5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) 11 órától - négy megye kivételével - felfüggesztette a hétfőn nulla órakor folytatott vasutassztrájkot. A kivételt jelentő négy megyében végül délután egy órakor fújták le az akciót. A MÁV szerint a munkabeszüntetés kifulladt, a vonatok kétharmada járt, a szakszervezet szerint viszont sikeres volt a sztrájk.

Borús kilátások (MTI)

A VDSZSZ elnöksége arról tájékoztatta a vasúttársaságokat, hogy az akció hétfő 11 órától csak Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében folytatódik, közölte lapunkkal Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke. Utóbbbi  négy megyében végül délután egy órától függesztették fel a sztrájkot.

A MÁV most már azon dolgozik, hogy minél előbb helyreálljon a menetrend, s elinduljanak az IC és távolsági gyorsvonatok is. A budapesti elővárosi vonatközlekedés az esti órákra, a teljes menetrend várhatóan kedden, a reggeli órákra normalizálódik, a nemzetközi járatok pedig holnap délre állnak vissza eredeti menetrendjükbe.

Keleten súlyosabb volt a helyzet

A munkabeszüntetés folytatását a Hajdú-Biharban és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében lévő kocsi- és jegyvizsgálók kezdeményezték, ehhez csatlakoztak  a Borsod-Abaúj-Zemplénben és Jász-Nagykun-Szolnokban dolgozók, közölte az MTI-vel Barna István, a VDSZSZ területi vezetője.  

Tájékoztatása szerint a keleti országrészben a sztrájk idején gyakorlatilag nem volt vonatközlekedés: a máskor szokásos 150-160 szerelvény helyett mindössze 15, egy-egy kocsiból álló BZ-motorvonat közlekedett.

A MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 fő, a nappalos műszakban pedig 2549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2502 fő nem sztrájkolt. Ezen dolgozók 98 százaléka tehát nem csatlakozott a munkabeszüntetéshez.

Igaz, a MÁV-Startnál éjjel ennél jóval nagyobb arányban nem vették fel a munkát: 1017 vasutasból 232-en sztrájkoltak, 785-en dolgoztak, azaz 22,8 százalékos volt a munkabeszüntetés támogatottsága.

A vonatok kétharmada járt

A MÁV szerint hétfőn több vonat közlekedett, mint például a legutóbbi VDSZSZ akció ideje alatt. "Nulla órától a sztrájk befejezéséig az 1399  menetrendben kijelölt vonatból 986, tehát hetven százalékuk járt" – mondta Kavalecz Imre, aki szerint "ez a sztrájk is kifulladásra ítéltetett."

Ezzel ellentétes véleményen van Gaskó István, a VDSZSZ elnöke, aki sikeresnek értékelte a munkabeszüntetést. "A sztrájknak elegendő támogatottsága van a vasúti közlekedés megbénításához" - közölte az elnök reggel az MTI-vel.

Személyes tapasztalataink mindenesetre azt támasztják alá, hogy egyes vonalakon a korábbiaknál kisebb fennakadást okozott a munkabeszüntetés. Ma reggel például Szolnokról minden probléma és késés nélkül fel lehetett jutni Budapestre.

Mint ismert, a szakszervezet először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, majd február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben megszakított, február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett. A mostanit megelőző utolsó akcióra április 7-én került sor, amely nulla órától tíz óráig tartott.

Csökkenő támogatottság

Ami a munkabeszüntetések sikerét illeti, támogatottságuk a forgalmisták körében az idő előrehaladtával egyértelműen csökkent: április 7-én a pályavasút területén a 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713 megjelent a munkahelyén, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 dolgozott a nappalos műszakban, azaz a forgalomirányítóknak csupán 1,6 százaléka nem vette fel a munkát. Összehasonításul: a február eleji sztrájknapokon ez arány még 9-10 százalékos volt, s az áprilisi mutató alacsonyabb a február 25-i akció támogatottságánál is. (Akkor a forgalmistáknak 4,7 - éjjeli műszak -, illetve 2,6 százaléka - nappali műszak - vett részt a munkabeszüntetésben.)

Az akció támogatottsága már korábban is a MÁV Start foglalkoztatásában álló jegyvizsgálók és kocsivizsgálók körében volt magas: a cégnél április 7-én 2012 dolgozó jelent meg munkahelyén, 286 fő (14 százalék) sztrájkolt, 1726 fő dolgozott.

Az idő előrehaladtával egyébként egyre kisebb fennakadást okoztak a MÁV hálózatán a munkabeszüntetések. Február 1-jén 1708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3476 vonatból 1400 (40,3 százalék), február 5-én 3425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3527 vonatból 1329 (37,7 százalék), február 7-én 1393 vonatból 664 (47,7 százalék), április 7-én pedig a vonatok 62 százaléka (1164-ből 722 vonat) közlekedett.

Mit követel a VDSZSZ?

A hétfői sztrájkot azután hirdette meg a VDSZSZ, hogy - a korábbiakhoz hasonlóan - vasárnap is eredmény nélkül végződtek a MÁV-val folytatott egyeztetések, és nem sikerült megegyezni a munkabeszüntetés idején biztosítandó elégséges szolgáltatásokról sem.

A szakszervezet a tárgyalások kezdete, 2008. január óta nem változtatott álláspontján: tíz százalékos többletbéremelést követel a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, emellett a korábbi munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) dolgozói számára (ez mintegy 35 ezer vasutast jelent) nettó 250 ezer forint egyszeri kifizetését kéri a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Időközben mindez kiegészült azzal a két követeléssel, hogy a vasutasok – az idei, a tervezettnél nagyobb infláció ellensúlyozására - kapjanak 1,1 százalékos béremelést, illetve a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás.

A vasúttársaság álláspontja szintén változatlan már a kezdetek óta: nincs pénzügyi fedezetük és jogi lehetőségük a VDSZSZ követeléseinek teljesítésére. A felek ma délelőtt ismét tárgyalóasztalhoz ültek, ám megállapodás ezúttal sem született. Az egyeztetések kedden folytatódnak.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!