Az autógyártó egyik vezetője, Horst Neumann a mostani átalakítási program kapcsán úgy fogalmazott, a vezetés határozott célja, hogy a munkaerőköltségek egyetlen centtel se emelkedjenek. Mindezt persze könnyebb mondani, mint megvalósítani, hiszen a szektorban foglalkoztatottak érdekeit védő IG Metall szakszervezet kerek perec elutasította a javaslatot. Az érdekvédők szerint a jelenlegi 28,8 óránál csak akkor fognak többet dolgozni a munkások, ha azt megfelelően kompenzálja a vállalat. A felek mindenesetre bíznak abban, hogy tárgyalások keretében tudják rendezni a kérdést.

A mostani rendszer egyébként szintén egy korábbi megszorítás eredményként alakult ki. Akkor 30 ezer munkahelyet úgy tudtak megmenteni, hogy a cég átállt a négynapos munkahétre, ráadásul a napi nyolc órát sem töltik ki egészében a dolgozók. A 2004-ben kötött megállapodás eredménye képpen a VW vállalta, hogy 2011-ig nem bocsát el dolgozókat a Németország nyugati részén működő üzemekből.
A vállalat helyzete azonban nem sokat javult az elmúlt időszakban, az olcsóbb munkaerőt alkalmazó távol-keleti gyártókkal szemben pedig egyre nehezebben tudja felvenni a versenyt a VW. A cég vezetése a közelmúltban igen jelentős, 20 ezer főt érintő elbocsátást helyezett kilátásba, amely a német üzemeket is komolyan érintené. A vállalatvezetés és a dolgozók képviselői mindezt önkéntes távozásokkal szeretné megoldani, sajtóértesülések szerint a távozóknak jelentős összeget fizető vállalat 14 ezer alkalmazottal már megállapodott.