3p

Az elmúlt két évben összesen 25 magyar menedzsment tulajdonban lévő cég értékesítését jelentették be. A hazánknál kisebb méretű Csehországban ugyanezen idő alatt 41 hasonló tranzakció vált ismertté, derül ki a Mergermarket statisztikáiból.

A kiemelten kedvező nemzetközi tőkepiaci környezet pozitív hatást gyakorolt a közép-kelet-európai és ezen belül a magyar vállalatok iránti keresletre, ugyanakkor érezhető tartalékok mutatkoznak a magyar piacon. A cégértékesítési aktivitás növekedését vetíti előre a szakmai befektetők által mutatott érdeklődés régiónk iránt, valamint a kockázatitőke-befektetőknél felhalmozott tőke is.

Az 1990-es években vállalkozást indító magánszemélyek számára mára egyértelműen releváns kérdéssé vált, hogy a további piaci sikerekben bízva maguk viszik tovább a vállalatot, vagy az egyre élesebb piaci küzdelemben szakmai befektetőknek, esetleg kockázatitőke-befektetőknek értékesítik a cég többségi tulajdonrészét. A Concorde Vállalati Pénzügyek Kft. az egyik legnagyobb magyar cégértékesítésre és felvásárlásokra szakosodott piaci szereplőként azt tapasztalja, hogy bár sok esetben nyugati színvonalú cégvezetést épít fel egy-egy magyar tulajdonos, a vállalat értékesítésével kapcsolatban még számtalan téves koncepció él.

Így míg Nyugat-Európában a cégértékesítésről szóló döntés alapvetően egy tisztán racionális, külső és belső tényezőket mérlegelő döntési folyamat része, addig hazánkban túl sok emocionális megfontolás befolyásolja a döntést. Magyarországon a cégtulajdonosok nemegyszer még mindig egyfajta gyengeség beismeréseként értékelik az értékesítés gondolatának felmerülését, míg tőlünk nyugatra egy nulláról felépített cég szakmai befektetőnek történő eladását a személyes sikertörténetek közé sorolják.

Egy tanácsadó feltehetően soha nem fogja jobban megítélni az adott vállalat kilátásait, mint a céget felépítő tulajdonos. Mindazonáltal az optimális döntés és időzítés meghatározásában kulcsszerepet játszhat a kritikus tényezők azonosításával: milyen növekedési fázisban található a vállalat, elérte-e már az iparágra jellemző kritikus méretet, milyen a makrogazdasági és tőkepiaci környezet, mi az adott szektorban uralkodó trend, a cégvezetés struktúrája megfelelő-e, stb. Az előkészítés, az időzítés és az értékesítési folyamat strukturálásának sikeressége az eladó által realizált vételárat akár 50 százalékos mértékben is befolyásolhatja, áll a Concorde közleményében.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!