A Közép Európai Média Csoport, az Origo Zrt. és a Sanoma Budapest a Magyar Reklámszövetség támogatásával a jogalkotókhoz fordult az időközben már teljes egészében hatályba lépett reklámtörvény legéletszerűtlenebb rendelkezéseinek módosítása ügyében. Az alapos szakmai érveléssel alátámasztott kérés több egyeztetést követően meghallgatásra talált, így a múlt héten az Országgyűlés elfogadta azt a törvényjavaslatot, ami sok egyéb mellett a reklámtörvény két bekezdését is módosítja.
"Nagyon örülünk a változtatásoknak. Így sem optimális a helyzet, de jóval szakmabarátabb - és nem utolsósorban életszerűbb - mint az új reklámtörvény volt alapból. Ehhez szükség volt az ügyet kezelő minisztériumok – az NFGM és az IRM – rugalmasságára és mindenekelőtt a szakmai összefogásra" - mondta el dr. Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára.
A törvényt pénteken kihirdették, nagy része július 1-től hatályos, ugyanakkor a lakcím nélküli hozzájárulási nyilatkozatra vonatkozó új szabály már a kihirdetéssel hatályba lépett.
Ezenkívül módosult a bizonyos esetekben (hozzájárulás hiányában is küldhető címzett reklámküldeményeknél) kötelezően mellékelendő, lemondást lehetővé tevő válaszlevél kiküldésének szabálya is: az új rendelkezés alapján egyazon reklámozó és egyazon címzett esetében csak egyszer, a 2009. október 1-jét követő első alkalommal kell ezt megtenni. A direkt marketing tevékenységet folytató vállalkozásoknak eredeti formájában mérhetetlen plusz költséget okozó és értelmében erősen megkérdőjelezhető szabályozás így most már konvergál az életszerűhöz.
Egyúttal módosították a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) mellékletében szereplő automatikusan tisztességtelennek minősülő tényállások egyikét. A 28. pont a reklámozott áru megvételére való közvetlen felszólítást szabályozza és eddig kiskorúak (0-18 év) tekintetében rendelte ezt tilosnak, most már azonban csak gyermekkorúakat (0-14 év) említ.