A MAN a múlt hónapban emelte ajánlatát részvényenként 449-ről 475 svéd koronára, és reméli, hogy még novemberben megkapja az ügylethez az EU versenyhivatali jóváhagyását.
10-12 milliárd eurós árAz egyesüléssel - amelyre a németek szeptemberben jelentették be szándékukat - Európa vezető teherjárműgyártó cége jönne létre, hatékony növekedési lehetőségekkel. Elemzők szerint az ügylet 10-12 milliárd euróba kerülhet a MAN-nak. A két cég piaci tőkeértéke közel azonos, majdnem 9 milliárd euró.
A német cég jelenleg a harmadik számú teherautógyár Európában, a Scania pedig a negyedik. Együttes piaci részarányuk 29 százalékos lenne, így megelőznék a mostani első helyezett és világszinten második helyezett, svéd Volvót (27 százalék), illetve az európai második helyezett DaimlerChryslert (20 százalék).
Az iparági konszolidációt indokolja, hogy a szigorúbb uniós és amerikai szennyezőanyag-kibocsátási szabályok hamarosan megdrágítják a gyártást, így a cégek jobb pozícióba kerülhetnek a vevőkkel szemben, ha kevesebben vannak.
Hármas szövetség jöhet létreA Volkswagen valószínűleg hajlandó eladni a svéd társaságban lévő részesedését a MAN-nak, ha az egyelőre ellenséges ajánlata elegendő támogatást kap más Scania-részvényesektől.
A százalékos feltétel szerint a VW (a Scania legnagyobb egyedi részvényese) akkor mondana le részéről, ha a svéd társaságban a részvénytőke legalább 71,31 százalékát és a szavazati jogok legalább 56,01 százalékát birtokló részvényesek elkötelezik magukat az ügylet mellett.
A VW korábban 15 százalékos részesedést szerzett a MAN-ban azzal a szándékkal, hogy egy stratégiai szövetséget építsen ki a németek és a svédek között, s kihasználja az együttműködésből adódó szinergiákat. A háromoldalú partneri viszonyban a harmadik fél a VW brazíliai teherautó-részlege lenne.
A Scaniában a VW a szavazati jogok 34, a részvénytőkének pedig a 18,7 százalékát birtokolja. A svéd társaság 15 százaléka - a szavazati jogok 24 százalékával - az ottani Wallenberg családé, az Investor holdingcég révén.
MTI/
Menedzsment Fórum