2p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A német MAN AG csütörtökön hivatalosan is benyújtotta ajánlatát a svéd Scaniára. A német cég, amely részvényenkénti 475 svéd koronás ajánlatának nyitónapja november 20., lejárta pedig december 11., fenntartja a jogot az elfogadási időszak kiterjesztésére és arra is, hogy halassza a kifizetést.

A MAN a múlt hónapban emelte ajánlatát részvényenként 449-ről 475 svéd koronára, és reméli, hogy még novemberben megkapja az ügylethez az EU versenyhivatali jóváhagyását.

10-12 milliárd eurós ár

Az egyesüléssel - amelyre a németek szeptemberben jelentették be szándékukat - Európa vezető teherjárműgyártó cége jönne létre, hatékony növekedési lehetőségekkel. Elemzők szerint az ügylet 10-12 milliárd euróba kerülhet a MAN-nak. A két cég piaci tőkeértéke közel azonos, majdnem 9 milliárd euró.

A német cég jelenleg a harmadik számú teherautógyár Európában, a Scania pedig a negyedik. Együttes piaci részarányuk 29 százalékos lenne, így megelőznék a mostani első helyezett és világszinten második helyezett, svéd Volvót (27 százalék), illetve az európai második helyezett DaimlerChryslert (20 százalék).

Az iparági konszolidációt indokolja, hogy a szigorúbb uniós és amerikai szennyezőanyag-kibocsátási szabályok hamarosan megdrágítják a gyártást, így a cégek jobb pozícióba kerülhetnek a vevőkkel szemben, ha kevesebben vannak.

Hármas szövetség jöhet létre

A Volkswagen valószínűleg hajlandó eladni a svéd társaságban lévő részesedését a MAN-nak, ha az egyelőre ellenséges ajánlata elegendő támogatást kap más Scania-részvényesektől.

A százalékos feltétel szerint a VW (a Scania legnagyobb egyedi részvényese) akkor mondana le részéről, ha a svéd társaságban a részvénytőke legalább 71,31 százalékát és a szavazati jogok legalább 56,01 százalékát birtokló részvényesek elkötelezik magukat az ügylet mellett.

A VW korábban 15 százalékos részesedést szerzett a MAN-ban azzal a szándékkal, hogy egy stratégiai szövetséget építsen ki a németek és a svédek között, s kihasználja az együttműködésből adódó szinergiákat. A háromoldalú partneri viszonyban a harmadik fél a VW brazíliai teherautó-részlege lenne.

A Scaniában a VW a szavazati jogok 34, a részvénytőkének pedig a 18,7 százalékát birtokolja. A svéd társaság 15 százaléka - a szavazati jogok 24 százalékával - az ottani Wallenberg családé, az Investor holdingcég révén.

MTI/

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!