A VDSZSZ elnöksége arról tájékoztatta a vasúttársaságokat, hogy az akció hétfő 11 órától csak Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében folytatódik, közölte lapunkkal Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke. Utóbbbi négy megyében végül délután egy órától függesztették fel a sztrájkot.
A MÁV most már azon dolgozik, hogy minél előbb helyreálljon a menetrend, s elinduljanak az IC és távolsági gyorsvonatok is. A budapesti elővárosi vonatközlekedés az esti órákra, a teljes menetrend várhatóan kedden, a reggeli órákra normalizálódik, a nemzetközi járatok pedig holnap délre állnak vissza eredeti menetrendjükbe.
Keleten súlyosabb volt a helyzet
A munkabeszüntetés folytatását a Hajdú-Biharban és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében lévő kocsi- és jegyvizsgálók kezdeményezték, ehhez csatlakoztak a Borsod-Abaúj-Zemplénben és Jász-Nagykun-Szolnokban dolgozók, közölte az MTI-vel Barna István, a VDSZSZ területi vezetője.
Tájékoztatása szerint a keleti országrészben a sztrájk idején gyakorlatilag nem volt vonatközlekedés: a máskor szokásos 150-160 szerelvény helyett mindössze 15, egy-egy kocsiból álló BZ-motorvonat közlekedett.
A MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 fő, a nappalos műszakban pedig 2549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2502 fő nem sztrájkolt. Ezen dolgozók 98 százaléka tehát nem csatlakozott a munkabeszüntetéshez.
Igaz, a MÁV-Startnál éjjel ennél jóval nagyobb arányban nem vették fel a munkát: 1017 vasutasból 232-en sztrájkoltak, 785-en dolgoztak, azaz 22,8 százalékos volt a munkabeszüntetés támogatottsága.
A vonatok kétharmada járt
A MÁV szerint hétfőn több vonat közlekedett, mint például a legutóbbi VDSZSZ akció ideje alatt. "Nulla órától a sztrájk befejezéséig az 1399 menetrendben kijelölt vonatból 986, tehát hetven százalékuk járt" – mondta Kavalecz Imre, aki szerint "ez a sztrájk is kifulladásra ítéltetett."
Ezzel ellentétes véleményen van Gaskó István, a VDSZSZ elnöke, aki sikeresnek értékelte a munkabeszüntetést. "A sztrájknak elegendő támogatottsága van a vasúti közlekedés megbénításához" - közölte az elnök reggel az MTI-vel.
Személyes tapasztalataink mindenesetre azt támasztják alá, hogy egyes vonalakon a korábbiaknál kisebb fennakadást okozott a munkabeszüntetés. Ma reggel például Szolnokról minden probléma és késés nélkül fel lehetett jutni Budapestre.
Mint ismert, a szakszervezet először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, majd február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben megszakított, február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett. A mostanit megelőző utolsó akcióra április 7-én került sor, amely nulla órától tíz óráig tartott.
Csökkenő támogatottság
Ami a munkabeszüntetések sikerét illeti, támogatottságuk a forgalmisták körében az idő előrehaladtával egyértelműen csökkent: április 7-én a pályavasút területén a 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713 megjelent a munkahelyén, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 dolgozott a nappalos műszakban, azaz a forgalomirányítóknak csupán 1,6 százaléka nem vette fel a munkát. Összehasonításul: a február eleji sztrájknapokon ez arány még 9-10 százalékos volt, s az áprilisi mutató alacsonyabb a február 25-i akció támogatottságánál is. (Akkor a forgalmistáknak 4,7 - éjjeli műszak -, illetve 2,6 százaléka - nappali műszak - vett részt a munkabeszüntetésben.)
Az akció támogatottsága már korábban is a MÁV Start foglalkoztatásában álló jegyvizsgálók és kocsivizsgálók körében volt magas: a cégnél április 7-én 2012 dolgozó jelent meg munkahelyén, 286 fő (14 százalék) sztrájkolt, 1726 fő dolgozott.
Az idő előrehaladtával egyébként egyre kisebb fennakadást okoztak a MÁV hálózatán a munkabeszüntetések. Február 1-jén 1708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3476 vonatból 1400 (40,3 százalék), február 5-én 3425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3527 vonatból 1329 (37,7 százalék), február 7-én 1393 vonatból 664 (47,7 százalék), április 7-én pedig a vonatok 62 százaléka (1164-ből 722 vonat) közlekedett.
Mit követel a VDSZSZ?
A hétfői sztrájkot azután hirdette meg a VDSZSZ, hogy - a korábbiakhoz hasonlóan - vasárnap is eredmény nélkül végződtek a MÁV-val folytatott egyeztetések, és nem sikerült megegyezni a munkabeszüntetés idején biztosítandó elégséges szolgáltatásokról sem.
A szakszervezet a tárgyalások kezdete, 2008. január óta nem változtatott álláspontján: tíz százalékos többletbéremelést követel a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, emellett a korábbi munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) dolgozói számára (ez mintegy 35 ezer vasutast jelent) nettó 250 ezer forint egyszeri kifizetését kéri a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Időközben mindez kiegészült azzal a két követeléssel, hogy a vasutasok – az idei, a tervezettnél nagyobb infláció ellensúlyozására - kapjanak 1,1 százalékos béremelést, illetve a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás.
A vasúttársaság álláspontja szintén változatlan már a kezdetek óta: nincs pénzügyi fedezetük és jogi lehetőségük a VDSZSZ követeléseinek teljesítésére. A felek ma délelőtt ismét tárgyalóasztalhoz ültek, ám megállapodás ezúttal sem született. Az egyeztetések kedden folytatódnak.
W. B.
Menedzsment Fórum