Magyarország szempontjából az utóbbi évek egyik legnagyobb jelentőségű beruházását jelentette be szerdán a Daimler, amely hazánkat választotta új Mercedes modelljei gyártásának helyszínéül. A német óriásvállalat mintegy 800 millió eurós (mintegy kétszázmilliárd forintos) beruházással Kecskeméten létesít majd autógyárat, amelyben újgenerációs A- és B-osztályú Mercedes-modelleket fog gyártani.
2500 munkahely jön létre
A Dow Jones hírügynökség szerint a német konszern azonnal hozzákezd a beruházás előkészítéséhez, az építkezés pedig 2009-ben kezdődik el. A gyártás a tervek szerint 2012-ben indul 2500 dolgozóval, ezen felül a beszállítói körben további tízezer munkahely létesülhet, mondta el kormányszóvivői tájékoztatón Gyurcsány Ferenc miniszterelnök.
A beruházás összefüggésben áll azzal, hogy a Mercedes-Benz a jövőben még több prémium kategóriájú gépkocsit fog kínálni az alacsony fogyasztású kompakt gépjárműosztályban. A cég saját közlése szerint az A- és B-osztállyal már jelenleg is vezető a prémium szegmensben a kompakt gépkocsik gyártói között, s a jövőben a jelenlegi kettőről négyre kívánja növelni kompakt autó modelljeinek számát.
Sajtóhírek szerint a két új modell egyike a Mercedes kisméretű sportautója (SUV) lehet, amely a BMW tervezett X1-es típusának lesz a vetélytársa; a másik pedig esetleg egy coupé modell. Szakértők szerint az ilyen irányú fejlesztésekre azért van szükség, mert – az égbe szökő üzemanyagárak és a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos szigorítások miatt – világszerte növekszik a kereslet a kisautók iránt.
Évi százezer Mercedes
Bár a kecskeméti gyár tervezett kapacitásáról a cég egyelőre nem kívánt nyilatkozni, Gyurcsány Ferenc szerint kezdetben 100 ezer darab A és B kategóriájú Mercedest gyártanak majd az alföldi városban. Ezzel összhangban a Dow Jones hírügynökség is utalt a vezetés egyik korábbi nyilatkozatára, miszerint évente legalább százezer autónak kell legördülnie egy üzemben a gyártószalagról ahhoz, hogy a befektetés megtérüljön. A németországi Rastattban egyébként tavaly több mint 282 ezer A és B osztályú Mercedes készült, a Daimler pedig összesen 1,3 millió kocsit adott el 2007-ben.
A magyarországi üzem létrehozásával párhuzamosan egyébként a németországi gépkocsigyártásba is invesztál a cég: a Sprinter düsseldorfi és ludwigsfeldei gyártásának nemrég eldöntött bővítésén kívül most körülbelül 600 millió eurót ruház be Rastattban az új kompakt gépjármű-generációba, idézte az MTI Dieter Zetschét, a Daimler AG igazgatótanácsának elnökét.
Miért épp Magyarország?
Ami a most bejelentett beruházást illeti, a Die Welt című német újság szerint a Daimler két fő ok, a drága németországi gyártás és az óriási kelet-európai kereslet miatt döntött úgy, hogy felépíti térségünkben első üzemét. A konszern szóvivője szerint azért esett épp Magyarországra a választás, mert itt a legjobbak a feltételek számukra az új gyár létrehozásához. Ezzel kapcsolatban külön kiemelte az infrastruktúrát, a logisztikát, a munkaerő biztosítását és a munkabérek alakulását. "Olyan gyártóhelyszínt kerestünk, ahol biztosítani lehet a márkával szembeni magas követelményeket" – tette hozzá. Gyurcsány Ferenc szerint a választásban szerepet játszott a Kecskemét környékén rendelkezésre álló modern közlekedési infrastruktúra is.
Az üzem építéséért – amit a miniszterelnök Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházásának nevezett – hazánk legalább három országgal versenyzett. Gyurcsány szerint a Daimler a befektetőknek adott szokásos támogatási csomagot kapja, ami adó jellegű kedvezményt, képzési támogatást, illetve készpénzt tartalmaz. Annyit még elárult, hogy hazánk az uniós keretek között adható maximális támogatást ajánlotta fel a német vállalatnak. A részleteket a szerződés aláírása, illetve az Európai Unió jóváhagyása után hozzák nyilvánosságra.
Lesz-e elég munkaerő?
Az egyelőre kérdéses, valóban képes lesz-e Kecskemét és térsége megfelelő számú és minőségű munkaerőt biztosítani a Daimler számára. Külföldi befektetők ugyanis rendszeresen arról panaszkodnak, hogy bizonyos területeken nem találnak elegendő dolgozót hazánkban – különösen szakmunkásokból nagy a hiány.
Információink szerint hasonló gondokkal küzd például a Szolnokon vasúti alumínium-kocsitesteket gyártó üzemet építő svájci Stadler, amelynek 150 képesített alumínium-hegesztőre van sürgősen szüksége. Utóbbi üzem egyébként 2008 utolsó negyedévében fogja megnyitni kapuit, és teljes kapacitás esetén mintegy kétszáz embert foglalkoztat majd.
W. B.
Menedzsment Fórum