviseletek jelzésére oda kell figyelni.

Borsik János végezetül annyit jegyzett meg: a vállalkozó vasutaknál bekövetkezett műszaki balesetek aránya a szállítási volumenhez képest igen magas.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!