A megoldás: gondoljon a jövőre és foglaljon előre!
Október végén a reklámárat mindhárom társaság legkorábban januárra, tehát 2-3 hónapos csúszással lett volna képes biztosítani. Igaz, erre ők maguk is felhívják ügyfeleik figyelmét, sőt még jó tanáccsal is ellátják őket: "Minél korábban foglalja le helyét, annál kedvezőbb áron repülhet!"(Germanwings).
Amúgy az 5000 Ft-os londoni víkendhez a három hónapos előrelátás mellett szükséges némi kitartás is. Az ügyfélszolgálat általában nem rágja a szánkba a legolcsóbb verziót, hanem nekünk kell fix időpontokra ajánlatot kérni. Ugyan eljátszogathatunk a számokkal és a telefonos kisasszony idegeivel, tételesen végigkérdezhetjük az év 365 napját, sakkozhatunk az indulási- és célállomásokkal, de egyszerűbb, ha tudjuk, mire, mikor és mennyit vagyunk hajlandók áldozni.
Amint a táblázat mutatja: az előrelátás megéri. Ennek hiányában a csupán két hétre előre lefoglalt jegyekért a reklámár két-háromszorosát is kénytelenek vagyunk kifizetni. Viszont ez az ár általában még mindig alacsonyabb, mint egy hagyományos társaság legolcsóbb, feltételekhez kötött ajánlata.
Persze ne fessük teljesen rózsaszínre az eget: a foglaláskor a teljes összeget le kell róni, kisebb a súlykeret, törölni nem, módosítani pedig csak olyan keretek közt lehet, ami befizetést igen, visszafizetést azonban soha nem vonhat maga után. Ezenfelül járattörlés vagy egyéb probléma esetén sem a hagyományos, sem a fapados társaságok "pótjárataira" nem számíthatunk. Ha például lekésnénk a SkyEurope londoni járatát, a Germanwingssel csak egy kölni éjszaka kényszerű közbeiktatásával jutnánk el a brit fővárosba.
A jövő: benzingőz helyett kondenzcsík?
Utóbbi példa jelzi, hogy a fapadosok gondosan kerülik az egymás közti verseny előidézésére alkalmas helyzeteket. A vevőket inkább a klasszikus légi vállalatoktól, valamint a földi utakról szeretnék magukhoz csábítani. Erre utal, hogy a SkyEurope honlapján kijelenti: jegyárai nem haladják meg a busz- és vonatjegy tarifákat és egy személyautó benzinpénzét, sőt sok esetben el sem érik azokat. Tehát a verseny éleződik: az elmúlt hónapokban a klasszikus légitársaságok mellett a Deutsche Bahn is akciókat indított ügyfélkörének megtartása, illetve visszaszerzése érdekében.
Mindezzel végre az utas is jól jár: ha résen van, a határ a csillagos ég!
Wéber Balázs
Fapados-körkép: drága-e az olcsó repülőjegy?
Tudta, hogy a havi BKV-bérlet árából a kölni dómig repülhet? Hallott már arról, hogy egy Sopron-Békéscsaba menettérti vonatjegy összegéért a londoni Trafalgar Sqaure-n landolhat? Ön szerint mi ez: a diszkont légitársaságok légből kapott reklámfogása vagy fair ajánlat? A Menedzsmentfórum utánajárt: mitől fapados a fapados, tényleg diszkont-e a diszkont és mennyi is az annyi.