2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A német MAN AG csütörtökön hivatalosan is benyújtotta ajánlatát a svéd Scaniára. A német cég, amely részvényenkénti 475 svéd koronás ajánlatának nyitónapja november 20., lejárta pedig december 11., fenntartja a jogot az elfogadási időszak kiterjesztésére és arra is, hogy halassza a kifizetést.

A MAN a múlt hónapban emelte ajánlatát részvényenként 449-ről 475 svéd koronára, és reméli, hogy még novemberben megkapja az ügylethez az EU versenyhivatali jóváhagyását.

10-12 milliárd eurós ár

Az egyesüléssel - amelyre a németek szeptemberben jelentették be szándékukat - Európa vezető teherjárműgyártó cége jönne létre, hatékony növekedési lehetőségekkel. Elemzők szerint az ügylet 10-12 milliárd euróba kerülhet a MAN-nak. A két cég piaci tőkeértéke közel azonos, majdnem 9 milliárd euró.

A német cég jelenleg a harmadik számú teherautógyár Európában, a Scania pedig a negyedik. Együttes piaci részarányuk 29 százalékos lenne, így megelőznék a mostani első helyezett és világszinten második helyezett, svéd Volvót (27 százalék), illetve az európai második helyezett DaimlerChryslert (20 százalék).

Az iparági konszolidációt indokolja, hogy a szigorúbb uniós és amerikai szennyezőanyag-kibocsátási szabályok hamarosan megdrágítják a gyártást, így a cégek jobb pozícióba kerülhetnek a vevőkkel szemben, ha kevesebben vannak.

Hármas szövetség jöhet létre

A Volkswagen valószínűleg hajlandó eladni a svéd társaságban lévő részesedését a MAN-nak, ha az egyelőre ellenséges ajánlata elegendő támogatást kap más Scania-részvényesektől.

A százalékos feltétel szerint a VW (a Scania legnagyobb egyedi részvényese) akkor mondana le részéről, ha a svéd társaságban a részvénytőke legalább 71,31 százalékát és a szavazati jogok legalább 56,01 százalékát birtokló részvényesek elkötelezik magukat az ügylet mellett.

A VW korábban 15 százalékos részesedést szerzett a MAN-ban azzal a szándékkal, hogy egy stratégiai szövetséget építsen ki a németek és a svédek között, s kihasználja az együttműködésből adódó szinergiákat. A háromoldalú partneri viszonyban a harmadik fél a VW brazíliai teherautó-részlege lenne.

A Scaniában a VW a szavazati jogok 34, a részvénytőkének pedig a 18,7 százalékát birtokolja. A svéd társaság 15 százaléka - a szavazati jogok 24 százalékával - az ottani Wallenberg családé, az Investor holdingcég révén.

MTI/

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!