3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tudta, hogy a havi BKV-bérlet árából a kölni dómig repülhet? Hallott már arról, hogy egy Sopron-Békéscsaba menettérti vonatjegy összegéért a londoni Trafalgar Sqaure-n landolhat? Ön szerint mi ez: a diszkont légitársaságok légből kapott reklámfogása vagy fair ajánlat? A Menedzsmentfórum utánajárt: mitől fapados a fapados, tényleg diszkont-e a diszkont és mennyi is az annyi.

A megoldás: gondoljon a jövőre és foglaljon előre!

Október végén a reklámárat mindhárom társaság legkorábban januárra, tehát 2-3 hónapos csúszással lett volna képes biztosítani. Igaz, erre ők maguk is felhívják ügyfeleik figyelmét, sőt még jó tanáccsal is ellátják őket: "Minél korábban foglalja le helyét, annál kedvezőbb áron repülhet!"(Germanwings).

Amúgy az 5000 Ft-os londoni víkendhez a három hónapos előrelátás mellett szükséges némi kitartás is. Az ügyfélszolgálat általában nem rágja a szánkba a legolcsóbb verziót, hanem nekünk kell fix időpontokra ajánlatot kérni. Ugyan eljátszogathatunk a számokkal és a telefonos kisasszony idegeivel, tételesen végigkérdezhetjük az év 365 napját, sakkozhatunk az indulási- és célállomásokkal, de egyszerűbb, ha tudjuk, mire, mikor és mennyit vagyunk hajlandók áldozni.

Amint a táblázat mutatja: az előrelátás megéri. Ennek hiányában a csupán két hétre előre lefoglalt jegyekért a reklámár két-háromszorosát is kénytelenek vagyunk kifizetni. Viszont ez az ár általában még mindig alacsonyabb, mint egy hagyományos társaság legolcsóbb, feltételekhez kötött ajánlata.

Persze ne fessük teljesen rózsaszínre az eget: a foglaláskor a teljes összeget le kell róni, kisebb a súlykeret, törölni nem, módosítani pedig csak olyan keretek közt lehet, ami befizetést igen, visszafizetést azonban soha nem vonhat maga után. Ezenfelül járattörlés vagy egyéb probléma esetén sem a hagyományos, sem a fapados társaságok "pótjárataira" nem számíthatunk. Ha például lekésnénk a SkyEurope londoni járatát, a Germanwingssel csak egy kölni éjszaka kényszerű közbeiktatásával jutnánk el a brit fővárosba.

A jövő: benzingőz helyett kondenzcsík?

Utóbbi példa jelzi, hogy a fapadosok gondosan kerülik az egymás közti verseny előidézésére alkalmas helyzeteket. A vevőket inkább a klasszikus légi vállalatoktól, valamint a földi utakról szeretnék magukhoz csábítani. Erre utal, hogy a SkyEurope honlapján kijelenti: jegyárai nem haladják meg a busz- és vonatjegy tarifákat és egy személyautó benzinpénzét, sőt sok esetben el sem érik azokat. Tehát a verseny éleződik: az elmúlt hónapokban a klasszikus légitársaságok mellett a Deutsche Bahn is akciókat indított ügyfélkörének megtartása, illetve visszaszerzése érdekében.

Mindezzel végre az utas is jól jár: ha résen van, a határ a csillagos ég!

Wéber Balázs


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!